Störningar på 160 och 80m

SM1OII

Well-Known Member
Tjenare!

Jag har ett himla fräsande på framförallt 160 och 80m. Jag lånade hem en SDR-14 och tog några skärmdumpar...

Small-160m-250.jpg


Small-80m-250.jpg


Jag har inte lyckats lokalisera störkällan, jag har sprungit runt med en rävsax och konstaterat att allt som är i metall och avlångt (telefontrådar, eltrådar, stuprännan, staglinorna i masten) stör. I särklass högsta störnivån fick jag från staglinorna. Jag har provat slå av huvudströmmen till mitt hus och kört riggen på MC-batteri men störningen finns kvar så den måste komma utifrån. Har även sprungit på byn med rävsaxen men inte hittat nåt. Vad kan det vara som stör? Några tips?
 
Det skulle kunna vara störningar från ADSL. För något år sedan rapporterades ett liknande störfall som berodde på att ett överspänningsskydd i telefonledningen var defekt, och då flöt det obalansströmmar
genom jordledningarna samt därmed genom allt som var "jordförbundet".

Detta gav starka störningar från c:a 100 kHz upp till 5 - 10 MHz.

Ett annat möjligt uppslag är switchade nätaggregat med switchfrekvensen 50 kHz, sådana har rapporterats i samband med bl.a. "digital-TV boxar".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var någon HAM på Gotland som för några månader sedan rapporterade om kraftiga störningar från elmätare. Minns inte om det var här eller på SSA Teknikreflektor. Han trodde det var switchade aggregatet som störde om jag kommer ihåg rätt. Vet inte hur det gick.
 
Det skulle kunna vara störningar från ADSL. För något år sedan rapporterades ett liknande störfall som berodde på att ett överspänningsskydd i telefonledningen var defekt, och då flöt det obalansströmmar
genom jordledningarna samt därmed genom allt som var "jordförbundet".

Detta gav starka störningar från c:a 100 kHz upp till 5 - 10 MHz.

Låter troligt... Jag har ADSL och hade ett blixtnedslag i masten i våras då bl.a alla datorer, router, ADSL-modem brann upp. Skulle tro att även telestationen fick ta emot en del stryk. Störningen är precis som du säger starkast mellan några hundra kHz upp till ca 5 MHz. Jag vill minnas att jag upptäckte störningen strax efter smällen. Får väl ta och mäta lite extra på inkommande telekabeln...
 
OK, har kollat ADSL nu, det var inte den... Jag tillverkade en dipol 2x1 meter
för att ha som "mätprob"...

SDR-002.jpg


Som synes kraftiga QRM när den hänger där vid radiobordet... För att kolla om störningen verkligen kom från ADSL la jag dipolen parallellt med inkommande teleledning men störningarna blev inte starkare för det så det där med ADSL kan vi nog avskriva... Jakten går vidare!
 
Dom elaka bullarna visade sig komma från mätutrustningen (!)... Den switchade nätdelen är nu kastad och jakten går vidare.... 73!
 
Den switchade nätdelen är nu kastad ...
Jag hoppas att du först gjorde nätdelen permanent obrukbar, så att den inte fiskas upp och hamnar hos någon av dina grannar ... ;)

Själv har jag råkat ut för liknande problem med en switchad nätdel 220 - 12 V (ej original), som jag skaffade till min AOR 2001. Nätdelen störde den bredvidstående KV-mottagaren i takt med belastningen, dvs i takt med pratet från AOR-ens högtalare!!! Den är nu ersatt med en tung, transformatorbestyckad och ostabbad nätdel.

/ Göstha
 
Dom elaka bullarna visade sig komma från mätutrustningen (!)... Den switchade nätdelen är nu kastad och jakten går vidare.... 73!
Det ryktades ett tag om Svenska Kraftverk:s dataöverföring via HS-ledningarna för ett tag sedan. Är det bara ett rykte? Om inte, hur låter störningarna i så fall och på vilka frekvenser hör man dem? :confused:
 
Som sagt, "bullarna" på förra bilden kom från en switchad nätadapter tillhörande mätutrustningen. Bruset jag har i mottagaren börjar vid ca 300 kHz och hörs upp till ca 6-7 MHz, starkast är det vid 1-3 MHz. På 160 m ligger bruset på S9 +20dB och på 80 m S9 +10dB.

qrm2.jpg


Jag har lyckats lokalisera störningen till en obemannad bensinstation 200 meter från mitt hus. Det verkar som att det är kortläsaren som stör, sedan sprids störningen via elnätet misstänker jag. Jag ska göra ytterligare mätningar/pejlningar för att vara säker. Nån som sett nåt liknande??
 
Back
Top