Störningar på Digital-TV

SM3WSV

Active Member
Har någon upplevt störningar på Digital TV när ni sänder amatörradio? Jag har märkt att TV-bilden fryser till så fort jag sänder med min 2m icom station. Misstänker att kablarna till digitalboxen tar upp dessa störningar från min 2m/70cm magnetfot som sitter ute på fönsterbrädan. Störningarna uppkommer oavsett vilken effekt jag sänder på. Har provat från 0,5 till 25W. Antagligen kan jag avhjälpa problemet hos mig genom ferriter på digital tv kablaget. Men finns det något sätt att minska störningarna direkt på mitt radio/kabel/antenn system? Jag har många som bor i min närhet då jag har lägenhet. Vet inte om andra berörts än dock. Detta problem hade jag inte när jag för några år sedan använde analog tv.
 
Hello!
Jag lider med dig!
Jag besitter i sig inte så mycket erfarenhet i ämnet men det lilla jag kan/vet delar jag gärna med mig.
Om du söker här på forumet på ”TVI på 2m” så kanske du får lite hjälp.
Jag kan ju bara tillägga att det som jag upptäckte fungerade bäst var en ”stubb” som man sätter på ”inkommande” tv kabel. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur lång den skulle vara men det kan jag ta reda på om du önskar.
Nummer två: Det är helt klart dåligt med antennförstärkare!! Kan du och dina grannar klara er utan så tror jag att du har mycket vunnet.
I mitt fal var åtgärden både nummer ett och två.
Bort med antennförstärkarna hos de närmsta grannarna och montera ”stubbar” inne hos mig.
Jag hoppas att du har bättre grannar än jag J .

Lycka till!
Hör av dig om du tror att jag kan hjälpa.


73 Andreas
 
Storsignaltåligheten på DVB-T brukar inre vara allt för lysande. En teori kan vata mottaagarblockerining så förslaget med stubbar har 1/4 lamda oppen för HF-kortis
antenn ledningen hjälpte mig. som bandspärr.
Jag har sett problemet vid flera olika typer av digitalboxar "suck" :eek: billiga boxar är sämmst , man får vad man betalar för , i bästa fall.

GL de SM3HFD Håkan S
 
Last edited:
Det är DVB-C jag använder men vad jag förstår är det mycket likt DVB-T och förmodligen lika känsligt. De där tipsen med 1/4 stubb lät intressanta men det löser inte eventulla störnings problem hos grannarna. Har funderat på att testa en RF choke eller liknande för att minska TVI redan vid mitt antennsystem. Om det sedan är fältstyrkan från enbart antennen som orsakar problemet blir det nog svårare att åtgärda problemet.

Installera stubbar hos samtliga berörda verkar omständigt. De flesta i fastigheten använder en billigare box som följer med lägenheten. Boxen är enkel men täcker de flestas behov och blir nog svår att få folk att byta ut.
 
Där ser man! Jag som trodde att digital-TV skulle bli mindre störkänsligt. Blir det resonemang om CE-märkning av utrustning även här? :confused:
 
CE märkning har inte så mycket med störningar som kommer sig av mottgarens egenskaper, exvis intermodulation, spegelfrekvens, eller överstyrning av dess ingångsteg.
Trots att man kan tycka att det är en EMC fråga.
R&TTE typgodkännandet däremot har med sådant att göra.
Dock är det i första hand komradio som behöver R&TTE typgodkännande.
RoHS med exvis blyfritt lödtennn hjälper oss inte med en dålig mottgare i en TV
Så vi får snällt accetera att dåliga radiomottagare vare sig dess detektor är AM, FM eller Digital, kan låta sig bli överstyrd, ha spegalr, eller ha dålig Imd undertryckning.
Däremot skall dess utstråling av signaler vara under en viss nivå.

För visst är det så att en digital radiomottgare för bildradio, även den har både HF steg, blandare, MF, roofingfilter, och detektor. den kanske till och med är bredare än en analog bildradiomottagare.
 
Tack Roy för ditt inlägg! Vem hjälper radioamatörer med sådana problem nuförtiden?
PTS eller SSA?
Eller är det upp till var och en att försöka avhjälpa problemen? Det finns ju ibland störda grannar som inte på något sätt är samarbetsvilliga, även om svagheten ligger i deras egna mottagare.
 
En ny radioamatör får lära sig att man skall anpassa sin sändareffekt så att man inte stör grannskapet.
Någon annan "hjälp" vet jag inte ... om det finns...
Frågan är bra finns något mer svar?

Dvs nu talar vi om en bildradiomottgare vars selektivitet inte räcker till.
Skulle det vara ljudstörningar i monitorn, RF dtektering då är det en CE märkningsfråga, då skall den tåla viss fältstyrka.
 
Vem hjälper radioamatörer med sådana problem nuförtiden?
PTS eller SSA?
Eller är det upp till var och en att försöka avhjälpa problemen? Det finns ju ibland störda grannar som inte på något sätt är samarbetsvilliga, även om svagheten ligger i deras egna mottagare.

Ett intressant spörsmål som jag försök att lyfta många ggr, tyvärr mest bemött av ointresse.

Idag är det din egna "sociala kompetens" dvs. att prata med folk, samt din egna kunskap om olika radiosystem och signaler som avgör hur du lyckas att lösa problemen. Ett tyvärr vanligt problem är att t.ex. den störda grannen inte tillåter att du monterar ferriter på hans sladdar. Den störda grannen upplever det som det är ditt fel, då det bara blir störningar då du sänder. För grannen finns det en mycket enkel lösning - DU slutar att sända.

Detta problem kommer att öka framöver i takt med att elektroniken får allt kortare cykeltid mellan försäljning och skrotning, ofta struntar tillverkarna att montera de allra mest elementära skydd mot ev. störningar och kan då kränga "boxen" för 29,90 lägre pris än konkurrenten. Självklart köper kunderna (vi) den billigaste "boxen", "för det kommer ändå snart en ny" ... och så rullar cirkusen på ...

Jag anser att det måste in mer EMC-utbildning i certifikatfrågorna, samtidigt som vi kan rensa lite bland alla tabeller om VHF-frekvenser etc.
 
Jag bor i en hyreshuslänga med 16 lägenheter, när digital-TV'n kom så installerade hyresvärden en central digital-TV-mottagare. Detta resulterade i att jag inte längre kan sända på någon amatörraiofrekvens alls. Har testat 0.3W på 2m, TV-apparaterna slocknar. Testade 4W från bilen stående på gården utanför huset jag bor i på banden 80-10m, TV-mottagningen dör på samtliga band.
Tycker att det måste vara en rysligt dålig installation som inte ens klarar 0.3W. Kan släcka grannarnas TV genom att sända med handapparat och gummipinne från vissa ställen i min lägenhet. :(
 
Och jag som tyckte jag var lite väl pessimistisk och till och med ironisk, verkligheten är bara ännu värre.
Skulle vi ställa krav på kunskap i ämnet för att bli radioamatör, skulle det nog bara resultera i att vi blir en liten grupp av gamla radioamatöe som åldras kvar.
Däremot skulle givetvis SSA och QTC innehålla mycket mycket mer i ämnet, alltid lär sig någon något om man matar på med info.

Men jag skiter i det då jag bor på landet och har inga som helst problem med något överhuvudtaget.

Och så är det väl fler som tycker, och då behövs ju inget ansvar, eller någon ansvarig.
Ovanstående var inori, men kanske allvarligt menat ändå.

Ja vad gör man då?
Vad gör radioamatörenas organisation?
Vad gör de som skulle kunna vara med och stärka organisationen?

Kanske det ändå är så få som har störnigsproblem att dessa blir en liten procentsiffra bara, dvs vi bryr oss inte om dem, de får skylla sig själva. Så kan vi andra köra radio.

De sista två raderna är väl en sammanfattnig av dagens sammhälle.
 
Liten praktisk fråga på det här temat. Hur skall man göra om amatörradiosändningar stör ut digital-tv? Jag har märkt att sändningar slår ut ADSL-modemet (synkningen går ner hela tiden) så att Telia digital-tv hackar eller svartnar. Jag tror alltså att problemet ligger i ADSL-modemet och inte i den billiga digitalboxen. Kan jag ha rätt?

/Anders i Ängelholm
 
Jag kan lätt störa ut min TV med 1W från en handapparat. Det är väl OK om jag "stör" mig själv.
Men om grannens TV och telefon påverkas, vad gäller egentligen?
Jag har inte riktigt fattat hur det fungerar nuförtiden.
Förr var det ju ganska enkelt: Om min sändning bara var OK, utan för kraftiga övertoner, så var allt OK. I princip kunde jag strunta i om grannarna inte kunde prata i telefon eller titta på TV. Det var upp till Televerket att se till att servicen fungerade.

Är det fortfarande så att jag har rätt att använda min utrustning om den uppfyller kraven (finns det några krav?)?

Ett exempel är den gången som jag satte upp en vertikal för att köra DX på 40m. Klockan 3 på morgonen var en bra tid att köra mot Amerika, men jag var tvungen att ha hörlurar för att höra något. Grannens inbrottslarm började tjuta så fort jag tryckte ner nyckeln. Men det var ju grannens problem, inte mitt (Jag kände inte denna granne, vet inte ens idag vem som bodde i kåken). Gäller samma idag?
 
Jag har studerat PTS hemsida angående störningsproblem, men inte någonstans kunde jag läsa något om att radioamatörer kan få hjälp. Antagligen försvann den möjligheten i samband med att den årliga avgiften slopades. Så vi får väl själv sköta grannsämjan så gott vi kan... :eek:
PTS - Radiostörningar

/Ingvar
 
Så här skrev jag ovan:
En ny radioamatör får lära sig att man skall anpassa sin sändareffekt så att man inte stör grannskapet.

Det betyder i klartext då att om man stör med en watt så får man minska effekten tills man inte stör.
Det betyder oxo att man måste kunna ge sig själv sändningsförbud.

Men är inte detta dagens sammhälle i ett nötskal?
Är det inte så politikerna säger, med krypterade ord.

Exvis nu när priserna går upp, och det finns hot om att man kommer att kräva löneökningar som spär på inflationen ytterligre. Då säger politikerna med tolkade och översatta ord: "Nu skall ni hålla er lugna och tysta och snällt låta er ekonomi bli sämre." Lägg er ner och dö om det inte duger som det är.

Man kan förstås se saken som nu sker att det kunde ha varit värre. Utan CE märkninmg, utan R&TTE med krav på radiosändare och mottagare i HAM och komradio, utan E-mark, skulle nog allt ha varit ännu värre. utan den mikroskopiska kontroll tullen gör på import av skräp utan eller med falska CE märken, utan dessa krav skulle det har varit ännu värre.
Så vi skall snällt vara nöjda med det vi har, och ge os själva sändningsförbud om grannens bildradiomottgare inte tål vår sändare.

Eller som den konservativa politiken säger: Det är bra som det är, kom inte och kräv förändringar.
Det som är just nu är naturlagar och kan inte ändras, läs: vi orkar inte med förändringar.
Stör du grannen får du skaffa en annan hobby.

Eller har jag fel?
 
Last edited:
Nä, man får nog helt enkelt se till att bli en av dom lyckliga som bor ute i skogen :)
Då kan man ju bara störa sig själv ( + ev. inneboende :) )

Är lite tråkigt att inte ens kunna använda handapparat i lägenheten utan att vara rädd att grannarna skall bli TV-lösa :(

Jag har testat med en digital-tv-mottagare i datorn och en innomhusantenn (7 el. yagi). Har stått och sänt med 5W runt antennen utan att lyckas störa ut den så man undrar ju vad hyresvärden har monterat upp på vinden egentligen :confused:

Man kan ju även ställa sig frågan om en TV-installation inte skall behöva klara av att en taxibil står och sänder utanför huset, skall taxi eller budbilar också beläggas med sändningsförbud?
 
Man kan ju även ställa sig frågan om en TV-installation inte skall behöva klara av att en taxibil står och sänder utanför huset, skall taxi eller budbilar också beläggas med sändningsförbud?
Alldeles riktigt! Helt uppenbart är ju att anläggningen inte är fackmannamässigt installerad och/eller inte alltigenom är uppbyggd av professionell utrustning. Om det förhåller sig som du säger, att taxiradio och budbilars kommunikationsradio stör ut anläggningen, borde det vara skäl nog att anmäla förhållandet till PTS. På köpet får du i så fall så småningom anläggningen "immuniserad" även mot din utrustning.

Maila till PTS och bed om råd, åtminstone!

För att citera min mattelärare i realskolan: "Tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar!" Det behövs inte en till!

/ Göstha
 
Till dig SA7ANJ på frågan om hur man gör.
Vi kan ju gå tillbaka till forntiden, det var lätt att störa ut bildradiomottgare då oxo.
Man kunde sätta ett HP fitler på den mottagare som lät sig störas av exvis HF sändningar från en radioamatör.
Störs den av 145 MHz sändningar så får man väl sätta ett notchfitler på bildradiomottagaren.
Störs den av alla tänkbara sändare på komradioband amtörband och kanske till och med av en mobiltelefon, då krävs kanske ett bandpassfitler på bildradiomottgaren.
Hjälper inte det så får man ge sig på dess andra kroppsöppningar och sätta galler på dessa så att endast de signaler som skall in kommer in. DC sladden är ett sådant exempel, där lindarde man förr en HF spärr en spole på ferriter. SCART ut, dvs sladden som går till den gamla TVn, nog finns det dyrare sådana med skärm och där alla anslutnigar är kopplade, exvis skärm till de olika ledarna i den.

Man kan sätta den nya digitalmottgaren i ett mode där den visar en meny, dvs skickar en bild till TVen, men inte anvädner sig av sin antenn och inte av sin mottagare då. Störs den då drar man ur antennen. På så vis kan man skilja isär var i systemet den låter sig störas.

Problemet är ju lite annorlunda än när det var en analog mottgagare, då störnigen var mer synlig och analog. Man såg och hörde "störningen" i form av olika nivåer av bildstörningar.

Några nya metoder vet jag inte... bara för att digital TV mottgaren har en detektor för pulser istället för AM och FM. Vi talar ju hela tiden om en radiomottagare. Idag bara på UHF så filter kan idag till och med vara enklare än förr.

Förr tillverkades fitler att prova med, och det fanns till och med HP, LP, bandpass, ferriter etc att låna av SSA. Idag verkar ingen vilja ta till sig affärsideen att tillverka och sälja sådana filter.

Metoden att prova ett annat fabrikat av digital bildradiomottgare hos den störda grannen skulle kunna bevisa att en viss modelll, eller ett visst exemplar är felaktigt.

Förmodligen är störfallen färre numera coh därför finns ingen affär i att tillverka filter, inget intresse från någon myndighet att idka tillsyn.
Kanske grannarna har blivit mer inskränkta och inte tillåter ingrepp eller vill lyssna på argument. Vi låser ju alla in oss mer än förr.

Förr hette det ju att en TV mottgaranläggning måste ha en för ändamålet rimlig anennanläggning som första ågärd för att undvika störnigsproblem. Dvs ansvaret lades på ägaren av den störda TV-apparaten att se till att en riktig antenn som verkligen var rätt installerad. Nästa steg kunde vara att utreda exvis amatörens sändare och om den lämnade övertoner.
Det kunde helt enkelt vara så att en amatörradiostation ände övertoner som var för starka förr. Idag är det knappast oönskade signaler från en sändare som är orsaken till problemet.

Någon som vet vilket frekvensområde en digital bildradiomottgare arbetear inom idag?
 
Last edited:
Fast nu var det en DVB-C alltså Cable som det började med. 130-870 MHz troligen.
73 Göran
 
Back
Top