Störningar från solcellsanläggningar

Vi får väl höja uteffekten för att hålla jämna steg med störnivåerna. Tvärt om funkar ju inte.
 
För att få en djupare inblick i Solcellernas värld deltog undertecknad i ett solcellswebbinarie
anordnat av kommunen med en föreläsare från företaget Drivkraft (Falkenberg).
Webbinariet handlade inte så mycket om teknik utan mest om olika ekonomiska förutsättningar
dvs. bidrag, pay-off, etc.

Det framkom ganska snabbt att exvis flerbostadsfastigheter med "säkringar" mindre än eller upp till
ett visst märktal kan räkna hem en installation snabbt. Möjligheten att sälja el till stamnätet kan ge bra
ekonomi för en förening eller kommun som investerar. Man måste dock räkna noga och
även ta höjd för elprisvariationerna. Men även en villaägare kunde räkna hem en installation på
inte alltför många år.

En lönsam framtid förutspåddes även för riktigt stora anläggningar där dock
säkerhetsaspekterna (högspänning => tillträdesskydd) var viktiga.

Fn. påstods andelen solel vara mindre än 1% men förutspås stiga till någonstans runt 10%
inom inte alltför många år. Någon delstat i Tyskland diskuterade att ha krav på solceller vid
renoveringar eller nybyggnation.

Slutsatsen var att tekniken går framåt och att intresset och ekonomin i det gör att
antalet installationer förväntas öka kraftigt framöver. Teknik med optimerare angavs som intressant
om någon del av anläggningen hamnar i skugga (exvis skorstenar).

Det blir nog oundvikligen så att vill man ha en störfri miljö är det bort
från samhällena man får bege sig till en bostad med en avstängningsbar anläggning.
 
Solceller, mobilladdare, LED-belysning, robotgräsklippare osv...
Även om EMC-kraven skärps så räcker inte det för oss radioamatörer eftersom antalet dylika apparater bara ökar på marknaden.

I Coronatider har jag läst att fotbollspelare kunde inte spela sina träningsmatcher så det blev synd om dom men det går över.
Motorcrossbanan vid Järvafältet stängdes och vissa förare gick in i en depression när dom inte hade någonstans att träna, synd om dom också.
Att dessa utövare skulle byta hobby har jag inte hört någon nämna.

Eftersom vi radioamatörer lever med konstant Corona som aldrig går över så kanske dom tycker att vi ska byta hobby bara så där över en natt.
Vi måste väl också kunna hävda att vår spelplan eller träningsbana skall förbli som det var tänkt.
En hobby kan väl inte vara viktigare eller mera värd en en annan, hobby som hobby. Det är väl utövaren som bestämmer värdet.

ahh, glömde visst. Amatörradio är ingen inkomstbringande hobby.
 
Jag plockade isär (eller rättare sagt: Bröt upp) en trasig väggvårta. 12V någon Ampere.
Det fanns inga tecken på någon uppenbart bränd komponent och den IC som styrde
det hela hade en okänd beteckning. Alltså: I dyngebingen.

Det noterbara var att på kretskortet fanns det plats för några RFI-filtreringskomponenter
som i silkscreenen var märkta med "L..." och "C..." mot 12V utgången. Några
komponenter var inte monterade. Den tunna kabeln var ansluten direkt efter en lyt
bakom switchdioden... På etiketten stod "CE"...

Jag brukar också knäcka trasiga LED-lampor. Själva aluminiumplattan med lysdioderna
är oftast OK och de jag hittills sparat tänder någonstans runt 12V DC.
Switcheriet som placerats ner mot basen/E27-sockeln ser däremot bedrövligt ut. En LED-lampa
motsvarande gamla "hederliga 60W" som i tänt utförande
skruvats ur är inte sällan ganska varm. De switcherier jag dissekerat har haft lytar som tömts
på sitt innehåll, märkta "85C". Något kretskort mörknat betydligt under effektutvecklingen osv.

Produkter som håller EMC-krav under och strax efter en eventuell certifiering.
Knappast en längre tid därefter.

På den tiden jag höll på med RF i fordonsindustrin
hade vi mätt upp att temperaturen mellan ett svart biltak och takklädseln kunde
bli uppåt +100C en sommardag. Nu sker det nog en viss ventillering i glipan
mellan ett tak och undersidan av en solcellsanläggning med optimerare
men jag undrar ändå hur snabbt komponenterna åldras av dom temperaturväxlingar
som sker dag/natt...
 
Den konstruktör som tycker att det här med EMC är jobbigt att fixa, eller står under någon sådan där otäck ekonom som tycker att hans alster måste bli billigare kan tillgripa andra metoder än de som är tekniskt sunda (filtrering, skärmning, zonindelning):

"For some power supplies, even after careful considerations throughout the design cycle, the issue of Electromagnetic Interference (EMI) still remains. Use of Frequency Dithering is an effective and simple way to pass EMC compliance testing."


https://www.ti.com/lit/an/slua704/slua704.pdf?ts=1600371722198

Notera att en känd tillverkare som Texas Instruments inte drar sig för att anpassa konstruktionen för att lura mätsystemet (mätmottagarens quasi-peak-detektor) som används vid EMC-prov. Det var inte alla som fick lära sig att det är fult att fuska. Likaså att det värmer skönt i byxorna när blåsans innehåll släpps ut där en kall vinterdag. Men det är ingen bra lösning det heller. Frequency dithering är att göra signalerna avsiktligt ostabila, de "ruskar på sig" i frekvensled. Men de finns kvar och kommer förstås att störa ändå. Och syftet med EMC-standardernas emissionskrav är att undvika radiostörningar.

"Although it was noted previously, this caution bears repeating: When it comes to reducing EMI, there is no substitute for good layout, design and filtering. Frequency dithering can reduce the peak measured emissions at the fundamental clock frequency and lower-order harmonics. However, it does not reduce the overall emitted energy and does little to reduce high-frequency non-harmonic frequency emissions. "
Lite mer ärligt skrivet här: http://www.how2power.com/newsletters/0909/articles/ns_090902/index.html

Det kanske finns någon erfaren konstruktör av switchad kraftelektronik som kan utveckla det här.
 
Jag har alltid vägrat Dithering eller Jitter som det också kallas. Dessutom har jag förklarat för mina chefer att detta är fusk.
Vissa kunder har påpekat att man kan reducera kostnaderna med hjälp av Jitter men jag har vägrat syssla med sådana fuskmetoder.
På den tiden då jag jobbade med försvarselektronik var det helt förbjudet med sådana hyss. Man ville ha noga koll på alla frekvenser och dess övertoner.
Man valde switchfrekvensen så att man hamnade utanför MF och där skulle man ligga still.
Även långt senare när jag jobbade med kraft i mobilbasstationer var det viktigt att säkerställa att kraftens switchfrekvenser hamnade utanför MF och eventuella passband.
Alltså när det gäller mottagare så vet konstruktörerna att Jitter är ett otyg.
Att man kan tillåta detta för att klara sig "under ribban" vid EMC certifiering är märkligt, alla vet ju att det är fusk men då mätmetoden är sådan att man kan utnyttja detta kryphål måste man göra det för att kunna konkurrera på marknaden.

Produkter som håller EMC-krav under och strax efter en eventuell certifiering.
Knappast en längre tid därefter.
Detta har jag sett exempel på i en switchad kraft konstruerad för 85-245VAC.
Där hade ingångselektrolyten totalt torkat ut men eftersom matningsspänningen var 230VAC så fungerade apparaten ändå, den klarade av det stora ripplet men störde friskt på dom låga HF banden.
Apparaten var i drift bortåt 2år innan jag lyckade lokalisera den.
 
Den fordonsindustri jag var envolverad i ur EMC-synpunkt upptäckte ganska snabbt att svepta
spektrumanalysatorer med QP-detektorer inte var användbara när ny teknik infördes.
Man skrev ganska snabbt om kraven och skaffade FFT-baserade analysatorer med
helt andra detekteringsmöjligheter. Jag tror inte att någon underleverantör vågade
köra dithering mot den kunden. Dom konstruktioner jag själv caddat (mindre saker)
har aldrig haft den funktionen enablad på switchkretsen. Jag ser ibland dithering-optioner
i BIOS på datorer. Om det är för att söka minska RFI eller att göra avlyssning svårare
vet jag inte men de "containerfynd" jag nöjt släpat hem har aldig haft funktionen påslagen.

Amatörradio är ingen lönsam hobby, men den är lönande...
 
att göra avlyssning svårare
vet jag inte
Jo detta var ganska "hett" en gång i tiden på 80-talet när jag jobbade med försvarselektronik.
Vi hade tom. ett sk. rös-rum för viktigare och ganska hemliga möten.
Någon hade blivit övervakad via sin dators systemklocka och dithering skulle göra detta omöjligt.
Detta var första gången jag kom i kontakt med denna metod.
Givetvis fanns det inga fönster i detta rum för det var väldigt enkelt att med hjälp av laser "lyssna" på en fönsterruta.
 
För några veckor sedan nu i januari 2021 kom det besök av några montörer
med uppdrag från SolarEdge att modifiera grannens anläggning.

Dom slet i ösregn och mörker med att lyfta bort paneler,
applicera "fixen" och sedan återmontera det hela. Det hade
varit intressant att veta exakt vad som gjordes, men utifrån
vädret och det branta taket som stackarna halkade omkring på
ansåg jag att det varit "otaktiskt"
att närmare undersöka saken. Bättre att låta dom jobba ifred.

Efteråt kunde jag konstatera att det faktiskt blev en avsevärd
förbättring på 144MHz(!) Eftersom jag inte har någon
antenn uppe för 50 MHz kunde jag tyvärr inte mäta på det bandet.

Med nerhissad mast och 144-yagin pekande i princip rätt
in i installationen var störnivån max S3 på min 9700 med preampen
påslagen. Jag kunde ändå höra exvis SK6VHF på bakloben
av yagin. Med upphissad mast och antennen på 14-15 meters
höjd kunde man visserligen fortfarande "notera"
anläggningens existens men även höra exvis OZ7IGY.
Störnivån på den höjden var inte värre än att den
fanns bland allt annat skräp från väggvårtor, trädgårds-
belysningar och datorer. Inget S-meterutslag, men det
fanns ett grundbrus högre än vad som skulle vara
önskvärt för ODX. Dock tveksamt om man kan begära bättre
i en villaområdesmiljö...

Vad skall man ge för betyg? Jag är fortfarande tveksam
till att låta installera en anläggning med optimerare
på det egna taket. Granninstallationen är inte totaltyst
vilket hade varit önskedrömmen men jämfört med den första fasansfulla
"S9"-upptäckten från september 2019 är det en oerhörd förbättring!

Sedan kan man fundera på om de komponenter
som nu monterats utgör vad SE avser leverera framöver eller
om det är något man tar till när det handlar om "besvärligt" folk.

SE har inte velat redovisa vad man gjort och den osäkerheten
innebär att användare av radiospektrum, inklusive radioamatörer
måste vara ständigt vaksamma inför nya störningar
som dyker upp i takt med att fler anläggningar monteras på hustaken.
Med tanke på den tekniska utvecklingen och det ekonomiskt
fördelaktiga (?) lär det bli många tak som glänser
i svart-violett framöver.
 
Verkligen velat veta vad de ändrat i konstruktion och/eller installation. Vi får väl hoppas att ansvarig myndighet efter detta påbörjar en fungerande marknadsövervakning som motar olle i grind och inte bara jobbar med reaktiv marknadskontroll. Som hittills.
 
Största problemet är att elen har gått från analog till digital, när jag läste ellära på 80-talet så existerade knappt några digitala lösningar.
Man har gått från sinusvågor till fyrkantvågor.
 
Ellen är bara pulsad, (digital) invändigt i invertrar motorstyrningar etc.
Det som går in och ut ur krafteleketroniken är DC alternativit REN SINUS.
På en motorstyrning eller inverter för ex solel, finns mycket rejäla filter.
Bara filtret på 3 Fas ut kan väga mer än halva invertern i vikt.
Hackningsfrekvensen blir högre och högre allt eftersson det kommer snabbare effekt transistorer.
Därmed blir även filtren mindre i fysisk storlek.
Men jag har sett i vissa fabrikat att filtren är byggda och monterade på ett sätt så at det går att anpassa för olika marknader.
Exvis inga filter alls för marknader där det inte finns några EMC reger.
Klenare filter där låga krav finns etc.
Att återimporetera sådana produkter ger givetvis billigre pryttlar. De ser ju lika ut utanpå.....
De senaste invertrarna har 1250 V DC in, (från solen) den är analog, såvida man inte använder optimerade med dåliga filter, avsedda för marknader utan EMC krav.
Då blir även likspänningen från solcellerna förstörd.
Det finns många krav på en solinverter, bla att den stänger av el till nätet, helt vid strömavbrott.
Blir det störningar är det något skumt.
En solanläggning skall kunna vara helt störningsfri så vitt jag ser det.

SM4FPD
 
Ellen är bara pulsad, (digital) invändigt i invertrar motorstyrningar etc.
Det som går in och ut ur krafteleketroniken är DC alternativit REN SINUS.
På en motorstyrning eller inverter för ex solel, finns mycket rejäla filter.
Bara filtret på 3 Fas ut kan väga mer än halva invertern i vikt.

Eftersom det oftast krävs skärmade kablar och dosor ända fram till motorn så tror jag inte att det är ren sinus utan något väldigt fult
som genererar en massa övertoner och brus (PWM https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering)

Det finns något enstaka märke av frekvensomriktare som ger ut rena sinusvågor, exempelvis https://www.nfodrives.se/produkter
 
Läste artikeln om nfo drives om strömmar i kullagerna i motorerna för det problemet
hade man på det värmeverket där jag jobbade för länge sedan i början på 2000 talet
och det var ganska kostsamt att byta dom där kullagren i dom där stora motorerna.

och när jag tänker så här efter och vad jag minns så var det för att dom hade
blivit fel installerade men dom där var på flera Mega watt så det var stora saker

sm0ydo
 
Last edited:
Tror att det fanns någon smart lösning för att slippa lagerströmmar med att köra med isolerade
lager dom här lagren som satt i dom här tre fasmotorerna kostade visst 50 tusen kronor någonting
 
Jag har en PWM styrd fläktmotor i garaget som ligger under min lägenhet.
Den ligger också kloss emot värmerör som ger mina element värme.
Långvåg upp till cirka 10 MHz utstört eftersom hela rörsystemet strålar.

Stockholmshem tog faktiskt tag i detta och vi dom hade vissa planer på att sätta dit en sinusomriktare i stället men det blev för dyrt och man behövde byta till större apparat skåp etc.
Så man satte dit ett ordentligt filter någonstans i kopplingen.
Det blev i alla fall mycket bättre men sedan fick jag så mycket andra störningar från grannars led belysning och liknande så jag ledsnade på att lyssna på kortvåg med mina balkong antenner.

Testade att lyssna nu kring jul och då verkar den ursprungliga störningen kommit tillbaka också, kanske filtret gick sönder eller så kopplade dom bort det av någon annan anledning.
 
Back
Top