Störningar från solcellsanläggningar

Jag kör Linrad med ca 8 timmars vattenfall för att se när det är norrsken. Även störningar syns.
/Jan
20231125b.gif
PS
Jag hade lite brått när jag skrev... De röda ringarna markerar var man ställer in hur många FFT man tar med per pixelrad i vattenfallet. Hastigheten beror även på frekvensupplösningen i FFT. Bara att labba och hitta en fart som passar det man vill bevaka.
/Jan
 
Last edited:
SDRuno.

Another great plugin improvement is the squelch-activated record facility in the audio recorder plugin. This allows recording only the active signals which break through the squelch threshold setting. There is another new video that demonstrates this:

 
SDRuno.

Another great plugin improvement is the squelch-activated record facility in the audio recorder plugin. This allows recording only the active signals which break through the squelch threshold setting. There is another new video that demonstrates this:

Aha. Verkar passa perfekt. Ska prova.
 
Störningen tycks komma från en led-belysning placerad i grannens fönster.
Troligtvis en typ av växtbelysning som styrs med timer.
Dock var timern ca 15min tidig i kväll. När störningen dog gick jag ut på gatan och kollade.
Mycket riktigt så var lampan släckt.
Jag hade tidigare under dagen varit uppe på 8:e våningen och lyssnat med min AM radio som tydligt avslöjade att det fanns en störkälla på andra sidan väggen.
Nu gäller det att ta det diplomatiskt......suck! jag har ju brottom.
 
Jag kör Linrad med ca 8 timmars vattenfall för att se när det är norrsken. Även störningar syns.
/Jan
View attachment 11132
PS
Jag hade lite brått när jag skrev... De röda ringarna markerar var man ställer in hur många FFT man tar med per pixelrad i vattenfallet. Hastigheten beror även på frekvensupplösningen i FFT. Bara att labba och hitta en fart som passar det man vill bevaka.
/Jan
OK. Ska se hur det funkar. Jag känner inte igen interfacet. Kanske för att jag använder nybörjarmoden. Jag använder bara LINRAD för att jämföra fasen mellan två bärvågor i mitt pejlsystem så det är väldigt basic. Har bara koll på någon procent av alla finesser.
 
Jag bor i en bostadsrättsförening och brottas med störningar som alla er andra.
Har lyckats får ner mina störningar till ”rimliga” nivåer. Brus på S-5 som värst på 7 MHz
ofta lägre vissa tider. MAX S-2 på 14MHz. På 18MHz= S-0, 21MHz= S-1, 24MHz=S-0
28MHz=S-1.

Detta efter jag byte ut IC-706MKIIG till en IC-7300. Ja, massor av ferriter har man gödslat
med på allt som såg ut som en kabel. Har inga led-lampor i lägenheten, men har ett stort lager med gamla hederliga glödlampor som räcker ett tag till.

Men när man är som gladast så visade sig att även vi skulle berikas med solceller
Slapp dessa på mitt hus men närmaste huset (max25meter) ifrån.

30 maj kl. 09:00 till 14:00 bröt de strömmen för inkoppling av dessa som ska försörja det och mitt hus. Nervös väntan när strömmen slogs på igen. Skulle det vara slutkört på radion?

Men det var samma nivåer på bruset som innan. Överlycklig!!!

Nu är det 7 hus till som det ska få sina solceller, varannat hus i riktning ifrån mig.
Frågan är om det blir skillnad när alla 8 husen är i drift. Spännande väntan.

Solcellerna heter Vertex från Trinasolar, mer vet jag tyvärr inte nuläget.
 
Solpaneler i säg stör inte utan det är optimerare (gud förbjude) och växelriktare av vissa fabrikat som stör.

Jag har själv fronius och dessa stör inget alls vad jag har märkt.

Har faktiskt en fronius 10.2 ligger i särtagen i verkstaden för renovering efter åska som en kompis lämnat in. Så bilder på innanmätet kan ordnas om någon är intresserad :) Det är faktiskt en hel del filterkomponenter i dem, riktigt rejäla tom.
 
Vilka fabrikat som stör idag är nästan omöjligt att svara på pga nya aktörer och de som faller ifrån. Förutom då de installationer som "berikats" med optimerare från SolarEdge och som aldrig anmälts till Elsäkerhetsverket pga avsaknad av aktiv radioamatör i närheten. Efter min anmälan av grannens anläggning till ESV kom S-E's installatörer ner och kablerade om/bytte komponenter minst tre gånger. Vid ett tillfälle utan min förskyllan kom folk som klev omkring på taket vid anläggningen sent en kväll under pågående ösregn och kyla. Jag gick (givetvis) över och frågade nyfiket vad som var på gång, men som vid alla andra tillfällen möttes jag av en politisk tystnad med en behärskad ilska hos montagepersonalen. Denna gång från en person som något blöt av regn hade svårt att behålla lugnet. Överhuvudtaget fick jag aldrig några detaljerade svar på vad man gjorde, vilka komponenter som byttes. Att man införde "Dithering" (spread spectrum) i switchaggegaten för att lura spektrumanalysatorerna var dock klart. Genom att smeta ut switchbruset undveks diskreta signaltoppar som i början kunde synas var 100:e eller 200:e kHz. Samtidigt bankade man på med ferriter vid optimerarna. Vid ett tillfälle byttes ferriterna ut pga fel frekvensområde. Alla dessa ingrepp krävde att panelerna lossades från montageskenorna.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser ansåg S-E att man hade fått ordning på installationen.

Med den fällbara masten i bottenläge och 144-Antennen pekande rätt in i grannens paneler, < 10 meter bort märks optimerarnas brus visserligen tydligt men OZ7IGY (~144.471) i sydlig riktning hörs dock utan större problem. Vevar jag upp masten sjunker störnivån. Grannen fick flera besök av ett EMC-företag som kom med sky-lift, logperiodiska antenner, realtidsanalysator mm. och tog upp "strålningsdiagram". Uppenbarligen ville man etablera en "baseline" för hur mycket störning som den j...a amatörradiogrannen tålde, antagligen internt sedan graderat i "dBgxV/meter".

Förutom den aktiva hårdvaran beror störnivåer på hur slingorna är kablerade, vilka övriga komponenter som använts, dvs fabrikaten på växelriktarna. Vissa rykten om känslighet för åska har hörts, bla. beträffande Fronius men vad man hör är bara från de som haft problem. Hälsan tiger ju still.

Från några sagesmän har jag också hört att då nyare paneler påstås vara effektivare än de som installerades för några år sedan, samt att vissa växelriktare har ingångar för flera slingor och i dessa fall "optimerar" inne i växelriktaren promotas inte panelplacerade optimerare längre.

Efter visst övervägande med tanke på elmarknadspriserna de gångna åren beslöts investera i en egen anläggning. Efter att ha besökt ett seminarium anordnat av en lokal leverantör som särskilt betonade att man tog störningsproblemen på allvar och redan då inte avsåg erbjuda optimerare beslöts att välja denne som leverantör. Skulle störningar trots allt uppstå fanns möjlighet att störa av på marknivå. Det argumentet räckte för mig.

Anläggningen består av en Huawei 10kW med två sling-ingångar samt ett 10kWh batteri som om batteriet laddats, matar huset nattetid. Naturligtvis har jag sniffat anläggningen. I växelriktarens absoluta närhet kan jag se en liten brushöjning på den vattenfallsdisplay som en IC705 har. Riktar jag antennen mot panelerna märks ingenting. Riktar jag min yagi mot panelerna < 1 meter bort märks heller ingenting.

Jag minns ögonblicket när installationen skulle provas. Elektrikern stod i bottenvåningen, jag slog på 144MHz radion och kommenderade "Tillslag!".

Nada! Zilch! Nothing! - En suck av lättnad...

Därmed inte sagt att allt är tyst. Under åren som gått har olika åtgärder gjorts för att reducera egengenererade störningar. Isolationstransformatorer med extremt liten kapacitiv koppling primär-sekundär. Ferritkärnor/baluner vid koaxkablar, reducering av antalet switchade aggregat i hemmet etc. Faktum är att förutom grannens solceller har de egna åtgärderna varit ganska framgångsrika. Men såpass att man kommer tillbaka till vad de var på 70-talet är omöjligt för den som bor i en urban miljö.

Bilden visar hur det ser ut idag med upphissad mast. Glappet i panelytan är för en kommande braskamin.

Masten.JPG
 
Å jag brottas fortfarande med att få SE att byta ut sina gamla optimerare.
En trevlig kille på SE har varit hjälpsam och remote stängt av misstängta anläggningar i mitt område.
Vi har på det viset lyckats identifiera flera mycket "otrevliga" installationer.
Jag väntar på åtgärd men det tar väldigt lång tid. Första anläggningen tog nästan ett år efter identifiering.
Nu väntar jag på att 3 nya ska åtgärdas.
Hur många år tar det?
 
Last edited:
Råd&Rön hade en artikel i senaste numret 6/24 om solpaneler men den handlade bara om oseriösa firmor i andra aspekter än störningar.
Tänkte på detta problem när jag läste den.

1719527435013.png
 
Back
Top