Störningar från TV

Lusidor

Member
Hej!
Har någon bra tips på hur man eliminerar störningar från TV-apparaten?
Min Tv stör alla band med topp på 80m med S9+. Det räcker inte med att stänga av den utan stickproppen måste ut ur väggen! Jag har inga bekymmer med TVI utan vill köra radio samtidigt som TV:n är igång, men det är numer omöjligt då riggen är överröstad av TV:n s brus!
 
Hej.

Jag har inte någon lösning på problemet men jag hade också problem med min gamla TV. Den störde på HF/VHF/UHF när den stod i "standby" läge. Stängde jag av på knappen så försvann störningen. Det konstiga var att den inte störde när den var igång.

Man kan börja undra var det skall sluta för någonstans. Snart är det väl en brusmatta på S9+ på alla frekvenser. Allt verkar ju störa nu för tiden...
 
TV:n är en traditionell 32" med bildrör. I mitt fall räcker det inte med att stänga av på knappen utan den måste kopplas bort från nätet. Jag har samma bekymmer med datorn, även om den är avstängd måste den kopplas bort från nätet, datorn är dock inte så stort bekymmer men tillräckligt för att inte kunna logga med utan är tvingad till att köra papperslogg:(

73 SM4YMC Patrik
 
Har du gjordade uttag?
Ibland har man modellen jordade uttag utan att jord är framdragit till kontakten.
Det kan ju vara en del av ditt datorbekymmer.
Har du laptop ????
Har märkt att ibland kan transformatorn störa rejält, men även batteriladdningen. kan du koppla ur batteri (ifall du har laptopp) och bara köra på nät???

73 Magnus
 
Prova att linda nätkabel och antennkabelkoax genom varsin Amidon T-200-2 toroidkärna av järnpulver. Toroidkärnorna skall placeras så nära apparaten som möjligt. Linda på så många varv som får plats. Har själv provat detta med gott resultat. Toroidkärnan finns på Elfa.
 
Om du har garanti kvar på tvn torde det vara tillverkarens skyldighet att se till att den är tyst. TVn är väl i princip en olaglig störsändare som det är nu.
 
Det funkar fint

SM6FYQ said:
Prova att linda nätkabel och antennkabelkoax genom varsin Amidon T-200-2 toroidkärna av järnpulver. Toroidkärnorna skall placeras så nära apparaten som möjligt. Linda på så många varv som får plats. Har själv provat detta med gott resultat. Toroidkärnan finns på Elfa.

Jag gjorde likadant som du och allt försvann. Det är det förban... Switchade Nätaggregatens fel som sitter i all elektronik numera.
 
En sak du först borde titta på är antennen och hur den tar upp E och H störningar i närfältet. Oftast kan åtgärder på den delen förbättra undertryckningen av lokala störningar. Det är viktigt att till exempel en dipol är riktigt balanserad i förhållande till koaxialkabeln. Med andra ord en fungerande balun så att inte koaxen ner till mottagaren fungerar som antenn. Om detta inte fungerar som det ska försämrar det störförhållandet i närfältet.
 
Jo det har blivit ett elände med alla switchade nätaggreggat i hushållet.. Tonåringarnas laddare till mobiltelefonen, nätaggreggatet till min externa hårddisk, till TFT-monitorn, etc. Jag har nog fått göra tre besök hittills hos Elfa - bara för att köpa fler toroidkärnor och 'clamp on'-ferriter för avstörning. Tar det aldrig slut?

Tommy Ämtenmyr said:
Jag gjorde likadant som du och allt försvann. Det är det förban... Switchade Nätaggregatens fel som sitter i all elektronik numera.
 
SMØWKA said:
Om du har garanti kvar på tvn torde det vara tillverkarens skyldighet att se till att den är tyst. TVn är väl i princip en olaglig störsändare som det är nu.

Frågan är om tillverkaren har något ansvar. jag var och installerade en 29 tums plasma tv på ett företag för två veckor sedan. Då låg det ett lapp med i paketen:

"Varning! det här är en produkt av klass A. I hemmamiljö kan produkten störa radiomottagning, i vilket fall användaren kan behöva vidta motåtgärder."
 
SM6VTT said:
Frågan är om tillverkaren har något ansvar. jag var och installerade en 29 tums plasma tv på ett företag för två veckor sedan. Då låg det ett lapp med i paketen:

"Varning! det här är en produkt av klass A. I hemmamiljö kan produkten störa radiomottagning, i vilket fall användaren kan behöva vidta motåtgärder."

Nu är inte jag någon expert på området men om apparaten uppfyller EMC direktiven så är det användaren som får vidta åtgärder mot störningen.
Om EMC direktiven inte uppfylls torde det vara producentens ansvar att förhindra att störningar uppstår.
 
Min tolkning är att denna apparat egentligen bara får användas i industriella sammanhang "klass A",
där de tillåtna störnivåerna är högre än i "hemmiljö"; "klass B".

Det utgör dock en intressant gränsdragningsfråga om vad som gäller när man t.ex. installerar en sådan TV i ett företagskontor som ligger i ett hyreshus eller bostadsområde...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top