Störningar på 10 och 15 meter

SM7IWG

Well-Known Member
Efter att kopplat in en större deltaloop till min TS-930S har jag problem med BC-stationer på 15-meters bandet och en RTTY-station som belägger större delen av 10-meter med återkommande frekvensintervaller. Det är inte ett konstant problem men återkommer för ofta för att vara komfortabelt!
Någon som har förslag på åtgärd för att slippa problemet?

SM7IWG Carl
 
Jag flyttar saltkaret några centimeter genom att fråga hur du har din antenn installerad och hur du bor?...sen får "kanonerna" ta dig "i kragen".

De ligger i "startgroparna" som vanligt för att se vem som först sticker ut hakan....väl bekomme!
 
Hej Bjarne,

Antennen är en horisontell deltaloop med en omkrets av 240 meter (3x80m), snitthöjd ca 23 meter över marken, stegmatning och en Z-match. Bor på landet inte långt från toppen på Småländska Höglandet. Grundvatten bokstavligt talat under fotsulan.

SM7IWG Carl
 
En så stor antenn som den du beskriver lämnar lätt högre utsignal i det lägre frekvensområdet (mellanvåg upp till c:a 10...15 MHz) än mottagaren (HF-steg/Mixer) kan hantera. Problemet du beskriver är mycket vanligt förekommande och löses enklast med ett 3- eller 5-poligt högpassfilter mellan antenn och mottagare. Om problemen uppkommer först vid 21 MHz och däröver så välj brytfrekvensen 20 MHz. Har du problem även på 14 och 18 MHz så kan du välja 13 MHz som brytfrekvens.

Ett 5-poligt Chebychev-filter beräknat för 20 MHz och 0,1 dB rippel i passbandet kan du löda ihop med hjälp av tre kondensatorer 139 pF - 80 pF - 139 pF i serie och två spolar på 290 nH mellan punkten 139/80 pF till jord respektive 80/139 pF till jord. Ett sådant filter dämpar effektivt det lägre frekvensområdet utan att dämpa nyttofrekvenserna 21-28 MHz. Vid 10 MHz är dämpningen mer än 30 dB och vid 6 MHz c:a 60 dB. I regel behövs inte mer dämning än 10...20 dB och det skulle sannolikt räcka med ett trepoligt filter. Två kondensatorer och en spole.

Om du har en separat antenningång för mottagaren så kan du tillverka filtret med småkomponenter men om det skall tåla sändarens c:a 100 W så bör du välja kondensatorer t ex SilverMica eller motsvarande som tål 300-600 V eller så.

/Bengt
 
Tack Bengt för svaret!

Om jag skulle skruva om ingången på inlägget och ställer frågan såhär, vilken(a) av de marknadsförda radiostationer som finns idag skulle klara av mina förutsättningar?

Med all respekt för min trotjänare TS-930S´n men det är många år sedan kom ut på marknaden, jag kan tänka mig en uppgradering vad gäller station!

SM7IWG Carl
 
Jag har faktiskt inte följt med i de nya stationerna så skickar frågan vidare till någon annan som kanske kan svara dig på den punkten.

Men precis det problem du beskriver visar sig på min IC-706MKIIG som är en av de i särklass sämsta mottagare när det gäller att hantera stora signalnivåer i breda frekvensområden. Den blir helt vild på de högre frekvensbanden när dipolen för 3,5 MHz ansluts. IC-765 klarade sig bra och även FT1000MP MKV Field som jag har haft.

Numera använder jag bara äldre apparatur som Collins R388/URR från 50-talet och som tål stora antenner, men i sådana mottagare finns ju också smala bandpassfilter i HF-steget etc.

/Bengt
 
Det du beskriver Carl var exakt det jag upplevde en gång i tidernas begynnelse när jag köpte min första amatöradiostation.
En TRIO JR-599, som ju är en föregångare till Kenood och din TS-930.
Med tanke på investeringen för denna mottagare var jag mycket besviken.
Med -20 dB knappen blev det tvärtyst, men även nyttosignaler blev ohörbara då.
Med antennavstämmaren, en Z-match som jag byggde blev det bra.
Efterhand insåg jag att det handlade om intermodulation mellan BNC banden och Imd produkterna hamnade på amatörbanden över 14 MHz.
TS-930 är ju knappast en modern mottagare och bygger till en del på JR-599:an.
Jag är dock mycket förvånad över att just TS-930, genom tiderna höjs till skyarna som varandes en bra radio. Men det handlar nog om att den låter bra, = bred, samt har en skaplig AGC, = lungt fint ljud.
En tid gjordes det experiment med att byta ut alla sw dioder till PIN dioder i dess ingång. ISS-53 som sw diod har vi talat om här förr, och den ger bättre egenskaper. Men hjälper knappast till fullo. Några djupare modifieringar känner jag inte till.

Tänk dig ett "riktigt" solfläcksmaximum med 20 - 40 dB starkare signaler på BC banden Carl!

En yttre bank med bandpassfilter är vad som kärvs, eller en antennanpassare gärna typen Z-match eller S-match som har förselektion.

Givetvis är inte en liten IC-706MKIIIG att jämföra med en stor basstation, TS-930 som kostade minst 4 - 5 st 706:eek:r. Därmemot är det trots detta sällsynt med bred IMD i 706:eek:rna.

de
FPD
 
Tack Bengt och Roy för era kommentarer.

Ja, jag är också förvånad över att TS-930S inte höll måttet när loopen kopplades in.

Bandpassfilter lockar väl sådär, frågan är om jag ställer en ny maskin från de etablerade tillverkarna, klarar de loopen eller behövs det ändå bandpassfilter?

Kanske en Elecraft K3?

Annars får jag göra som Bengt och skaffa en Collins-mottagare eller dylikt.

Att en enkel trådantenn skulle orsaka dessa problem........

SM7IWG. Carl
 
Konstigt...
Borde inte en Z-match vara ett rätt bra bandpassfilter (har aldrig haft någon)? Ligger störningarna måhända (nästan) inom passbandet? Vad hör man om man lyssnar genom matchboxen?

73, Roland SM0BRF
 
Jag håller med dig, Roland, Z-matchen borde göra nytta vilket den inte gör.

Tack för länken till Sherwoods hemsida och testerna. Om jag tolkar all information rätt så bör Elecrafts K3 vara ett bra alternativ. Till ett relativt bra pris!

SM7IWG Carl
 
Försvinner BC-stationerna och RTTY-signalen när du kopplar in 10 dB antenndämpning? I så fall alstras signalerna i mottagarens ingångssteg men det är inte troligt, så dåligt är det inte. Om de fortfarande hörs kan det vara något olinjärt i antenn med nedledning som går som blandardiod, alltså dålig kontakt någonstans. Påverkas de störande signalerna märkbart när du vrider på Z-matchrattarna? Låna en annan, någorlunda modern mottagare och jämför!

Lennart
 
Jag drar mig till minnes en sak som möjligen kan hjälpa dig Carl.
Under årens lopp och i första hand under de senaste solfläckasmaximumen har jag testat olika radiostationer och noterat just det du beskriver.
Under de sista starka solfläcksperioderna körde jag en IC-751A, vilken klarade saken helt bra.
Vi talar om intermodulation från stora avstånd, excvis BC banden 9,4 - 10 MHz, 11,5 - 12 MHz, 13,6 - 13,8 MHz, 15 - 15,5 MHz etc.
Dessa "vill ju in i mottgaren" och kan pga av sin höga nivå orsaka distorsion i mottagarens ingångssteg, blandare och ibland andra blandare om första MF är mycket bred.
Jag upplever att tester av Imd och klassificering enligt den lista som någon länkade till har väldigt lite att göra med denna typ brister hos kortvågsmottagare.
Jag har en preselektor med vilken jag kan åstadkomma en förseleketion och bara släppa igenom exvis 21-21,5 MHz och få dämpning på kanske 10 - 20 dB på de BC band som kan åstadkomma Imd. Jag kan även peaka den på ett BC band och på så vis få en uppfattning om vilket BC band som är inbalndat i problemet.
Med den kan flera apparater och flera olika fabrikat faktiskt bli användbara, så oxo just TS-930, 950 med flera som jga provat genom åren.

En dag när jag lyssnade på 28 MHz amatörband med IC-751A upplevde jag fenomenet, massor av BC stationer en grötig röra av olika språk, brus och fjärrskriftstationer över hela 28 MHz amatörband.
Jag blev mycket förvånad då 751:an hittills hade betett sig bra vad gäller dennna Imd.
Efter mycket labbande kom jag till slut på att en antennomkopplare, av typen knivströmbrytare som skiljer ut min antennstege var boven i dramat. den hade oxid och efter rengöring och upprepade manövreringar av den blev det rent på 28 MHz.
Imd av denna typ kan således uppstå i yttre pryttlar i radioanläggningen.

Jag kan tillägga att jag kör 2 x 40 meter dubbel Zepp med stege på 20 meters höjd, vilket ju är en antenn som ofelbart skiljer ut mottagare med Imd problem från stora avstånd.

Under solfläcksmaximum har jag med spektrumanalysator mätt upp pep effekten på ett BC band och hamnat på -10 till 0 dBm!!!!! Så det är ett ganska svårt jobb för en mottagare att klara saken. Dvs en dubbel Zepp med stege kan ösa in milliwatt i en mottagare.

Ser vi på en Drake R4x så hade den ju ganska dåpliga Imd egenskaper, mätt inom band, 5, 20 kHz avstånd. På stora avstånd kanske ännu sämre. Men genom den ganska smala preselektor den har går det ändå att höra något imd fritt på den med en sådan antenn.

Under 80 talet såldes ganska många IC-R71 mottagare, DX:ing var då en vanlig hobby. En kund hade något som han beskrev som liknade IMD från stora avstånd. Mottagaren var helt grön vid min test, retur av mottagaren, men han klagade ändå.
Efter många om och men hade han tagit ner någon bredbandsförstärkare och aktiv antenn, från sitt hus, dvs saker som inte ens var inkopplade, och det gjorde hans HF mottagning helt ren. dvs yttre grejer även av denna kategori kan spela oss ett spratt.

Obs under ett större solfläckmaximum.

80 och 90 tales solfläcksmaximum var betydligt starkare än de är idag, samtidigt fanns fler och ännu starkare BC stationer än idag.

Idag är det vanligt med Amerikanska apprater som är enkelsuprar, detta för att kunna kalla MF filtret för roofingfilter. Det föreligger då stor risk att spegelfrekvensen hamnar där det finns starka BC stationer. Eller att lokaloscillatorns övertoner, som då hamnar i HF bandet, kan blanda sig med oönskade signaler. Något som jag upplever som ett problem då många ägare av sådana apparater vänder sig till mig för problemlösning.

Det verkar som vi har, eller åtminstone har haft en av världes sämsta radiomiljöer i Europa vad gäller mångfalden och nivån på just BC banden.
I Japan där jag lyssnat är det ganska tyst på BC banden, Förmodligen något likande i USA, annars skulle ju IMD från stora avstånd även där vara ett probelem.

Dvs Carl kolla upp för oxid, och annan eleketronik som kan orsaka din Imd.

de
FPD
 
Tack för era kommentarer.

Jag skall gå igenom alla kopplingar, kontakter och även Z-matchen så allt är OK.

Jag återkommer med ny rapport!

SM7IWG Carl
 
Jag återkommer till denna tråd efter genomgång av min anläggning.

Problemet med BC-stationer är borta!

Efter att bland annat, ersatt billiga banankontakter med dito Hirchmann, tittat över lödningar i Z-matchen, hf-jordat alla enheter korrekt, lagt om transmissionsledningen fysiskt, så finns inte längre rubricerade problem.

Jag har inte logiskt kollat vad som orsakade problemen men efter åtgärder finns dom inte längre.

Jag får tacka alla som gjort kommentarer vilket till slut gav ett positivt resultat.

Jag kan också konstatera att problemet inte var i min TS-930S, utan i anläggningen utanför.

SM7IWG Carl
 
Last edited:
Hoppas det står sig tills nästa gång solen vänder andra kinden till.
Och BC banden ånyo stiger till den nivå som var aktuell vid trådens början.
Men du rapporterar väl Carl.
Annars låter det trevligt att du fick ren och pen mottagning.

de
Roy
 
Back
Top