1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Störningar från solcellsanläggningar

Discussion in 'Störningar' started by SA0BUX, May 4, 2020.

1. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Det är ju bara att läsa på SSA's hemsida. Ett klockrent exempel på hur jäkligt det kan vara/bli..

/Sven.

2. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Vi får väl höja uteffekten för att hålla jämna steg med störnivåerna. Tvärt om funkar ju inte.

3. SM6GXV

SM6GXV Korsdominant

För att få en djupare inblick i Solcellernas värld deltog undertecknad i ett solcellswebbinarie
    anordnat av kommunen med en föreläsare från företaget Drivkraft (Falkenberg).
    Webbinariet handlade inte så mycket om teknik utan mest om olika ekonomiska förutsättningar
    dvs. bidrag, pay-off, etc.

Det framkom ganska snabbt att exvis flerbostadsfastigheter med "säkringar" mindre än eller upp till
    ett visst märktal kan räkna hem en installation snabbt. Möjligheten att sälja el till stamnätet kan ge bra
    ekonomi för en förening eller kommun som investerar. Man måste dock räkna noga och
    även ta höjd för elprisvariationerna. Men även en villaägare kunde räkna hem en installation på
    inte alltför många år.

En lönsam framtid förutspåddes även för riktigt stora anläggningar där dock
    säkerhetsaspekterna (högspänning => tillträdesskydd) var viktiga.

Fn. påstods andelen solel vara mindre än 1% men förutspås stiga till någonstans runt 10%
    inom inte alltför många år. Någon delstat i Tyskland diskuterade att ha krav på solceller vid
    renoveringar eller nybyggnation.

Slutsatsen var att tekniken går framåt och att intresset och ekonomin i det gör att
    antalet installationer förväntas öka kraftigt framöver. Teknik med optimerare angavs som intressant
    om någon del av anläggningen hamnar i skugga (exvis skorstenar).

Det blir nog oundvikligen så att vill man ha en störfri miljö är det bort
    från samhällena man får bege sig till en bostad med en avstängningsbar anläggning.

4. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Solceller, mobilladdare, LED-belysning, robotgräsklippare osv...
    Även om EMC-kraven skärps så räcker inte det för oss radioamatörer eftersom antalet dylika apparater bara ökar på marknaden.

I Coronatider har jag läst att fotbollspelare kunde inte spela sina träningsmatcher så det blev synd om dom men det går över.
    Motorcrossbanan vid Järvafältet stängdes och vissa förare gick in i en depression när dom inte hade någonstans att träna, synd om dom också.
    Att dessa utövare skulle byta hobby har jag inte hört någon nämna.

Eftersom vi radioamatörer lever med konstant Corona som aldrig går över så kanske dom tycker att vi ska byta hobby bara så där över en natt.
    Vi måste väl också kunna hävda att vår spelplan eller träningsbana skall förbli som det var tänkt.
    En hobby kan väl inte vara viktigare eller mera värd en en annan, hobby som hobby. Det är väl utövaren som bestämmer värdet.

ahh, glömde visst. Amatörradio är ingen inkomstbringande hobby.

5. SM6GXV

SM6GXV Korsdominant

Jag plockade isär (eller rättare sagt: Bröt upp) en trasig väggvårta. 12V någon Ampere.
    Det fanns inga tecken på någon uppenbart bränd komponent och den IC som styrde
    det hela hade en okänd beteckning. Alltså: I dyngebingen.

Det noterbara var att på kretskortet fanns det plats för några RFI-filtreringskomponenter
    som i silkscreenen var märkta med "L..." och "C..." mot 12V utgången. Några
    komponenter var inte monterade. Den tunna kabeln var ansluten direkt efter en lyt
    bakom switchdioden... På etiketten stod "CE"...

Jag brukar också knäcka trasiga LED-lampor. Själva aluminiumplattan med lysdioderna
    är oftast OK och de jag hittills sparat tänder någonstans runt 12V DC.
    Switcheriet som placerats ner mot basen/E27-sockeln ser däremot bedrövligt ut. En LED-lampa
    motsvarande gamla "hederliga 60W" som i tänt utförande
    skruvats ur är inte sällan ganska varm. De switcherier jag dissekerat har haft lytar som tömts
    på sitt innehåll, märkta "85C". Något kretskort mörknat betydligt under effektutvecklingen osv.

Produkter som håller EMC-krav under och strax efter en eventuell certifiering.
    Knappast en längre tid därefter.

På den tiden jag höll på med RF i fordonsindustrin
    hade vi mätt upp att temperaturen mellan ett svart biltak och takklädseln kunde
    bli uppåt +100C en sommardag. Nu sker det nog en viss ventillering i glipan
    mellan ett tak och undersidan av en solcellsanläggning med optimerare
    men jag undrar ändå hur snabbt komponenterna åldras av dom temperaturväxlingar
    som sker dag/natt...

6. SM4UKE

SM4UKE Well-Known Member

Den konstruktör som tycker att det här med EMC är jobbigt att fixa, eller står under någon sådan där otäck ekonom som tycker att hans alster måste bli billigare kan tillgripa andra metoder än de som är tekniskt sunda (filtrering, skärmning, zonindelning):

"For some power supplies, even after careful considerations throughout the design cycle, the issue of Electromagnetic Interference (EMI) still remains. Use of Frequency Dithering is an effective and simple way to pass EMC compliance testing."

https://www.ti.com/lit/an/slua704/slua704.pdf?ts=1600371722198

Notera att en känd tillverkare som Texas Instruments inte drar sig för att anpassa konstruktionen för att lura mätsystemet (mätmottagarens quasi-peak-detektor) som används vid EMC-prov. Det var inte alla som fick lära sig att det är fult att fuska. Likaså att det värmer skönt i byxorna när blåsans innehåll släpps ut där en kall vinterdag. Men det är ingen bra lösning det heller. Frequency dithering är att göra signalerna avsiktligt ostabila, de "ruskar på sig" i frekvensled. Men de finns kvar och kommer förstås att störa ändå. Och syftet med EMC-standardernas emissionskrav är att undvika radiostörningar.

"Although it was noted previously, this caution bears repeating: When it comes to reducing EMI, there is no substitute for good layout, design and filtering. Frequency dithering can reduce the peak measured emissions at the fundamental clock frequency and lower-order harmonics. However, it does not reduce the overall emitted energy and does little to reduce high-frequency non-harmonic frequency emissions. "
    Lite mer ärligt skrivet här: http://www.how2power.com/newsletters/0909/articles/ns_090902/index.html

Det kanske finns någon erfaren konstruktör av switchad kraftelektronik som kan utveckla det här.

7. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Jag har alltid vägrat Dithering eller Jitter som det också kallas. Dessutom har jag förklarat för mina chefer att detta är fusk.
    Vissa kunder har påpekat att man kan reducera kostnaderna med hjälp av Jitter men jag har vägrat syssla med sådana fuskmetoder.
    På den tiden då jag jobbade med försvarselektronik var det helt förbjudet med sådana hyss. Man ville ha noga koll på alla frekvenser och dess övertoner.
    Man valde switchfrekvensen så att man hamnade utanför MF och där skulle man ligga still.
    Även långt senare när jag jobbade med kraft i mobilbasstationer var det viktigt att säkerställa att kraftens switchfrekvenser hamnade utanför MF och eventuella passband.
    Alltså när det gäller mottagare så vet konstruktörerna att Jitter är ett otyg.
    Att man kan tillåta detta för att klara sig "under ribban" vid EMC certifiering är märkligt, alla vet ju att det är fusk men då mätmetoden är sådan att man kan utnyttja detta kryphål måste man göra det för att kunna konkurrera på marknaden.

Detta har jag sett exempel på i en switchad kraft konstruerad för 85-245VAC.
    Där hade ingångselektrolyten totalt torkat ut men eftersom matningsspänningen var 230VAC så fungerade apparaten ändå, den klarade av det stora ripplet men störde friskt på dom låga HF banden.
    Apparaten var i drift bortåt 2år innan jag lyckade lokalisera den.

SA3AZK likes this.
  8. SM6GXV

SM6GXV Korsdominant

Den fordonsindustri jag var envolverad i ur EMC-synpunkt upptäckte ganska snabbt att svepta
    spektrumanalysatorer med QP-detektorer inte var användbara när ny teknik infördes.
    Man skrev ganska snabbt om kraven och skaffade FFT-baserade analysatorer med
    helt andra detekteringsmöjligheter. Jag tror inte att någon underleverantör vågade
    köra dithering mot den kunden. Dom konstruktioner jag själv caddat (mindre saker)
    har aldrig haft den funktionen enablad på switchkretsen. Jag ser ibland dithering-optioner
    i BIOS på datorer. Om det är för att söka minska RFI eller att göra avlyssning svårare
    vet jag inte men de "containerfynd" jag nöjt släpat hem har aldig haft funktionen påslagen.

Amatörradio är ingen lönsam hobby, men den är lönande...

9. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Jo detta var ganska "hett" en gång i tiden på 80-talet när jag jobbade med försvarselektronik.
    Vi hade tom. ett sk. rös-rum för viktigare och ganska hemliga möten.
    Någon hade blivit övervakad via sin dators systemklocka och dithering skulle göra detta omöjligt.
    Detta var första gången jag kom i kontakt med denna metod.
    Givetvis fanns det inga fönster i detta rum för det var väldigt enkelt att med hjälp av laser "lyssna" på en fönsterruta.

Share This Page