Störningar i bil

SA6APZ

Well-Known Member
Hej!
jag och en kompis köpte förra året en Audi 100 Avant -88 för att använda på långresor i Europa. Under förra resan tyckte jag att radiomottagningen var dålig och funderade på att byta antenn inför årets resa. Men nu visade det sig faktiskt att mottagningen var ganska bra när man stod still med tändningen avslagen. Med tändningen på, men utan motor igång, så släcks svagare stationer ut helt av brus. På vissa frekvenser stannar sökningen och en "brusig bärvåg" hörs. Det handlar alltså om FM-bandet 87,5 - 108 MHz.
Vad kan det vara som stör? Elektronikbox? Vad ska vi göra för att slippa dessa störningar?
Antennen sitter bak på taket och har inbyggd förstärkare. Den är ordentligt jordad i karossen och verkar vara i bra skick.

SA6APZ
 
Jag skulle börja med en liten batteridriven transistorradio och kolla om man via den kan identifiera störkällan. Ett tips kan vara att se till så inte radion får spänning från säkringspanelen utan från batteriet direkt, ibland är det väldigt mycket störningar från elektroniken i kabelhärvorna på bilarna.
 
En 88:a har väl inte lika mycket elektronikboxar som en ny bil, men på en äldre korroderad bil blir det lätt olika typer av jordfel/jordavbrott. Särskilt på utsatta ställen såsom motorrum. Kolla även att radion verkligen har bra jordning (och inte via antennen). Man kan även prova att dra ur säkringar och se om det finns någon annan elektronikbox än tändsystemet som stör. Äldre och slitna kupe- och kylarfläktar kan också störa.
 
Hej!

Eftersom jag har fötterna i fordonsindustrin, så kommer jag in med följande idéer...

Visst, en äldre bil har ju inte så mycket elektronik, men den som finns är ibland "obefintligt" avstörd, kombinerat med tidens tand, slarviga verkstadstekniker och hemmaskruvare som "glömmer jordningar" så kan det blir lite störigt.

En variant är att "släcka ned" elsystemet bit för bit, när störningarna försvinner så vet du i vart fall åt vilket håll du skall leta.
 
Antennen sitter bak på taket och har inbyggd förstärkare. Den är ordentligt jordad i karossen och verkar vara i bra skick.

SA6APZ

Är det en liten antenn?? Jag skulle bli misstänksam ang förstärkaren, behövs den verkligen??!...

Prova med en vanlig standard bilantenn som placeras på bakre skärmen, och som tidigare sagts, kolla jordningar och korrosion m.m.
 
Är det en liten antenn?? Jag skulle bli misstänksam ang förstärkaren, behövs den verkligen??!...

Prova med en vanlig standard bilantenn som placeras på bakre skärmen, och som tidigare sagts, kolla jordningar och korrosion m.m.

Ja, det är en liten antenn. 30-40 cm kanske. En sån man ser även på relativt moderna bilar. Bilen är en kombi med ganska rundad kaross, någon bakskärm finns tyvärr inte. :) Men som sagt, mottagningen är helt OK med tändningen avslagen. Förstärkaren matas via en separat kabel kopplad till "remote" på bilstereon.
 
Förstärkaren kanske matas med en spänning som innehåller störningar.
Tipset från -KRI är bra som felsökning. Testa med en lös antenn utan förstärkare!
Skruva inte fast den, utan håll den bara i handen.
/Ingvar
 
Last edited:
Hej!
jag och en kompis köpte förra året en Audi 100 Avant -88 för att använda på långresor i Europa. Under förra resan tyckte jag att radiomottagningen var dålig och funderade på att byta antenn inför årets resa. Men nu visade det sig faktiskt att mottagningen var ganska bra när man stod still med tändningen avslagen. Med tändningen på, men utan motor igång, så släcks svagare stationer ut helt av brus. På vissa frekvenser stannar sökningen och en "brusig bärvåg" hörs. Det handlar alltså om FM-bandet 87,5 - 108 MHz.
Vad kan det vara som stör? Elektronikbox? Vad ska vi göra för att slippa dessa störningar?
Antennen sitter bak på taket och har inbyggd förstärkare. Den är ordentligt jordad i karossen och verkar vara i bra skick.

SA6APZ

en del bilmärken är ökända för att orginalantennförstärkaren går sönder eller DCmatningen har pajjat, vilket man knappt märker om favoritFM kanalerna hemma är starka, däremot märker man det när man är ute och åker på annan ort där fading, brus och oljud tar över i FM radio.

audi har väl en orginalantennförstärkare gömd nånstans bak (c-stolpe/under baksätet ?) och förstärkaren går antingen sönder, koaxen är "trasig" eller dc matningen har tagits "bort".

har man problem med lite brusig mottagning är det inte ovanligt att man sätter dit en extra antennförstärkare direkt efter FM radion ;) Man får mao. seriekopplat: en fungerande förstärkare till en bit orginalkoax till en trasig förstärkare en till bit koax och slutligen en orginalantenn.
 
Fredrik de APQ.
Prova att bygga den lilla loop-antennen " RF-sniffer" som jag beskrev för några månader sedan här på HAM.SE. Med den kan du söka upp den elektronik som förorsakar störningen.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag har lokaliserat störkällan till under luftfiltret nu. Med andra ord så är det väl det elektroniska insprutningssystemet som stör. Störningarna försvinner också om man tar bort säkringen märkt "motor".
Frågan nu är om det finns någon enkel, enskild åtgärd som skulle fungera eller om det är sk. hästjobb med många timmar under huven...?
 
Back
Top