Störningar kommer och går

SM0GLD

Vänsterhänt
Alldeles nyligen har man bytt ut alla fasadens ca 15 natriumlampor till Samsung corn light led.
Detta ska även göras på intilliggande hus alltså ca 30 lampor till i närområdet.

Jag var givetvis ganska skeptisk till detta då jag vet av erfarenhet att vissa led-lampor kan störa våldsamt på KV-banden men denna gång hade jag turligt nog fel.

På 160m och 80m minskade lokalt qrm med flera S-enheter, det var riktigt roligt.
....men.
Efter några dagar upptäckte jag nya störningar, birdies, på 20m som ligger med ca 61kHz intervall.
Detta är mycket troligt en led-lampa men inte dessa Samsung corn light eftersom dessa nya birdies finns där även när fasadbelysningen är släckt.

När helst en störning försvinner kommer det raskt nya och ställer till det som om dom stod på kö och väntade på lämpligt tillfälle.
Man blir trött:(
 
#GLD: detta kanske hjälper när andra medel sviker:

O turpem inordinatio
perdes media pace
Get ex inferno,
de quo nati sunt laternis, de diabolo,

73 //Janne AQW
 
O turpem inordinatio
perdes media pace
Get ex inferno,
de quo nati sunt laternis, de diabolo,

Jag har tidigare försökt med besvärjelser inkl helvete och djävlar men till slut bad min fru att jag skulle hålla käft:D hon förstår mej icke.

Det är synd om radioamatörerna:rolleyes:
 
Men GLD, du som är radioteknikintresserad kan ju syssla med det mesta i hobbyn ändå och som du nog redan gör framför dina mätinstrument på byggbordet? Det är i princip "bara" två-vägs radiokörning som påverkas av störningarna. Tänk på alla de som har radiokörningen, tävlandet och samlandet av länder och vykort som sitt enda intresse och inte får lov sätta upp antenner eller bor mitt i störningsdimman. De är det synd om på riktigt.

En "lösning" för de som har råkat ut för en omöjlig störnivå kan vara att endast sända och t ex följa med hur vågutbredningen förändras via RBN eller för digitala moder WSPR-net etc. Lyssning kan i viss mån också ske via någon av webbmottagarna som finns runt om i världen. Det finns ju ett ganska stort spänningsmoment kvar ändå. Två-vägs kontakten kanske inte är så viktig?

Jag undrar om vi inte snart nått "Peak Noise" och att ny teknik som genererar mindre störningar är på väg. Jag tycker mig kunna se en sådan trend inom vissa produktgrupper där man i jakten på låg strömförbrukning och högre integrering med smartare IC-kretsar arbetar med lägre nivåer rent generellt.

>>>"När helst en störning försvinner kommer det raskt nya och ställer till det som om dom stod på kö och väntade på lämpligt tillfälle. Man blir trött"

Ja, folk byter och köper nytt hela tiden så det är nog en never ending story det här.
 
Det blir sämre och sämre i andra änden också. Jag tycker mig se en trend mot att diverse elektronikutrustning inte tål någon HF alls. Det behövs inga höga effekter utan konstruktörerna verkar helt ha missat det här med EMC. Kökslampor som blinkar, Tv-apparater som ställer om sig, "hembioutrustning" som är så känslig för HF att det hörs när man tänder och släcker lampor någonstans i huset mm mm.

/Roland
 
Men GLD, du som är radioteknikintresserad kan ju syssla med det mesta i hobbyn ändå

Eeehh...jovissto_O men jag vill leva i en störfri miljö ändå. Tänk om jag får för mig att prata med någon vilket faktiskt händer ibland.

Ja, folk byter och köper nytt hela tiden så det är nog en never ending story det här.
Jo så är det givetvis och jag som jobbar med EMC-problem blir ju tokig på alla störande produkter som ofta visar sig vara antingen trasiga eller t.om "olagliga"
 
Nu har jag hittat 61kHz störningen.
Det var glapp i en nätverkskabel till en dator som nyligen blev uppgraderad och flyttad.
Konstiga saker kan hända när man drar i gamla kablar.
 
Back
Top