Störsändare?

Sälja är nog (märkligt nog) tillåtet. Samma princip som att sälja kinesiska handapparater
som klarar i princip hela VHF och UHF -området utan begränsningar (s.k. widebanded).

Att slå igång burken och verkligen sända är dock HELT förbjudet, liksom att sända med
den där handapparaten på samtliga frekvenser du ej har licens för (och som radion är
typgodkänd för, amatörbanden undantaget, vi får använda vilken apparat vi vill).

Men innehav, det tror jag är helt lagligt.

Om man bara ser den som en sändare, vilken som helst, så är innehav alltid tillåtet men
användning kräver tillstånd (vilket du aldrig i h-e skulle få för denna) och är förbjuden.

OBS! Jag är inget orakel i ämnet och kan mycket väl ha fel....
 
Last edited:
Får man inte köpa icke CE-godkänd radioutrustning som certifierad radioamatör?
 
Sälja är nog (märkligt nog) tillåtet. Samma princip som att sälja kinesiska handapparater
som klarar i princip hela VHF och UHF -området utan begränsningar (s.k. widebanded).

Enligt texten på PTS hemsida enligt länken ovan så är det förbjudet att inneha störsändare. Så då bör det också vara förbjudet att sälja sådana varor också.
Synd att PTS inte har en mera bredare tolkning av begreppet sändare. Allt som strålar borde betraktas som sändare.
Apparater med bredbandig strålning borde då bli betraktade som störsändare, och därmed olagliga att ens innha.
 
Synd att PTS inte har en mera bredare tolkning av begreppet sändare. Allt som strålar borde betraktas som sändare.
Apparater med bredbandig strålning borde då bli betraktade som störsändare, och därmed olagliga att ens innha.

Det allra märkligaste är att PLT-utrustning är tillåten. Själva funktionen är ju att sända på kortvåg. Ingen kan ju komma och påstå att en husinstallation för elektricitet kan förhindra strålning av radiofrekvens. I området där jag bor är det ett öronbedövande knatter som stör ut hela kortvågen. Än så länge dock inte de ordinarie amatörbanden. Att lyssna på något annat är dock uteslutet.

/Roland
 
Att utforma utrustningen så att den inte stör på amatörbanden är en form av opportunism och ögontjäneri. Visserligen är det bra att utrustningen inte stör på amatörbanden. Men samtidiigt förutsätter man att "vanligt folk" inte har något intresse av att lyssna på kortvåg, eller mellanvåg.
Det som inte Sovjetunionen med satellitstater lyckades med, det klarar de kommersiella krafterna med bravur. En sorts kommersiell censur. Man får bara ta del av det som distribueras kommersiellt genom kabelnätet eller via internet.
 
Roland -BRF: Jag förstår att det tändes ett litet hopp att allt som stör ska kunna klassa som störsändare:

Men det PTS ger med ena handen tar man med den andra.

I Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation står det:

14 § Elektriska eller elektroniska anläggningar som, utan att vara radioanläggningar, är avsedda att alstra radiofrekvent energi för kommunikationsändamål i ledning eller för industriellt, vetenskapligt, medicinskt eller något annat liknande ändamål, får användas endast i enlighet med föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

Det innebär att PTS lutar sig emot de föreskrifter som regeringen godkänt och som det under senare år varit så mycket bråk om. Nämligen vilka nivåer som kan accepteras från bl.a. trådbunden kommunikation.

Du skriver att du upplever kortvågen som utstörd med undantag för amatörbanden. Är det verkligen så innebär det att produkter med "Notchning" fungerar och börjat nå marknaden. Den breda Kortvågen lär vi aldrig få tillbaka, det skulle innebära en katastrof för ekonomin. Tillväxt i marknaden har i EU en övergripande prioritet.

Låt oss minnas de tider som varit.

Göran/SM7DLK
 
SM2VJX skrev:
Av en radioamatör dessutom...

Ja, det är jag. Och ? Har du nåt problem med det ?
Vad insinuerar du med "av en radioamatör dessutom..." ?

Jag har inget intresse av att bedriva störsändningar.
Jag har något som kallas moral och principer också.
Den är användbar till annat än att störa mobiler, vet du.

Räckvidden är också minst sagt begränsad, 30m.

Har användning för den till ett experiment och i verkstan,
Men det är ju min ensak, eller ?
 
Last edited:
"Jag hoppas du är ironisk Göran!

/Roland"

Ja i brist på goda conds på lågbanden får jag väl kosta på mig att vara det. Aldrig varit med om så dåliga förhållande härnere. Ett par tre ZL-QSO på 80 m via LP under höst/vinter säger det mesta, trots att jag är ganska befriad från störningar..

73
Göran
 
Innehav av störsändare är förbjudet enl lag och förordning, och med det menas att man inte ens behöver använda den för att det är ett brott enligt lag/förordning. Det finns fall där personer som innehaft störsändare har dömts till dryga böter, bland annat ett fall som gav c:a 30000 kr. Brottet kan ge upp till 6 månaders fängelse.

Det som gäller innehav och användning regleras i Lag och förordning

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation
3 kap. 14 § Elektriska eller elektroniska anläggningar som, utan att vara radioanläggningar, är avsedda att alstra radiofrekvent energi för kommunikationsändamål i ledning eller för industriellt, vetenskapligt, medicinskt eller något annat liknande ändamål, får användas endast i enlighet med föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om förbud mot att inneha elektriska eller elektroniska anläggningar som inte omfattas av första stycket och som, utan att vara radioanläggningar, är avsedda att sända radiovågor.

Förordning (2003:396) om elektronisk kommunikation
14 § Förbud gäller mot att inneha elektriska eller elektroniska anläggningar som,
utan att vara radioanläggningar, är avsedda att sända radiovågor i annat syfte än som avses i 3 kap. 14 § första
stycket lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.

/Lars
 
Har man inte förbrukat sin trovärdighet som radioamatör om man köper en störsändare?
Hur kan man då sedan komma och klaga på radiostörningar?
 
Bättre att en radioamatör har den, än den som vill störa med flit :)
ska väl förmodligen användas i studiesyfte, exvis som brusgenerator?

//Tommy, SA2CLC
 
Back
Top