Störningar i bilen vid kortvågs lyssning.

SM6VKC

Well-Known Member
Jag har ett störningsproblem jag inte kan få bort.

Det uppträder vid mottagning, jag hör det i min högtalare på HF-radion.
Inga störningar följer med sändningen ut.

Nya resistor stift, avstörda tändkablar extra jordning i motorhuv och agvasrör.
Det har blivit näst intill 100% bra men det finns något kvar jag inte får någon ordning på.

Det kommer vid högre varvtal och gaspådrag. jag tänker spontant bränslespridarna eller insprutnings elektroniken.

Släpper jag gasen och låter bilen motorbromsa är det tyst.
Lagom gas i hastighet runt 70, nästan tyst.
Drar på och accelererar då kommer störningen direkt.

Det låter som typiska tändstörningar men uppför sig inte så.

Störningen kommer in via antenn signalen, inget via DC-matningen.

Bilen är en bensin Volvo V70 -99automat. Ingen turbo.
 
Last edited:
Jag har samma fenomen på min S60 D5, så det är med stor sannolikhet insprutningsstyrningen som är anledningen. Dock inte värre än att det går att leva med.

/Lasse
 
I några bilar jag haft KV-utrustning i har jag noterat att elslingorna i bakrutan (nära antennen) skickat ut störningar från elsystemet. Lösningen i en Golf var att dra ur kontakten till slingan i bakrutan. Då föll S-metern från c:a S7 till noll. Kanske något att prova?
 
Många moderna bilar har en CAN bus eller dyl som kopplar ihop alla zillioner sensorer som dagens moderna bilar är utrustade med. Har för nåt år sen mätt på bla en splitterny Audi. Kunde konstatera att den emitterade ett kraftigt bredbandigt brus över kortvågen så fort som tändingen = bilelektroniken var påslagen. Kom man en meter från bilen så avtog störningarna kraftigt och några till meter ifrån var de obefintliga. Oftast sitter ju antennen bara en helvmeter ifrån på någon cyckelhållare på dragkroken mitt i stördimman. :(

Vid vidare dissikering av Audin så var det ju lätt att förstå vilken störmaskin detta var eftersom kablarna till sensorerna var helt oskärmade på många ställen.

73 de Teemu SM0W
 
Back
Top