Störningar från värmepumpens utomhusdel

Mitt andra experiment bestod i att linda in alla utomhusledningar i aluminiumfolie och jorda med startkablar i båda ändarna av foliepaketet.

Metoden med transistorradion som du använt är enkel och mycket effektiv för att lokalisera störkällor. Skärmning av kablage med al-folie är också effektivt. Däremot är RF-jordning via "långa" kablar mindre ineffektivt beroende på att jordkabeln beter sig som en utdragen spole med en relativt stor reaktans. För att göra RF-jordningen styvare - mer effektiv - gäller därför korta grova ledare eller ännu bättre korta breda remsor av t ex tunn kopparfolie. I ditt fall där du felsöker kan du använda en bit al-folie som jordledare. Behåll fullbredd (30-50 cm) på rullen och knyckla ihop ändarna så de går att ansluta till kablaget och din jordpunkt i andra änden.

Sen när vi kommer till bedömning av hur effektiva störningsåtgärderna är så kan man inte alltid lita på det som hörs i närområdet med t ex din transistorradio. Metoden ger ofta en god indikering men det som gäller är hur störnivån påverkas inne i huset vid din radioanläggningen med antenner anslutna.

När jag åtgärdar sådana problem så ställer jag mottagaren i det bredaste selektivitetsläget, AM-läge, AGC från och relativt hög volym. Letar upp frekvensen där det rasslar som mest inom resp amatörband. Om störningarna är jättestarka så drar jag ner RF-gain en aning eller dämpar med ATT-knappen. Jag återutsänder rasslet på 2 m så jag kan lyssna i en "walki talkie" när jag mixtrar med avstörningsåtgärder vid störkällan.

Metoden är särdeles effektiv eftersom det inte alltid finns samband mellan störnivån i närfältet alldeles nära vid störkällan och i fjärrfältet kanske 50 m bort där antennen är monterad. Särskilt praktiskt blir det i de fall man är inne hos någon halvsur granne och mixtrar. Grannen kan då höra med egna öron hur det blir knäpptyst i walkie talkien när den störande utrustningen stängs av. Hög volym på radion så grannen verkligen fattar hjälper till att få förhandlingsövertag i sådana situationer. -Ja du hör ju själv hur din batteriladdare stör min radio. -Öhhh, ja det är ju inte bra, öhh vad gör vi åt detta.

När vi vill få till riktigt effektiv RF-jord så är ledningslängder som överstiger någon decimeter alldeles för långa för kortvågsfrekvenserna och på VHF 2 m så räknar vi centimeter eller mindre. Ibland ökar störningarna när en jordledning av en slumpvis vald längd kopplas in men det finns förklaringar till sådana mysterier också. :)
 
Aktuellt problem!
Jag köpte en Electrolux H3-09 av Polarpumpen och fick den installerad. När jag märkte att den störde (S7 på 80/40), så kontaktade jag leverantören. Efter lång tid kom svaret att denna typ av problem hanteras av Electrolux.
Kontakt med Electrolux som efter några veckor återkom. Deras serviceavdelning hade inga rapporter om att aggregatet kunde störa.
Åter kontakt med Polarpumpen med begäran om ändrad installation. Ännu inget svar...
Enl den bristfälliga informationen som medföljer skall ytterdelen förses med ström direkt. På en bild syns även en stor ferritring.
I min installation har de dragit kabel från innerdelen för att mata. Kan detta vara problemet? Någon ferritring finns inte heller monterad.
Jag har pumpen som kompl till bergvärme, så jag kan ju stänga av vid behov. Men känns fel att ny utrustning får läcka HF på detta sätt!
 
Den IVT Luft-Luft Värmepump (~6.5kW) som installerades för 15 år sedan i huset
gick sönder i höstas. Naturligtvis försökte jag felsöka vilket visade sig omöjligt
pga avsaknad av schemor. I samband med felsökningen rev jag naturligtvis isär
hela härligheten och letade efter uppenbarligen brända komponenter och säkringar
(av vilka inget trasigt kunde identifieras). Gav upp. Elektroniken såg ändå
ganska usel ut trots att den satt ganska skyddad i en plastburk.

Vad som noterades var en varningsskylt att man INTE fick ansluta en oscilloscopeprobe
till chassiet om oscilloscopet var anslutet till jordat uttag. Detta pga att man
tydligen använde nollan/skyddsjorden i någon sorts kommunikation mellan
inomhus och utomhusdel. (Det felmeddelande som visades på inomhusdelen bestod i
att de två enheterna inte fick kontakt med varandra så något i den funktionen
hade fallerat.) Inomhusenheten var så "smart" konstruerad att man måste demontera den
för att komma åt. Det visade sig senare att kylmediat fanns kvar så det hade varit dumt
att försöka.

Jag utforskade inte saken vidare, utan återanvände några hela tjockströmskomponenter
från utomhusdelen och köpte en ny anläggning. Den nya pumpen har två grövre anslutningskablar
men inte heller till den finns något "CLIP".

Även om tråden handlar om bergvärme så bör man kanske vara försiktig med avstörnings
åtgärder även för Luft-Luft anläggningar som omfattar extra skärmkablage...
 
Kanske installatören visste vad som krävdes för att göra rätt.
Inget speciellt krävdes men jag kan ju erkänna att jag hade förberett mig på en kamp.
Bara vanliga elkablar användes.
Jag drog själv fram el till utedelen som matas direkt från elcentralen.
Allt under överinseende av elektrikern förståss ;)
 
Jag arbeter med att göra EMC avstörning på utrustningar. Dock om man skall göra det kommerciellt blir det ganska kostsamt som privatperson... Men skicka med bilder här som kanske man kan se en del och ge förslag?..

@sm5emr, lagkraven för EMC på 3 meters avstånd motsvarar grovt S9. Är det inte värre än så, så är det det som det skall... Stort avstånd till störningar är bra...

Det du kan prova att göra är att tillsätta nätfilter, direkt vid enheten som stör, t.ex. Schaffner 2090 samt alla ferriter du kan på alla kablar. Det är inte heller omöjligt att störningarna tar sig vidare i metallrör som anslutits i utrustningen, ferriter fungerar bra på rör också!
 
IMG_4804.JPG
Tack för alla tips brothers!
Jag lägger ut elschemat för utomhusdelen och där ser man att en-fasmodellen - som jag har - inte har några "AC-chokes" på matningen vilket 3-fasmodellen har - en "choke" på varje inkommande fas. En Schaffner 2090 (tack för tipset SM5EMR) så nära invertern som möjligt kanske är värt att pröva.
 
IMG_4805.JPG
Så här ser värmpepumpsinstallationen ut: Huvudbrytare i plastkåpa. Mataredningen fäst med buntband på isolerat väremrör. Den tunna styrkablen sitter med buntband på det andra värmeröret. På bilden syns även ett rör för en ledning som går ner i marken för en utomhusarmatur.
IMG_4806.JPG Matning och styrkabel går in i botten på värmepumpen. Här syns även värmekabeln som förhindrar frysning av kondensvattnet på vintern. Bortstädning av fjolårslöven är ännu inte utförd.... :)
 
Med vissa luftvärmepumpar medföljer en stor ferritring som ska monteras enligt anvisning men de flesta installatörer slänger den då de inte förstår vad den ”prylen ”ska sitta.
Fick själv skola in mina kollegor i vad den gör för nytta.
 
Om man inte vill modifiera alls eller bara göra mindre ändringar inuti aggregaten finns det inte så mycket att göra. Vi kan tillsätta filter och vi kan trä på ferriter. Båda dessa brukar vara en bra ide. Modifiering elektroniken inuti apparaten skulle jag i första hand undvika.

Ett filter som brukar fungera bra heter Schaffner 2090. Om du inte har jordfelsbrytare kan du använda alla typer, annars välj en variant med låg läckström. Välj en variant som klarar av minst den ström ditt aggregat är avsäkrat med.

Sätt filtret så nära störkällan som möjligt. Nära är nära. Helst i apparaten, inte ett par meter ifrån. Gör detta på alla kablar. Vet man inte vilken ända av kabeln som driver sätter man i båda ändarna, 30-50cm.

Innan och efter nätfiltret, sätt 30-50cm med ferrit eller så du kan gärna linda på kärnan så att kabeln går i genom kärnan två gånger, 5st sådana i rad är nog bra. Ferriterna är inte jätteeffektiva vid så låga frekvenser som enstaka MHz, så det går åt mängder av dem, däram 30-50cm med ett varv(alltså rakt igenom) Lindar man varv på ferriterna behöver kabeln vara längre, sätter man en bunt ferriter efter varandra går det åt fler ferriter men man behöver inte mer kabel eller ändra kabeldragningen. Med ferriter efter varandra slipper man dessutom den kapacitiva kopplingen man får varv till varv och som gör att ferriten inte fungerar så högt upp i frekens. För kortvåg är det ett mindre problem.

Sätt ferriter på alla kablar som kommer från aggregaten samt på alla rör som går till dem. Om man kan lossa kablarna kan man använda sig av hela ferritrör iställer för delbara, de kostar ca 30% av delbara. Inga ferriter vad jag vet tål UV, sätt vulktejp runt dem.

Om störningen kommer ut på flera ställen/flera kablar kommer du troligen inte att märka något innan du satt ferriter och filtrerat den sista kabeln. Dvs sätt på så mycket du bara kan. Störningar brukar i många fall komma på Jord/PE lika mycket som på fas/nolla eller signalledare.

Känner du att du har ekonomin, köp ett 100 pack till 100 pris av någon bra variant och montera så mycket det bara går. Ju lägre frekvens, desto fler ferriter går det åt. (De mindre i RG58 strolek brukar kosta 10-15 sek, de större RG214 runt 20-30 sek.)
Det som ofta händer är att störningarna också går på utsidan av koaxen från radion upp till antennen där störningar kopplar til antennen och går tillbaka ner till radio på insidan av koaxen. För att stoppa detta om du har koax till antennen, sätt ferriter vid radion, 50cm samt uppe vid antennen. Går det sätt några på vägen också. Se också till om det är en dipol, att matarledningen går vinkelrätt mot antennen. Det gör den aldrig! Men man kan försöka!

Det finns olika ferritmaterial men de brukar kosta mer och inte finnas som delbara ferriter. Jag brukar brukar strössla med standardvarianterna istället eller linda några varv, ofta en kombination av en bunt rakt igenom och en eller två med en massa varv.

(Om man nu ändå skall i utomhusenheten: Om det går en åtkomlig kabel till motor i utomhusenheten och den drivs av en frekvensomriktare kan man sätta en packe ferriter på kabeln.)
 
Tack för alla avstörningsförslag SA5AKL! Jag ska nu invänta lite varmare temperaturer innan jag stänger av värmepumpen, öppnar upp och ser hur mycket plats där finns för filter och ferriter. Med dagens elpriser undviker jag att köra på tillskottsvärme utan vill använda värmepumpen så mycket som möjligt! Jag återkommer med rapportering när vårvärmen kommer!
 
Nu har min 15år gamla Panasonic havererat.
Den har alltid stört ganska måttligt på 80m men mkt på 160m då stör-max legat på ca 2500kHz.

Idag fick jag för mej att stänga av den en kvart för att kunna ratta runt på 160m.
När den vart avstängd 5 minuter löste jordfelsbrytaren ut.
’jaha, ngt där ute som i slasket nu inte gillar att den stängs av’
Jag gick ut o klädde av den alla kåpor för inspektion. Allt var torrt o fint.
Ngn tipsa om att ’vända kontakten’ och att det hade hjälpt denne.
Min är ju fast installerad och i brist på uppslag skifta jag på blå/brunt men det gav inget.

Får ge mej av till rörmokaren imorgon o beställa mej första bästa..
Installera själv med ferriter och nätfilter osv får jag ju inte göra utan är i installatörens våld. Det får bli som det blir.
Mitsubishi samt även Sanyo vet jag såna som har utan att de upplever störningar.
Mitt i vintern kan jag inte utröna till absurdum vilken modell som är bäst utan jag får ta vad som erbjuds snabbast såklart.
Rörmokaren har tidigare rekommenderat Daikin som en bra grej…huruvida den stör vet jag inte.

Fältstyrkan från pumparna avtar som tur är drastiskt med avståndet. Stänger jag av min egna som står närmast mina antenner så blir det helt tyst trots att jag vet om grannars pumpar , en 3-4st inom 100m’s avstånd.

I tråden läser vi att IVT kan man kanske försöka undvika, finns det fler?
Skriv gärna vilka maskiner ni har och var på banden de stör eller om de inte stör.
Daikin som de vill sälja, är de tysta tro?
 
Har köpt en luftvärmepump Panasonic (CU-HZ25XKE) som inte stör alls. Hade innan också en 12 år gammal Panasonic som också var tyst. Frågade installatören om det följde med någon typ av störningsskydd, men han kände inte till att sådana följde med Panasonic. Kan ju vara att externa sådana inte behövs på deras pumpar.
 
Uppdatering på min front.
Gamle Panasonic-pumpen nedtagen.
Jag flög naturligtvis på kylteknikern när han va här och installerade den nya.
Jag fråga om störningar… Han svarade: ’va’?’ .. jag fortsatte med att såna här grejor stör på radio..men det va inget han hört talas om.
Ok, tänkte jag…detta med störningar kanske inte finns längre & är därmed ingen fråga alls, hoppas det iaf.

En likvärdigt stor Electrolux sitter nu på samma ställe och den stör ännu mer :(
Dess karakteristik är dock annorlunda.
I mina radios med spectrum & vattenfall ser man det där tydligt.
Gamle Panasonic’n hade mest ett förhöjt allmänbrus bredbandigt. Man kunde då enkelt se vilka antenner som tog emot vissa frekvenser och inte. På sätt o vis lärorikt.
Den nye Electrolux’n har ett lägre allmänbrus…kanske 6dB lägre men däremot har den toppar vart 16’e kHz på 10-12dB högre än allmänbruset den ger. Värst är det på 5-15MHz.
40 & 20m går inte att köra längre såvida inte man prickar in frekvenser mellan ’16kHz spikarna’.
80m oförändrat.

Å andra sidan har jag fått 160m tillbaka där det knappt stör alls.
Man får vara glad åt det lilla.
 
Back
Top