Störningar vid goda konditioner

sm0ngl

Well-Known Member
Är det troligt att störningar från miljontals plasma-tv, lågenergilampor och lågprisladdare ökar brusnivån märkbart
vid goda konditioner på t ex den övre delen av kortvågsbandet?
När Italiensk eller Rysk lokaltrafik dundrar in med (till viss del) låga effekter borde ju konditionerna även "gynna" traktens plasma-tv.

Hur funkar det?
 
Last edited:
Jodå. Det är helt säkert så att allehanda elektrisk apparatur orsakar menliga störningar även via rymdvåg. Bland de produkter som översvämmat marknaden de senare åren märks div lågenergi- och ledlampor vars emissionsnivåer mätts upp till 50-60 dB över gällande gränsvärden. Det finns några sådana exempel på Elsäkerhetsverkets webbplats. Även om nu elsystemet som sådant inte är perfekta antenner så gör mängden störkällor att den totala brusnivån höjs markant. Tydligast blir detta för de som bor långt utanför tätbebyggt område där det inte existerar några "man made" störningar alls. Kanske finns några sådana områden kvar långt upp i Norrland?

Sedan har vi anläggningar i tung industri där man generellt har dålig koll på emissionsnivåer. Jag har egen erfarenhet från några EMC platsmätningar på en större sådan anläggning och här talar vi om extrema nivåer. Och det finns tusentals och åter tusentals sådana anläggningar i Europa och bara ett rymdvågshopp ifrån oss.

När det gäller frekvenserna i det högre kortvågssegmentet så används de bl a för plastsvetsar som i äldre anläggningar oftast är frisvängande oscillatorer i klassen flera kilowatt. Bristfälligt skärmade i vissa fall. Jag skulle förmoda att det är just sådana apparater vi kan se/höra svepa över någon MHz eller så i bandet c:a 25- 30 MHz eller däröver. Kollar man på "vattenfallet" från en SDR-radio så syns hundratals sådana "svepare" och de syns faktiskt bara på dagtid då bandet är öppet och konditionerna goda. Utan att veta så skulle jag gissa på att alla dessa har sin hemvist någonstans i Europa och förmodligen i de östra delarna. Någon som vet mer om detta?

Det finns en ganska omfattande rapport om olika sorters störningar som innefattar även rymdvågsutbredning från PLT-källor m m. Rapporten är mycket läsvärd och finns här: RTO-TR-IST-050 HF Interference, Procedures and Tools
 
Last edited:
Sveparna är ett underligt fenomen, har ofta undrat över dess ursprung.

noise_sweep_s.jpg

Dom rör sig ofta över mycket stora områden.

/Micke
 
"Sveparna" du ser på bilden är s k Chirp Sounders. Jag har skrivit en artikel om dessa för många år sedan när jag och några kompisar byggde ihop ett system för att mäta höjden på de jonosfäriska skikten och kolla konditioner m m. Gammal beprövad teknik. Nu med SDR-radio och mer datorkraft torde det vara en baggis att "bygga ihop" ett sådant system direkt i mjukvara. I alla fall för de som behärskar programmering. Inte jag dock...

Här är artikeln: Chirp introduktion - ESR
 
Åtminstone en del av "sveparna" är nog jonosonder.
Jag har tyckt mig märka ett samband mellan en del lite smalare "svepare" och hur OTHR väljer att lägga sig i frekvens.

/Roland
 
OK, dessa "svepare" är alltså inte en störning från undermåliga apparater, bra att veta.

/Micke
 
Undrar hur mycket det brusar i en HF-Radio på månens baksida?
Själv kan jag njuta av s-0 i störnivå i mitt sommar-Qth vid norrlandskustens obyggd. Endast någon enstaka gång, vid kraftiga eruptioner från solaktivitet har jag fått tillfälligt s-3 på 80m eller nån enstaka svepare.
Vad jag däremot noterar är att brusnivån är för örat ännu lägre med samma antenn uppe i min andra stuga på stöttingfjället ca 700m öh, åtminstone subjektivt upplevt. Svaga signaler hörs sagoligt klara där uppe.
En gång när detta var extra påtagligt var en januaridag då det var -29c och all skog var täckt av 2dm gipsliknande snö. Vad kan detta bero på? Finns det någon förklaring?
 
Själv kan jag njuta av s-0 i störnivå i mitt sommar-Qth vid norrlandskustens obyggd. Endast någon enstaka gång, vid kraftiga eruptioner från solaktivitet har jag fått tillfälligt s-3 på 80m eller nån enstaka svepare.
Vad jag däremot noterar är att brusnivån är för örat ännu lägre med samma antenn uppe i min andra stuga på stöttingfjället ca 700m öh, åtminstone subjektivt upplevt. Svaga signaler hörs sagoligt klara där uppe.

Orättvist! både lågt brus och bra QTH:)

Jag önskar att man får uppleva detta någon gång.......inget brus!?

/Micke
 
Jag önskar att man får uppleva detta någon gång.......inget brus!?

När hela byn lider av strömavbrott gäller det att passa på att koppla över till batteridrift och köra lågbands-DX. Underbart tyst.
Händer tyvärr bara ett fåtal ggr/år.
 
Ibland märker jag att Amerikanare man hör jättetydligt och som sitter i storstäder som New York City och Los Angeles inte svarar förrän man brassat ut minst 600w i en 5-elements monobandare mot dem, fast de borde ha hört mig med 100w från dipolen utan vidare om det inte vore för att de sitter med s-5 till s-7 i brusnivå.
I sådana här fall är slutsteg helt nödvändigt.
 
Last edited:
Back
Top