Störningar på Digital-TV

Hej,

Det låter väldigt konstigt att det är så lätt att förorsaka störningar på TV apparaterna.


Jag testade precis nyss att hålla handapparaten jämte TV med 5W tx på både VHF/UHF. Provade sedan att lägga på 2,5KW ERP FM bärvåg rakt in i TV antennen men ingenting ändrar sig på bilden.


Jag brukar dessuton köra runt 125KW ERP ca 10 meter från antennen på 144mz CW utan några klagomål på att bilden ändras (har väldigt kritiska bolibompatittare i huset)


Min TV installation

En billig Gitterantenn med ordentligt lödd och installerad antennkabel av god kvalite med bra skärmning samt en billig Digitalbox av känt märke och tillråga på allt, en enkel billig TV från Korea eller liknande.

Grannen har en exlusiv storbilds TV av senaste snitt men inga problem där heller.

Hur kan det vara sådana skillnader?

Jag tror på dåliga antenn installationer eller kanske att fastigheten ligger så illa till vad gäller TV mottagning att dom har satt någon otäck antennförstärkare på vinden som tar emot allt.

Pratar man med hyresvärden så borde det gå att få en start där.

Här nere i vilda västern hade vi aldrig accepterat en så dålig installation i grannskapet och hade tvärsäkert arrangerat en dold tids styrd beacon med en gammal VHF jakt apparat för att släcka TV motagningen så fort vi inte är hemma och kunnat bli anklagade för att störa.

Efter en Vecka så hade dom säkert tittat över sin installation.

(skrivet med lite humor,,,)

73 Håkan SM7WSJ
 
Jag brukar dessuton köra runt 125KW ERP ca 10 meter från antennen på 144mz CW utan några klagomål på att bilden ändras (har väldigt kritiska bolibompatittare i huset)
73 Håkan SM7WSJ

Och inte ens ljuset blinkar? :D
/Ingvar
 
Vår Sagembox för digitala marknätet säckade ihop av HF som kom in via spänningsmatningen. Löste sig med toroider.
Egentligen var det väl TV-antennkabeln och distributionsnätet i huset tillsammans med nätanslutningen som orsakade HF-strömmar genom boxen och gjorde att den slocknade när man tryckte ned nyckeln. En hög impedans i spänningsmatningen satte stopp för strömmen.
 
Roland,

Jag har också problem med en Sagembox, lustigt nog bara när jag kör 160 meter, dessutom oberoende av effekt (jag kör dock aldrig mer än 100 watt). För att göra en lång historia kort blir boxen helt vansinnig, och jag måste stänga av hela rasket och starta lådan på nytt efter att ha sänt några tecken på Top Band.

Jag har lindat upp sladden från nätagget på en ferritstav, vilket minskade problemen, men fortfarande är det stora störningar i bilden. Problemet är alltså långtifrån kurerat.

>>En hög impedans i spänningsmatningen satte stopp för strömmen.

Har du t ex lindat upp 220-voltsledningen till nätaget och kanske även antennledningen på toroider?

73,
Rolf
SM5MX
 
Hej Rolf!
Back in town?
Jo jag lindade upp sladden från propptrafon på en toroid. Allt har varit lugnt och fridfullt till härom kvällen då jag fick höra: Vet du att du stör TV´n? Så helt säkert är det inte. Eftersom jag hade kört alla band från 80 till 17m under kvällen och haft beamarna riktade åt olika håll så vet jag inte vilken kombination som störde.
Nästa steg är att byta toroiden till en bättre, tex ELFA 58-743-18. Om det inte hjälper bryta upp antennkabeln och distributionskabeln (jag har "internt kabel-TV-nät") med "mantelströmsfilter" tex Kjell & Company 30411. Om det inte hjälper mata hela TV/Video/boxpaketet med en förlängningssladd och linda upp den på en ELFA 58-743-42. Om det inte hjäper: börja operera boxen......

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Hej Roland,

Tack för denna checklista, som jag kan beta av. Grundproblemet i mitt fall är kanske att själva boxen står väldigt nära radiatorn i min Topband-antenn, när den är uppe, varför möjligen HF:en kan ta sig in trots alla spärrar. Men jag får prova mig fram!

Jag lärde mig av Kjell, PB3SM, att Sagem-boxen har någon zenerdiod (?) alldeles innanför spänningsingången som tillhandahåller en referensspänning som styr alla funktioner. Det är när man stör den dioden som boxen får fnatt.

Jag kom hem från Vietnam för någon månad sedan och reser förmodligen dit igen i januari nästa år för ännu en tremånadersvistelse. Mitt värdfolk Torsten, XV9TH, med XYL Quynh Huong håller alltid min cykel pumpad, kedjan oljad etc inför mina besök, hi!

73,
Rolf
SM5MX, ex XV9SW etc
 
Back
Top