Störningsfri PC

SM4ANQ

Well-Known Member
Kan någon ge förslag på en laptop eller vanlig PC som ej genererar ökad Brusnivå från 10 kHz till 50 MHz. Jag tänker närmast på användning tillsammans med SDR mottagare tex Perseus etc. Har provat med Dell laptop och HP PC över helgen men man blir inte glad datoreländenas höjning av brusnivåerna. AOR analog mottagare är en njutning!
Tacksam för förslag.
73 de
Sm4anq
 
Om du använder utomhusantenn så borde du inte ha några problem med störningar från datorer och annan elektronik som innehåller switchade nätdelar m m och som finns i radiorummet. Generellt kan sägas att datorer är färskvara och att det skiljer mycket från batch till batch. De flesta ligger nära EMC-gränsvärdena för vad som krävs för CE-märkning. Några med liten marginal och några som överskrider gränsvärdena med kanske 5-10 dB eller så. En och annan är riktigt dålig men i praktiken behöver det inte betyda något.

I nio av tio fall beror de störproblem som radioamatörer drabbas av på att störningar som elektroniken i radiorummet alstrar tillåts komma in som ledningsbundna störningar i antennsystemet. Om du har en koaxialkabel från antennen ansluten direkt till din mottagare så har du gjort allt du kan göra för att försäkra dig om att maximera störproblemen i din anläggning. De flesta radioamatörerna har sina antenner kopplade på det sättet och de flesta har också problem.

Ett bättre alternativ är att införa en effektiv strömdrossel på koaxialkabeln (tyvärr krävs det en sådan drossel på varje kabel inkl ev rotorkabel). Då hindras de ledningsbundna störningarna från datorer m m att följa kabelskärmens utsida ut till antennerna och smitta ner dessa med brus och rassel. Det är väl värt att prova för dig och jag kan berätta att min störnivå med sådana drosslar ligger på ungefär S0 medan bortplockning av drosslarna höjer nivån till c:a S9 på de lägre frekvensbanden och runt S4-5 på högre kortvågsband.

I vårt hem finns liksom i alla andra normalhem massor av skitelektronik och även om jag inte kontrollmätt alla apparaterna så vet jag att de apparater som bara överskrider gränsvärdena med 5-10 dB inte skapar några praktiska problem för mig. Det innebär att merparten av apparater som inte klarar av de formella kraven för CE-märkning faktiskt kan användas här utan att anställa oreda.

Att tänka omvänt som du är inne på, dvs försöka leta upp hemelektronik m m som är väldigt bra jämfört med merparten av utrustningen kommer enbart att ge dig gråa hår. Bättre då att se till att hindra de störningar som finns att ställa till problem för dig. Dock, om du har dina antenner på vinden eller väldigt nära huset dvs inom den omedelbara stördimman som omger dina apparater och fastighetens elsystem så kan det bli svårt.
 
Om det är en laptop du använder - varför inte köra på batteri när du
ska köra SDR, givet det inte är för långa pass.

Annars kan du ju använda ett vanligt analogt agg till den.
 
Bra tips från, Bengt! Bara att hålla med att det är viktigt att se till att antennerna inte är för nära hushållets störkällor och att matarledningen inte fungerar som antenn.

Märkte för en tid sedan att ett switchat nätaggregat (SEC 1223) som är "störningsfritt" på hemma-QTH, utgör en rejäl störkälla vid fjällstugan. Antennsystem vid hemma-QTH är en horisontell loop på ca 15 meters höjd, med högohmig stege och s-match. Antennsystemet vid fjällstugan är en kvartsvågsvertikal för 7 MHz i marknivå matad med koax och placerad ca 10 meter från radiostugan.

Min senaste inköpte störkälla var en Asus router RT-AC66U. Vi placerade den på husets övervåning för att förbättra täckningen uppe. Därmed kom den också närmare mina antenner. Det visade sig dock att det var nätagget till den som var störkällan. Några varv i en ferritklump var tillräckligt för att hindra den störningen.

Det enda jag inte lyckats avstöra var en Samsung TV. En av sönerna övertog den med glädje. Istället inköptes en Sony TV, som var helt störningsfri, även utan ferritklumpar på sladdarna.

Men som sagt, se till att ha ett antennsystem där antennen inte är för nära störkällorna och att matarledningen inte fungerar som antenn! Med vänlig hälsning Sture
 
Last edited:
Jag brukar köpa ferritblock på Kjell & Co. De sägs hindra störningar mellan 30 och 600 MHz, men enligt mina erfarenheter fungerar de även på kortvåg. Brukar då linda flera varv av sladden om det får plats.
 
Om du har en koaxialkabel från antennen ansluten direkt till din mottagare så har du gjort allt du kan göra för att försäkra dig om att maximera störproblemen i din anläggning. De flesta radioamatörerna har sina antenner kopplade på det sättet och de flesta har också problem.

Ett bättre alternativ är att införa en effektiv strömdrossel på koaxialkabeln (tyvärr krävs det en sådan drossel på varje kabel inkl ev rotorkabel). Då hindras de ledningsbundna störningarna från datorer m m att följa kabelskärmens utsida ut till antennerna och smitta ner dessa med brus och rassel. Det är väl värt att prova för dig och jag kan berätta att min störnivå med sådana drosslar ligger på ungefär S0 medan bortplockning av drosslarna höjer nivån till c:a S9 på de lägre frekvensbanden och runt S4-5 på högre kortvågsband.

Och plötsligt vaknade jag till och knycker tråden litegrann. Detta måste minsann testas i julhelgen. Har en brusmatta på ca s6-s8 på de lägre banden, och har ju, givetvis som du skriver, anslutit koaxialkabeln direkt till radion. Googlade lite på common mode choke/noise, och hittade ett par enkla beskrivningar på ferrittoroider och rg58 lindat kors och tvärs genom toroiden. Kan du ge några tips på hur du gör eller tycker en strömdrossel bör se ut?

God jul
Tommy//SA2CLC

Ser att jag var lite sen att posta mitt inlägg, SA5A hann ju ge en rätt enkel beskrivning också.
 
Last edited:
Tack Bengt och alla andra för synpunkter och förslag.

Referens i min sökning är en AOR 7030 med en magnetloopantenn ute och ca 25 meter från radiorummet. Koaxialkabeln ligger på backen. Koaxialkabeln har drosslar inomhus.

Vad jag vill få till är att en Perseusmottagare skall gå lika bra med samma antenn, men det gör den inte. På vissa frekvenser är brusnivåerna höga. Exempel BBC1 1342 kHz 59+10 och kristallklar lyssning på AOR men knappt hörbar på Perseus.
Den sistnämnda matas med ett switchat nätaggregat. På Perseus ser jag brusnivåökning var 55 kHz. Har stoppat dit två nätfilter och det eliminerade åtminstone brustillskott på 144 MHz med dator på. Får leta vidare men tack för tipsen.
Bästa 73
De
Sm4anq
 
Till ANQ; Störningarna kan också bero på att Perseus inte är tillräckligt immun mot ledningsbundna störningar som tas sig in via kablaget som är anslutet till datorn. Jag har en Winradio G33DDC SDR-radio här och när jag kopplade in den första gången utan antenn så var spektrat fullt med störsignaler. Inte jättestarka men hörbara. När mottagarens jord kopplades samman med datorns chassiejord blev det bättre men inte bra. Det krävdes dessutom ett knippe snäppferriter på DC-kabeln till mottagaren för att få den helt tyst utan antenn. Svagheterna ligger helt i SDR-mottagaren som har allt för dålig filtrering på DC-matningen och USB-porten. Många apparater lider av sådana problem i olika grader. Så börja med att kolla utan antenn ansluten.

SA2CLC skrev; "Googlade lite på common mode choke/noise, och hittade ett par enkla beskrivningar på ferrittoroider och rg58 lindat kors och tvärs genom toroiden. Kan du ge några tips på hur du gör eller tycker en strömdrossel bör se ut?"

Ja det finns många möjligheter att linda sådana drosslar. Beroende på valt ferritmaterial och antalet varv täcker man in hela spannet från värdelöst till superbra och låga till höga frekvenser. Har man ingen möjlighet att mäta så vet man dock inte var man hamnar. Eftersom det här med strömdrosslar kan göra skillnad mellan att inte kunna köra radio alls och kunna köra helt utan störningar så rekommenderar jag dig att initialt offra 4-5 timmar på att som steg ett, bygga ihop en enkel testjigg och tillsammans med antingen mätinstrument som signalgenerator och spektrumanalysator eller någon form av signalkälla plus din ordinarie mottagare laborera med olika ferriter och med olika antal varv. Detta enbart för att förstå vad som händer och kunna rangordna okända ferriter och välja ut de som passar bäst.

På min blogg finns en kort praktiskt hållen artikel om det här; Strömdrossel för 3.5 – 28 MHz | Radioexperiment & sånt

Många som försökt lösa störningsproblem har köpt några ferritblock och snäppt på dessa på sina koaxialkablar utan att få till någon förbättring. Det vanligaste "felet" man gör är att låta kabeln passera genom hålet en gång (räknas som 1 varv) och konstatera att det inte blev någon skillnad. Nä, det skall inte bli någon skillnad. Ingen större i alla fall. Den dämpning man kan få på låga frekvenser med 1 varv genom en ferrit är några dB eller däromkring. Med en lämplig ferritkärna och optimalt antal varv (ca 3-10 beroende på...) går det en praktisk gräns vid c:a 40 dB som motsvarar 10 k common mode impedans. Det är dit du skall sträva på de frekvensband som du vill prioritera. Når du upp till 30 dB dämpning så brukar det räcka men under 1 k som ett antal ferritrör påträdda koaxialkabeln ger räcker sällan. De strömdrosslar som finns att köpa och som jag provat hamnar sällan så högt som 1 k är är enligt min mening helt värdelösa. Dyra är de också.

Åter igen. Börja med att labba med mätmetoderna och se några timmars fria experiment som själva grunden för att överhuvudtaget kunna tillverka effektiva strömdrosslar som du med enkla medel kan verifiera att de är tillräckligt bra. Då vet du vad du gör och behöver inte gissa och hoppas. :)
 
Last edited:
Jag tackar för svaret, informativt och "rakt på sak".
Jo, får nog börja med labbandet, eller ja, börja med att skaffa ihop lite vettiga mätinstrument. Multimetern från jula räcker inte till längre :)
Hela den här radioupplevelsen har blivit en brant inlärningskurva för en traktormekaniker, men ack så kul.
(någon som vill kastbyta ringnycklar upp till storlek 60 mot exvis. ett oscilloskop) :)
Måste även lägga några kvällar på att läsa genom din blogg Bengt, mycket matnyttigt.

//SA2CLC
 
Du behöver egentligen inte några speciella mätinstrument. Din ordinarie kortvågsmottagare är i grunden en mätmottagare (manuell spektrumanalysator) där du med hjälp av S-metern kan mäta nivåer på olika frekvenser. Det du ev behöver skaffa är någon form av signalgenerator eller ännu mer bekvämt en bredbandig brusgenerator. Lars SM3KYH har beskrivet en enkel men bra brusgenerator i Resonans för något år sedan. Kolla där. Vill du göra mer noggranna nivåmätningar så behöver du även en stegdämpsats t ex som den Johnny SM7UCZ beskrivit i Resonans.

Testjiggen jag visar på bloggen är kanske overkill för en mätning som denna men är en praktisk anordning om man som jag ständigt pillar med saker och ting. Den kommer ofta till nytta för snabba kontrollmätningar och allmänt labbande. Det viktiga vid den här typen av mätningar är att ha en någorlunda stabil mätuppställning så att resultaten blir de samma från dag till dag. Det vill man ju gärna att de skall vara. :)

Men som sagt, man kan klara sig långt med mycket enkla medel och mätinstrument. Du har det mesta som behövs redan.
 
Tack Bengt och alla andra för synpunkter och förslag.

Referens i min sökning är en AOR 7030 med en magnetloopantenn ute och ca 25 meter från radiorummet. Koaxialkabeln ligger på backen. Koaxialkabeln har drosslar inomhus.

Vad jag vill få till är att en Perseusmottagare skall gå lika bra med samma antenn, men det gör den inte. På vissa frekvenser är brusnivåerna höga. Exempel BBC1 1342 kHz 59+10 och kristallklar lyssning på AOR men knappt hörbar på Perseus.
Den sistnämnda matas med ett switchat nätaggregat. På Perseus ser jag brusnivåökning var 55 kHz. Har stoppat dit två nätfilter och det eliminerade åtminstone brustillskott på 144 MHz med dator på. Får leta vidare men tack för tipsen.
Bästa 73
De
Sm4anq

Originalkraftaggregatet till Perseus är mycket dåligt (!) när det gäller ledningsbundna störningar.
Det kan löna sig att skaffa ett bättre switchat eller kanske helst ett linjärt aggregat.

Sedan har ferriters dämpningsegenskaper ett påtagligt frekvensberoende,
och det är svårt att täcka stora frekvensområden, i synnerhet nedåt i frekvens, med bara en sorts ferritkärna.

I övrigt är Bengts iakttagelser helt relevanta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej,
Intressanta synpunkter och funderingar från Er alla.
Bengt tack för strategi att leta störningskällor.
Tog bort antennen från Perseus. Resultat -120 dBm i hela HF området. Nätaggregatet är switchat och sägs vara gjort i Tyskland. Min slutsats därför att problemet är relaterat till antennkabeln.
Eftersom Perseus är en spektrumanalysator? Så kopplades min kortvågsvertikal in (R7) utan drosslar. Såg inte så bra ut måste jag säga. Drosslar kopplades in och inte fungerade den något vidare. I mellanvågsområdet fanns det kanske en 10 dB dämpning. Provade med tre drosslar lika arrangerade men med samma nedslående resultat. Bengt's devis mät så vet du håller i alla väder.
Provade sedan med magnetloopantenn med samma nedslående resultat utan och med drosslar.
Nästa steg blir därför att labba med drosslar från högre frekvenser till låga frekvenser.
Fråga: till synes hanterar en vanlig analog mottagare (åtminstone AOR 7030 samt IC 7400) störningar från koaxialkabeln på ett bättre sätt än SDR Perseus gör. Finns det någon förklaring?
Bästa 73
De sm4anq/Ulf
 
Det finns alltid förklaringar men det gäller att finna dom. :)

En tänkbar källa till den sorts problem du beskriverskulle kunna vara det faktum att mottagaren är kopplad via USB kabeln (förmodar att det ser ut så) till datorn som i sin tur är ansluten till 230 VAC-nätet. Om strömdrosseln som bör sitta på antennkabeln inte är tillräckligt effektiv för frekvensbanden ifråga så leds ev störningar som finns i chassiet på datorn m m ut via kabeln till antennen och smittar ner denna.

Om nu den analoga AOR-mottagaren fungerar utan anmärkning så kanske det beror på att den inte är kopplad till datorn och annan utrustning? Nu får detta bli spekulationer från min sida då jag ju inte vet exakt hur dina kabeldragningar ser ut. Men allt hittills tyder på att kopplingsvägana för störningarna är ledningsbundna och att det inte handlar om luftburen strålning.

Sitter Perseus-mottagaren i en riktig metallåda med koaxkontakten ordentligt jordad eller är det plastkapsling? I det senare fallet kan det lätt uppträda sådana här problem beroende på hur konstruktionen ser ut.
 
USB-gränssnittet genererar i sig ett visst brus när datatrafik förekommer.
Går endast att komma förbi via galvaniskt avskild koppling, dvs med ett
extra interface med optokopplare (en del PC/Radio interface i den högre
prisklassen har detta inbyggt).

Det är därför du i alla styrprogram i datoränden kan ställa polling-tid för att
göra mellanrummen mellan störnings-burst:arna så lång som möjligt.

Störningen från själva dataströmmen försvinner aldrig helt 100%-igt, men
den lindras betydligt om man kör via en LapTop i batteridrift.

Stationär dator med dyr, s.k. "störningsfri" PSU är ett alternativ, men kostar
då som en mindre kontantinsats till en folkvagn...

Gott Nytt Jul //
 
Last edited:
Det är mycket troligt att en jordslinga uppstår där USB-anslutningen och chassiet i Perseus finns med
Går det att bryta upp denna med en "isolator" är det troligt att störningarna minskar.

En annan lösning är en bredbandig 1:1 transformator med Faraday-skärm mellan lindningarna i antennledningen.
Då finns det ingen väg för likfasiga eller common-mode strömmar att nå Perseus.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Min egen SDR krävde följande fix:

Linjär nätdel till datorns högtalare!
Klämm-ferrit på USB-kabeln.
Galvaniskt isolerad ljudkabel, alltså LF-transformatorer.

Hur jag än försökte så funkade det inte med den dåliga switchade nätdelen till högtalarna.
Jag hade alltså fått en jord-loop där dessa störningar tog sig in i min mottagare via antennen.

/Micke
 
Hej,
Tack för alla tips. Kollade ikväll litegrann.
Knäppferriter med fyra lindningar för USB samt nät gjorde inget synbart.
Jord mellan Perseus och min IC 7400 till vilken även PC är ansluten monterades. Bruset sjönk kraftigt men inte så lågt som jag upplever med AOR.
På balkongen och någon meter från schaket sitter en julbelysning från Rusta matat med ett switchat nätaggregat. Drog ut och detta hade samma effekt som jordningen ovan. Jordning mellan Perseus och IC 7400 sänkte nivån med ytterligare 5 dB.
Nu är jag ganska nöjd men ändå inte. 55 kHz "spurioserna" finns där fortfarande men är nu underordnade.
Får nog ta och jorda utrustningen i schaket på ett riktigt sätt till att börja med. Blev ej gjort när jag bytte shack.
AOR är standalone.
Bästa 73
De
Sm4anq
 
Jo, det är sannolikt jord-loopar som spökar för dig. Tänk på att tunna ledningar (t ex gul/grön FK1,5) beter sig som en serieinduktans med relativt hög reaktans för höga frekvenser. Det innebär att effektiviteten som HF-jord kan bli lite knaper. I kommersiella anläggningar använder man ofta korta men breda kopparremsor för att hålla impedansen så låg som möjligt.

Det du kan göra i din installation är att minimera längden på jordledningarna till några decimeter om det går. Det behövs inte mycket ledningslängd för att jordledningen inte skall få någon större verkan som HF-jord.

Ett galvaniskt isolerat USB-interface som DXV föreslog kan vara en annan lösning liksom en galvaniskt isolerad HF-trafo på antennsidan. I min installation för Winradio G33DCC har jag c:a 1 m jordtråd och en effektiv strömdrossel till antennkabeln som är ansluten i en antennpanel i radiostativet i rummet vid sidan om kontoret där SDR-radion finns. Fungerar förträffligt nu men alldeles när jag kopplade in mottagaren så rasslade det överallt och det såg mörkt ut ett tag.

Sedan är det ju så att det som fungerar på ett ställe inte nödvändigtvis fungerar på ett annat. Man får försöka angripa problemen metodiskt och ta sig fram steg för steg. Ibland kan det hjälpa att rita upp en enkel skiss på hur alla apparater är ihopkopplade för att sedan tänka ut hur jordströmmar och störningar kan leta sig vidare längs kablarna.

Om man tänker sig att varje elektronisk pryl (t ex en dator) är en sändare så behövs antenner för att signalerna från sändaren skall nå ut. En dator (störsändare) är i regel kopplad till 230 VAC nätet. Se den kabeln som ena benet i en dipol. Datorn kan också vara kopplad till nätverket eller annan utrustning via förhållandevis långa kablar. Se dessa kablarna som andra halvan i en dipol. Då brukar det bli uppenbart för de flesta att minsta lilla störning som datorn producerar kan fås att gå långt... Det gäller att försämra dessa oönskade antenner så mycket det bara går. Det gör man genom att hänga på ferriter på kablarna så nära störkällan (datorn) som möjligt samt att jorda och kortsluta kopplingsvägar.

På långvåg- mellanvåg och kortvågsfrekvenser kan man utgå ifrån att denna typ av störningar i huvudsak är ledningsbundna och sådana är alltid "lätta" att tämja jämfört med strålade störningar som förekommer på VHF- och UHF-frekvenserna. Där blir det snabbt mer besvärligt.

Ett alternativ är att placera Perseus-mottagaren på datorlådan så du kan jorda ihop de båda plåthöljena med kortast möjliga ledningslängd.Kan vara värt att prova. Du får dra i alla halmstråna tills du finner en bästa kompromiss helt enkelt.
 
Bengt,

Tack för engagemang och Du gav mig många ledtrådar för att gå vidare. Det gäller även alla andra som har varit inne med goda tips om isolation båda här och där samt otillbörliga signalvägar.

Julhelgen är räddad?
-Mäta på strömdrosslar
-Tillverka effektiv jord
-Leta signalvägar från PC
-Klura ut var klämferriterna bör sitta med allt annat kablage som går till kortvågsriggen, interface för digitala moder, CAT, etc
-Vilken dator skall vara dedikerad till Perseus.

Fråga: stationsjord dras den med fördel till jordtag utanför radioshacket? Ca 2 till 3 meters ledare skulle behövas.

Önskar God Jul till Er alla

Ulf/sm4anq
 
Back
Top