Störningar med 9:1

SM7UZY

Well-Known Member
Några känner till att inga digitalmodes funkar hos mig på HF. Allt la bara av under en natt för ett bra tag sedan. Normal voice på SSB funkar fint.

Men idag tänkte jag testa en 9:1, kopplade in en wire (inomhus innan jag skulle ta ut den) och och råkade slå över på AM där jag fick in massa störningar jag aldrig har hört förr. Spelade in några av dem och lägger in här.

Störning1: http://vocaroo.com/i/s04DDjN1MAP2
Störning2: http://vocaroo.com/i/s1WEJ7OJ8FDP
Störning3: http://vocaroo.com/i/s1TGThddSorz

På min dipol (mainantenn) hörs de inte.

När jag spelade in dem så fick jag även en underlig waveformat (se bild).

Sprang runt med 9:1 antennenen i huset, samma signalstyrka över allt (samma frekvens). Slängde ut antennen, samma signalstyrka. Dödade all ström i huset (utom hos granne och källare), störningarna var där. Tvivlar på att det kommer från huset i och med samma signalstyrka oavsett antenn placering (så även rannens WiFi). Dock är allt RF jordat, som även är skyddsjordat som går runt huset, till pannan etc. och ut..

Störningarna ligger i stort sett över hela HF 0-30, men olika svagt/starkt. De hörs endast på AM och FM (beroende på frekvens), men de hörs ej på SSB, CW, AFSK. Allt från S4-S9+ beroende på frekvens.


Eftersom jag har provat flera stationer, flera antenner, flera agg, flera datorer, flera antennkablar, flera rum så börjar jag helt enkelt utesluta min utrustning och funderar på om det är något därute som stör mina digitala utsignaler. Kan detta hända?

Kommunen har bytt gatubelysningen till LED. Om detta skedde när mina digitala modes försvann vågar jag inte säga, men med eftertanke så borde det ligga ungefär rätt i tid. Har hört att dessa kan störa, men kan det störa min utsändning?

Någon som har hum om vad detta kan vara?
Väldigt störigt att digitala modes inte fungerar.


Och en annan fråga, jag har funderat på en (riktig) EndFed. Vilket betyder att jag kommer att ha dessa störningar, eller hur?
 

Attachments

  • ljud.jpg
    ljud.jpg
    67,2 KB · Views: 27
"Störningarna ligger i stort sett över hela HF 0-30, men olika svagt/starkt.
De hörs endast på AM och FM (beroende på frekvens), men de hörs ej på SSB, CW, AFSK. Allt från S4-S9+ beroende på frekvens."


Jo, men det är svårt att höra när man har beatoscillatorn igång. Störningars karaktär och frekvens hör man bäst i AM-läge.
Dina störningar (pulståg) verkar komma från datorutrustning.
 
Last edited:
Men inte menar du att dina utsändningar störs? Det är väl din mottagning du har problem med?
 
Nu vet vi inte hur du bor, men de flesta störningar finns inom korta avstånd och brukar gå att hitta mha batteridriven mellanvågsradio eller ännu bättre laptop m bredbandig SDR-mottagare.
Som du själv konstaterat är många störningar bredbandiga och går inte att identifiera/lokalisera mha smal bandbredd och inom ett enstaka amatörband.

Det där tydliga snabba knattrandet låter som HomePlug, dvs nätverk över elnätet. Hela fastighetens elnät fungerar som antenn...
Men har du tystat denna finns det andra störkällor bakom denna att jaga, t ex brusande väggvårtor och LED-lampor, vinande ethernetkablar och puttrande nätverksswitchar.
 
"Dock är allt RF jordat, som även är skyddsjordat som går runt huset, till pannan etc. och ut." Vet inte vad du menar och hur du kopplat. Som Roy brukar säga är inte varken element, skyddsjord eller jordspett magiska svarta hål som förintar alla störningar. Tvärtom kan felkopplingar leda ut mer av husbruset via skärmen till antennen och tillbaka in i radion.
 
Back
Top