Störningar i Juletider

SM0GLD

Vänsterhänt
Så här års brukar brusnivåerna öka markant på kortvågsbanden och så även i år.
Vår gamla ljusslinga har gått hädan så det införskaffades en ny.
På Plantagen fanns en sån där variant med flera lysdioder som hänger på en lång rad med olika längder som en enda stor antenn array.
Hela arrangemanget var 4,5m bred så den kunde passa bra på vår balkong.
Nu brukar jag mäta upp alla nya elektriska prylar innan dom tas i drift men det glömde jag denna gång.
Jag upptäckte snart att något var galet då först och främst 20m fick nya störningar med S9 som följd.
När jag sedan lyssnade lite noggrannare så var flera av banden störda men 160 och 80m ligger på S9 för jämnan så där gjorde det inte så stor skillnad.

....här kommer nu mina mätningar så snart det går att ladda upp bilder
 
Livet som radioamatör är svårt i tättbebebygda samhällen. De gäller att dra sig till glesbygden för att få frid och ro.
 
Idag hade jag en traktor på jobbet som la i neutralläget hela tiden, utan till synes vettig orsak. Som av en slump stängdes arbetsbelysningen av, varvid den aktiva felkoden försvann, och funktionen återgick till det normala. Det visade sig att kunden monterat billigt skräp till arbetsbelysning som lyckades störa ut växellådans styrenhet. Jag rekommenderade kunden att köpa EMC-testade lampor, alternativt bara köra dagtid :)
 
Då kan jag fortsätta min tråd om störningar...

dut.jpg
Nätdelen till slingan ser ut så här.
Den är mycket lätt så den kan inte innehålla nödvändiga filter.

output jitter.jpg

När man mäter på utgången ser man mycket ripple.
Frekvensen är 40KHz och kretsen använder sig av jitter för att på det viset "lura" quasi peak detektorn i mätmottagaren.
Så här ska det inte se ut anser jag. Lite filtrering hade varit på sin plats för att slippa dom vassa flankerna.

störspektrum.jpg

Här ser vi ledningsbundna störningar mätta på ingången med utgången belastad med ett motstånd.
Apparaten klarar kraven men den är elak om den kommer för nära en antenn som i mitt fall.
Störnivåerna, common mode, ökade dessutom när man placerade ledslingan nära referensjorden.

extra filter.jpg

Jag anslöt ett enkelt nätfilter för att testa om det gjorde någon nytta.

störspektrum med filter.jpg

Jaha ja! så enkelt var det att bli av med störningarna.
Att man alltid måste fixa allt man köper. Varför säljs det så mycket dåliga prylar?
 
De ska vara billigt, "vanligt folk" berörs inte av störningarna. Vi radioamatörer tillhör en sällsynt art, ingen hänsyn tas till oss.
 
De här filtren som SM0GLD visar bild på var förr vanliga i elektronik.
Konstigt nog vanliga även där de, med dagens mått, inte behövdes.
Jag har funnit sådana i prylar jag skrotat som inte innehåller något annat än analoga och linjärna kretsar.
Att ha sådana filter i junkboxen är förnämligt och jag har använt dem i byggen.
Man kan förmoda att "rös" röjande signalering, var en faktor på en tiden då dessa filter var aktuella.
Rös vara ju farliga saker då folk (främmande makt) kunde lyssna på störningarna som bildskärmar och datorer alstrade och i stördimman kunna läsa ut vad man höll på med.
Idag behövs knappast rös filtrering, en skäl är kanske att det egentligen inte var så lätt att läsa ut nyttig spioninfo i stördimman, en annan anledning är att vi idag accepterar till 100 procent att bli fullständigt avlyssnade och totalt analyserade ända in i märgen.

Ang SM3IXY inlägg om "vanligt folk" och deras syn på störningar. Kolla den här tråden på elektronikforumet, någon fann sin bilradiomottagning utstörd av en ledljusramp som monterats på bilen. http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=89707
Jag har några inlägg där. Men på slutet ser vi inlägg som närmast ser ut att komma från en trollfabrik. Hur man sprider falska åsikter som om man förstår något.
Det verkar finns många som gör beställningsinlägg som avser gagna den marknad som säljer billiga saker utan avstörningar. Eller så är det bara ren och skär jävelskap för att visa sig häftiga, ja den som skriker mest vinner ju, (valet).

Nog ser det ut att vara glest mellan inlägg från trollfabriker på detta forum i alla fall, det är bra.

Kommer ni ihåg tiden då folk blev sjuk av bildskärmar, och elektromagnetisk strålning, hur farligt de var med mobiltelefonbasstationer på master.
Idag verkar det helt ofarlig, mobiltelefonbasernas antenner döljs utan fackverk, (det var ju fackverksmasterna som såg farliga ut) grå lådor på taken på större hus är ju ofarliga. Men strålningen från mängder av hackade nätagg är nog idag tusenfalt mot den lilla linjeoscillatorn i CRT skärmarna förr.

Säger som Karl Arne, "folket vill bli lurade".
Ett bra ordspråk i sammanhanget: "kissa i egen brunn"

De
SM4FPD
 
Det närmar sig Advent och Juletider. Var vaksam och iakttagande inför nya utmaningar från störande objekt..

/Sven.
 
De här filtren som SM0GLD visar bild på var förr vanliga i elektronik.
Konstigt nog vanliga även där de, med dagens mått, inte behövdes.
Jag har funnit sådana i prylar jag skrotat som inte innehåller något annat än analoga och linjärna kretsar.

Man kan ha velat ha filter som skydd mot inkommande skräp. Jag minns den gamla goda tiden på 80-talet hur låg stördimman var men knaster och spikar på elnätet förekom. Det kunde smälla i radion när grannskapets alla kyl- och frys termostater slog till eller när lampor tändes och släcktes.
 
Jo riktigt som du skriver SM0NG, men jag tänkte mer på elektronik som inte är radiomottagare.
De är knappat känsliga för de nivåer vi kallar störningar.
Och hade knappat dessa filter för att dämpa sådant.
Att dessa apparater kunde påverkas av sändare i grannskapet, är dock sant.
Skulle nog ändå tro att användandet av filter på den tidens handlade om att det skulle vara "proffsigt" bygge.

SM4FPD
 
Jo riktigt som du skriver SM0NG, men jag tänkte mer på elektronik som inte är radiomottagare.
De är knappat känsliga för de nivåer vi kallar störningar.
Och hade knappat dessa filter för att dämpa sådant.
Att dessa apparater kunde påverkas av sändare i grannskapet, är dock sant.
Skulle nog ändå tro att användandet av filter på den tidens handlade om att det skulle vara "proffsigt" bygge.

SM4FPD
Jag tänkte också i första hand på utrustning som inte var mottagare. Råkade bara komma med lite radio på köpet. Så för att vara tydligare: det finns utrustning som man väljer att ha nätfilter på för att hindra spikar och orenheter på elnätet att ta sig in. Samma knaster kan höras i radio. Det vi normalt störs av i våra mottagare berörs inte. Jag har t ex sett nätfilter i en del professionell ljudutrustning.
 
Jo jag har sett eller hört, stereogrejor, Tandbergs bandspelare som genom att ansluta en antenn till höljet spelat radio Moskva högt och tydligt.
Så förmodligen försökte man förr lösa problem från obra konstruktioner i övrigt, typ fel jordpunkter, dålig avkoppling.
Fanns oxo många amtörradiostationer som spelade för fullt med antennen ansluten till chassit.

Faktum är att de numera karen på EMC har gett oss konstruktioner av det mesta som är betydligt bättre på det mesta.
Bara genom bättre jordpunkter i chassiet, mindre strömmar i chassit och rätt avkoppling av in och utgångar.

Som radioamatör, och byggare av exvis en liten sändare, eller ett nätaggregat, kan det vara en fördel med ett sådant nätfilter. Vi har ju inga möjligheter att EMC kontroller våra byggen och rätt typ av filter kan på ett dyrt sätt lösa en del problem.
Men observera att dessa filter är kombinationer av CM och DM filter. Idag verkar det ha gått mode i endast CM filter.

SM4FPD
 
Jag är glad att jag inte bor granne med detta hus i Gävle.

e9648a68-e588-45cf-960a-785a8fe5c577
 
Back
Top