Störningsfri trådlös router

SM4WII

Well-Known Member
Halloj!
Skall till att få fiberanslutning och undrar ifall någon har några förslag på trådlösa routrar som inte stör på långvåg och uppåt. Har ett ADSL-modem idag som är helt störningsfritt men det tog tre stycken i skräpkorgen innan jag hittade det.
 
Nu bor du ju lite långt bort från Stockholm, annars skulle du kunna låna min "gamla" Asus RT-AC87U att testa med. Ge mig några dagar så kan jag nog koppla upp och mäta lite på den om du vill.
 
Halloj!
Den var lite i dyraste laget för vad jag hade tänkte mig men kanske är alla ASUS byggda lika mer eller mindre :)
 
Är det inte nätdelarna som är största orsaken till störningarna på LV & MV ?
Vi fick fiber till varje lägenhet i somras med en router i hallen och separat "väggvårta".
Efter det kan jag glömma både AM-lyssning och amatörradio...:(
Måste ta kontakt med Ownit
 
Jo, visst är det så att nätaggen brukar vara det största problemet. Jag har sett prylar som läcker common-mode störningar över nätverkskabeln, men det är inte lika vanligt.
 
WII skrev att han ville ha en trådlös router - om han verkligen bara vill ha det så utgör inte
strålning från ethernet kablar något problem. Men herr WII kanske bara menade en router
med kapacitet för WLAN?
 
Routern måste ju på något sätt kopplas in till fiberkonvertern. Där behövs ethernetkabeln. Fiberkonvertern sitter ju dessutom oftast i källaren, och det är inte någon lämplig placering för en trådlös router, så man drar gärna upp en lång nätverkskabel upp i mitten av huset någonstans.
Men de flesta tillverkar inser att ethernet är en HF-konstruktion och använder chip-tillverkarnas referensdesign. Då blir det sällan något problem.
 
Då är vi lyckliga, vår fiber går ända in i lägenheten och där är den inkopplad till en switch.
 
Japp, i lägenheter går fibern oftast till en switch i källaren, sen ethernetkabel upp till lägenheterna. I villa går fibern oftast in i en fiberkonverter precis där telefonkabeln kommer in i huset. Alltså antingen på vinden eller i källaren. Sen med ethernetkabel därifrån till där man vill ha routern.
 
Nuförtiden drar man fibern in i lägenheten. Framtiden i Göteborg har 70000 lägenheter med denna teknik.
Övergång till ethernet i källaren hade jag 2001 när jag bodde i Kalmar...
 
Jo visst förekommer det att man i nya lägenheter drar fiber ända in i lägenheten (vilket är jättebra). Men i nästan alla nybyggen jag sett här i Stockholm så har man dragit CAT.6 ethernetkabel sista biten till lägenheterna.
Även om du har fiber in i lägenheten så är ju inte trådlösa routern helt trådlös, den sitter ju fortfarande med ethernetkabel mellan routern och fiberkonvertern. (Om man inte har en sån där helt värdelös allt-i-ett-låda som vissa ISP kör med, men då måste man ju ändå byta ut hela skiten eftersom den inte funkar...).
 
Fiber in i mitt lilla hus till en "Media Converter".
Väggvårtan till den fick sladden virad så mycket det
gick runt en toroid. Därefter Cat6 kabel till Telias "Technicolor"
som är just en sådan där "Allt-i-ett" lösning. Tyvärr alla Eth-portar
oskärmade, så jag har toroidiserat så gott det gick. Därifrån
till en Zyxel ZyWall5 som agerar extra brandvägg vilket man tyvärr
blir tvungen till då %&¤#"! Telia har stängt av manuell blockering av
IP-adresser i sitt modem. Sedan in i en HP ProCurve vald så
att man den har ett bra integrerat PSU och kan byta IEC-nätbrunnen
mot en jordad/avkopplad. Därefter Cat6-kablage ut till datorerna.

Och Minsann - Det går att lyssna på kortvågsbanden utan
spirrar.
 
Fiber till mediakonvertern och där tre ethernet uttag, data, telefon och tv.
Telefon och TV har då en "dosa" för omvandling till SCART resp RJ-?
Köpte dubbelskärmad ethernet kabel i Eskilstuna...
Kör mest VHF o up...
 
Back
Top