Störningar på mellanvåg

SM6MUY

Well-Known Member
Jag har ett envetet skrapande på 967 kHz. Det värsta ca 30-40 kHz brett men breder ut sig mer än så. Men exakt varje minut så under nån sekund eller så så flyttar sig störningen neråt i frekvens. Sen snabbt tillbaka igen. Vad kan det vara ? Skall peijla men hade varit bra att haft en hum om vad man skall leta efter...


Länk med IQ-data om det nu fungerar...

967 kHz.PNG


967 kHz_2.PNG
 
Tyvärr är ljudnivån på filen för låg för att det skall gå att extrahera någon information ur den, lägg upp en ny inspelning :)
 
I vilket program är I/Q filen skapad ?, provade med HDSDR 2.80 men den ville inte öppna filen.
 
Hej, ok filen är gjord i SDR console. Men störningen är funnen :p . En"väggvårta" i mitt garage som driver väderstationen. Den störde trots att den är mer än 50m från antennen. Förmodligen gick det ut ut på elnätet då jag hade två ferriter på sekundärsidan...Altid skönt när det är hos en själv än att man skall in till nån granne o härja...Att den ändrar sig varje minut beror på att jag läser ut väderdata då....Vilket jag blev varse...

Nu ser jag lite kvarvarande störningar i nedre delen av bandet så det blir nog en vända till med pejlen...
 
Ok, provade där också men min license hade gått ut på den som var installerad så jag gav upp där.
 
Men störningen är funnen :p . En"väggvårta" i mitt garage som driver väderstationen.
Så bra att du hittade den skyldige.
Själv installerade jag nyligen en liten d/a-omvandlare för optiskt TV-ljud till analog utgång.
Denna mojäng drivs av medföljande "väggvårta" 5V 1A, och a/d-omvandlaren drar 12mA.
Nätadaptern stör friskt på 160m trots eller kanske på grund av att den jobbar i tomgång.
Varför levererar man en 1A nätadapter till en produkt som drar 12mA?
 
Alltid skönt att hitta den skyldige ;). Även störningen på lägre delen av MW-bandet fixad. En adapter från Biltema med valbar utspänning. Var satt till 12 V och var enbart kopplad till en remoterig. Även på den en hög ferriter. Kopplade in ett linjärt agg och då förvann den störningen också. Har nu bara ett knaster vi ca 1130 +/- 30 kHz. Så pejlingen fortsätter...för att hitta den skyldige :cool:...
 
Back
Top