Störsändare?

Christian ...... det var inte den som du budat som jag rapporterade, det var den som dök upp efter att "din" blivit bottagen, så sm0:an är inte du så du skall nog stämma ner din röst och hänga med i svängen.
 
Som närmaste granne till Christian så kan jag gå i god för att han har en god karaktär.
När han säger att han behövde enheten för att genomföra vissa avskärmade experiment
som inte skulle att störa ut någon i kriminellt syfte, då tror jag på hans ord.

Jag hade nog också kunnat falla i samma fälla: att jag i tron av att vår befrielse från tillstånd
även gällde denna typ av utrustning och därmed handlat på samma sätt som Christian.

När man tänker på vad det finns för utrustning och delar hemma hos experimenterande amatörer
så finns där arsenal nog bygga bygga sådana här störsändare men även annat godis som kan
användas i olagligt syfte.

På sätt och vis är det bra att frågan har kommit upp på forumet så alla blir medvetna om
att dessa inte är tillåtna ens för oss.


SM0KBW - ursprunglig SM5:a numera SM0:a och partiell SM4:a. Har inga planer på att flytta.
 
Last edited:
Kanske beroende på att den personliga insatsen var högre och "produktionstiden" därmed längre.

/ Göstha
 
Jag har haft möjlighet att prova flera olika jammers och tycker att de är ganska värdelösa. Klart överskattade. Om en mobil skall störas ut behövs rejäl effekt = många kkr. Däremot är det betydligt lättare att störa ut trådlösa nätverk vilket ingår som en funktion i de flesta jammers.

En fundering jag har är vilka som använder dessa burkar. Det tillverkas ju massor. Någon som vet om det är vanligt med jammers i asien?
 
Jag tror jag ska buda på en sådan störsändare. Jag jobbar som installationstekniker av bland annat GPS/GPRS-trackers och det skulle vara intressant att få göra kontrollerade experiment på hur olika jämmers fungerar.
 
Men kära söta; vad är det för tvivelaktigt sidospår till hobbyn som denna tråd till stor del behandlar?

Att det testas och experimenteras ute i busken är naturligtvis uppmuntrande. Det finns dock gränser som vi skall hålla oss noga från att överskrida och det borde vara alldeles självklart att vi, som sändaramatörer, skall avhålla oss från att befatta oss med "sånt här". Det är helt klockrent, som det tydligen heter nulängre, att det är otillåtet.


Om du Råttan är intresserad av hur olika störsändare fungerar, så kan du vända dig till någon institution/myndighet som utför tester på dylika ting. Ett plus är då att dessa tester är utförda på ett sätt, och med utrustning, som du förmodligen har svårt att matcha. Ett annat alternativ kunde vara att fråga Lennart/SE5X, som i ett inlägg ovan nämner att han testat olika apparater. Han bör ju ha resultat att dela med sig av.

-o-

Ett tips, med tanke på den där FM-sändaren på sju Watt som nämnts tidigare, är att söka reda på filmen "The Boat That Rocked" från 2009. Rätt underhållande och med musik som i alla fall passar min något dammiga musiksmak.
 
SA0AIB + SM3ZBB

Instämmer, inget har förändrats genom tiderna, åtgärder - motåtgärder o.s.v. i all oändlighet..
73 /Uffe
 
Back
Top