Störningar FT-857D

Har du provat att även dra ur sladden? Jag har en del störningar så länge det finns spänning fram till digitalboxen. Främst på HF i och för sig.

73
Björn

Sladden urdragen.
Min blueray-spelare har dessvärre lite hyss för sig och det låter som switchad nätdel.

/Micke
 
Ja, störningen kommer bara tillsammans med en signal. På flygbandet får jag nypa brusspärren lite för där ligger en sirénliknande (konstant ton) störning. Ingen preamp eller liknande. Störningen kom bara som blixt från klar himmel. Tidigt i förmiddags var den borta men kom tillbaka ungefär vid 10-tiden.
 
Nu är det konstaterat att störningen genereras i radion. Jag lyssnade på annan radioamatör som bor nära mig utan antenn och antennkontakt och störningen fanns kvar, nu ännu mer frenetisk. Är det någon som vågar gissa vad det kan vara i radion som spökar?
 
Nu är det konstaterat att störningen genereras i radion. Jag lyssnade på annan radioamatör som bor nära mig utan antenn och antennkontakt och störningen fanns kvar, nu ännu mer frenetisk. Är det någon som vågar gissa vad det kan vara i radion som spökar?

Har du koll på alla inställningar i 857'an?
Jag har det inte kan jag ärligt säga.

Jag har hört att man ibland kan råka ut för att grundinställningarna och vissa funktioner blir korrupta och då får man göra en "reset" av apparaten.

Bara ett tips.
/Micke
 
Ja, jag har inte så värst mycket igång i radion. Jag har provat att stänga av DSP, AGC och NR som jag har haft inkopplat. Ingen skillnad. :( Men jag tyckte att det försvann om jag gick över till NFM.
 
AGC är väl en fördel att ha "ON" men om du har noiselimiter (NL) så stäng av den. Åtminstone får jag distorsion på signalerna på min IC-735.
 
Från Mods.dk: From posts here and elsewhere, the AM filter in the FT897 and FT857D frequently goes bad after a year or two, especially in rigs made from 2007 to 2009. This produces intermittent lightning-like S9++ static crashes in the receiver, with or without antenna attached, and on all bands. The AM ceramic filter is CF1005, a Toko ALFYM455H=K. Although worst on AM, the S9 crashes may couple into the filters used on other modes too. If the filter fails badly, it might also affect the proper switching to other filters.

http://www.mods.dk/download/1325325149_4841_FT857-897_CF1005-fix.pdf

Liknande problem finns även på TS-2000
 
Back
Top