Störsändningar från fiskebåtar SM0

SA0CIA

Active Member
Hej

Vi har haft en hel del störningar på R5 repeater infrekvens 145.125 mhz från fiskebåten"Bristol" som snurrar runt Västervik.

Det verkar som dom tar bara en frekvens som dom tycker funkar, har någon pratat med PTS?

Jag kan inte tänka mig att det är helt lagligt att sända yrketstrafik på amatörradioband... eller har jag fel?


// Tomas
 
Vad jag förstår så har du rätt i detta fallet, så länge det inte är nödtrafik, förstås.
 
På en del amatörradioband, exempelvis 3,5 MHz, får amatörtrafik och yrkesdito samsas. Men 145 MHz är exklusivt allokerat för amatörradio, så där är yrkestrafik olaglig.

Om du besväras av en störning, kan du göra en anmälan till PTS. Möjligen blir deras svar att de bedömer störningens omfattning som obetydlig, och att de därför lämnar din anmälan utan åtgärd.

Kanske är det effektivare att ta direkt kontakt med båtens ägare och vänligt förklara problemet. (Om du nu är säker på att störningarna kommer från "Bristol".) Gissningsvis har han inte klart för sig att hans radiotrafik reläas ut över Mälardalen.

Kontaktuppgifter finns här: länk.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Kan det vara fråga om en spegelfrekvens? 145.125 + 10.5 blir 156.625, dvs fiskekanal F1 i marinbandet.
 
Det var vad jag tänkte, men som du skriver så bryr sig inte PTS
Med andra ord så behöver man inte amatörrsdiocert för att nyttja banden då det är obetydlig omfattning. Likså så bryr dom sig inte om radioamatörer stör andra radioamatörer för det drabbar så få, men jaga små grabbar på CB banden det tycker dom inte är obetydlig omfattning.

Jag tycker att någon borde granska PTS arbete.

Jag låter lite bitter men man tröttnar på att inget görs.

//Tomas


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
Kan det vara fråga om en spegelfrekvens? 145.125 + 10.5 blir 156.625, dvs fiskekanal F1 i marinbandet.

Du räknade nog lite fel här som jag ser det.
Dels blir inte 145,125+10,5MHz lika med 156,625 utan 155,625
Spegelfrekvensen ligger dessutom på 2 gånger MF avstånd, så då måste MF frekvensen ligga runt 5MHz om marin bandet skall gå in.

//Harry
 
Last edited:
Det var vad jag tänkte, men som du skriver så bryr sig inte PTS
Med andra ord så behöver man inte amatörrsdiocert för att nyttja banden då det är obetydlig omfattning. Likså så bryr dom sig inte om radioamatörer stör andra radioamatörer för det drabbar så få, men jaga små grabbar på CB banden det tycker dom inte är obetydlig omfattning.

Jag tycker att någon borde granska PTS arbete.

Jag låter lite bitter men man tröttnar på att inget görs.

//Tomas


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Jag tycker nog att PTS visat handlingskraft i och med det omnämnda brevet till 27MHz-utövarna.

Som SM0APK mycket träffsäkert var inne på kan problemet orsakas av en spegel eller blandningsprodukt, kanske R5:an har en glatt lättkittlad preamp som får spel?

Det kan vara värt att kolla innan man skickar Janne Josefsson på att granska PTS ;)
 
SM4FPD pekade på ett företag från Hong Kong som säljer "walkie talkie" på Tradera. Jag tog en närmare titt på vad de säljer och det var en ofattbar massa av allsköns skit de prånglar ut. I vissa fall rent farliga grejor.

De säljer bl.a. olika modeller av handapparater som de säger är perfekta för både professionellt och allmänt bruk. 1-5 W som opererar på 136-176 MHz. Inte ett ord om att tillstånd krävs eller att vissa frekvenser inte är upplåtna.

Så här fungerar de sk. fria marknadskrafterna, sälj så mycket du kan och det är helt riskfritt att strunta i lagar och bestämmelser. Vanligt folk har ju inte en aaaaning om vad som gäller. De köper utifrån marknadsföring och pris. Man tycker att de som säljer radiosändare borde ha ett lagstadgat ansvar, men det är ju numer avskaffat eftersom det utgör sk. "handelshinder".

Erinrar mig en episod där jag mätte järnväg på Göteborgs central under förflyttningsformen växling. Hade med en lokal tillsyningsman och vi använde deras UHF-radiosystem. Nu är visserligen vissa frekvenser tillståndsfria, men det var ytterst irriterande att någon använde växlarnas frekvens på en sån där baby-vakt. Varje gång vi meddelade oss på radio så väckte vi bebisen som gallskrek i radion :)
 
...som du skriver så bryr sig inte PTS
Om du syftar på vad jag skrev, så var det inte det jag skrev.

Om du är säker på att någon obehörig sänder på 145,125 MHz, och om du dessutom tror dig veta vem denne är, tycker jag definitivt att du kan göra en anmälan till PTS. Om alla struntar i att anmäla överträdelser, lär ingen förbättring ske. Och jag tror att sannolikheten för att PTS ska göra något åt saken ökar med antalet inkomna anmälningar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det är just det som händer, ingen bryr sig att anmäla eftersom det händer inget..
Ska jag anmäla någon som jag vet vem det är så åker jag dit och klipper kabel. :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
Det är just det som händer, ingen bryr sig att anmäla eftersom det händer inget..
Ska jag anmäla någon som jag vet vem det är så åker jag dit och klipper kabel. :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Jag måste säga att jag ogillar idén att stävja ett mindre brott med ett grövre brott...
 
Det är just det som händer, ingen bryr sig att anmäla eftersom det händer inget.
Nu vände du bakochfram igen, på det jag skrev.

Jag skrev att inget lär hända om ingen anmäler. Anmälan kommer först, eventuell åtgärd kommer därefter.
Att ingen skulle anmäla eftersom inget händer är en helt annan sak, och ingenting som jag har påstått.
Det är ologiskt att något skulle hända innan någon anmält.

Om du tycker att klippa kabel är den bästa lösningen, får du hitta någon annan än mig att "debattera" med.

73,
Jonas/SM5PHU
 
OK, Harry, SM7PNV, har alldeles rätt, jag skrev fel på en MHz. 155,625 skall det vara.
SM0APK, Stig
 
Jag har inte vänd något.
Det jag menade är att det har kommit in flertal anmälningar utan att dom gör något och folk harctröttnat på stt anmäla då det är verkningslöst.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
Men, Vad har PTS svarat? Kan någon som anmält klippa in responsen på den anmälan? SA0CIA Du har väl anmält! du säger även att flera anmälningar kommit in. Det är bra om vi ser vad PTS säger i sin respons på anmälan för att kunna ta ställning huruvida de bryr sig eller inte som du säger. Annars kan vi ju i denna tråd inte veta det eller ha ett vettigt diskussionsunderlag.
 
Last edited:
Men, Vad har PTS svarat? Kan någon som anmält klippa in responsen på den anmälan? SA0CIA Du har väl anmält! du säger även att flera anmälningar kommit in. Det är bra om vi ser vad PTS säger i sin respons på anmälan för att kunna ta ställning huruvida de bryr sig eller inte som du säger. Annars kan vi ju i denna tråd inte veta det eller ha ett vettigt diskussionsunderlag.

Svar nej, jag har inte anmält just pga att dom inte gör något. Fick höra igår att PTS inte kommer vidta åtgärder mot fiskebåtarna. Det vore kul och få se svaret från PTS.

Det är som det brukar vara på många forum, man ställer en fråga och det utväcklas till världens diskussion.

Å andra sidan så har dom fiskat ut all fisk snart så vi slipper dom ändå. :)
 
Jag tycker verkligen att det verkar konstigt att PTS inte agerar. Vi hade precis samma problem i Kalmar. Vår repeater stördes av danska fiskare som höll till utanför Bornholm. Fiskarna hade förmodligen fått tag i billiga "VHF" radiosar som startade på 145.000 MHz vilket är vår infrekvens.

Ett mejl till PTS som efter ett par dagar besvarades där PTS ställde några frågor var allt som behövdes. Efter någon vecka kom det ett mejl till där tjänstemannen på PTS meddelade att problemet var åtgärdat vilket det också var i verkligheten.
 
Jag tror att det är mycket rykten och en allmän tro att "PTS inte gör nåt" och "inte bryr sig", särskilt i SM0.

Nu är det ju som så, att PTS är en myndighet. Därför måste all in och utgående mail / post / etc diarieföras.
Då blir varje mail (motsv.) en offentlig handling och tillgänglig för alla, oftast sökbart på pts.se

Jag kan inte hitta en enda ny anmälan gällande SM0 bland de diarieförda handlingarna, vilket helt enkelt betyder
att inga anmälningar kommit in TILL RÄTT ADRESS ! Om man väljer att anmäla störningar via epost är
adressen RTC@pts.se, alternativt ringer man 08-6785800 under kontorstid. Anmälan till andra epostadresser
kan hamna i princip var som helst (t.ex. adressen pts@pts.se hamnar hos deras webbansvarige).

PTS har agerat mot bl.a fiskebåtar påfallande ofta de senaste åren på våra amatörband, hur mycket de
får agera mot störningar i den kommersiella sektorn kan jag bara gissa !

Jag antar också att deras resurser kanske prioriteras till "betalande kunder", vilket i och för sig är fel men
fullt förståeligt. Vi bedriver ju endast en hobbyverksamhet och är en ganska liten aktör i sammanhanget.
Deras resurser är inte oändliga.

Slutligen, om ingen anmäler en störning, hur skall då myndigheten kunna agera ?
Dom har ju ett spektrum från 10kHz till XXX Ghz att bevaka och agerar troligen bara på inkommande klagomål.
Tiden då det satt personal på plats runt om i landet som lyssnade och själva letade missdådare på våra
och andra frekvensband är sedan länge länge förbi, tyvärr...

Ha en bra dag !
 
Last edited:
Det är som det brukar vara på många forum, man ställer en fråga och det utväcklas till världens diskussion.
Du ställde en fråga:

Jag kan inte tänka mig att det är helt lagligt att sända yrketstrafik på amatörradioband... eller har jag fel?
Du fick ett svar:

På en del amatörradioband, exempelvis 3,5 MHz, får amatörtrafik och yrkesdito samsas. Men 145 MHz är exklusivt allokerat för amatörradio, så där är yrkestrafik olaglig.
Sedan triggade du själv igång "världens diskussion" om att inget händer:

ingen bryr sig att anmäla eftersom det händer inget..
Svar nej, jag har inte anmält just pga att dom inte gör något. Fick höra igår att PTS inte kommer vidta åtgärder mot fiskebåtarna. Det vore kul och få se svaret från PTS.

Jag håller med om att PTS ibland framstår som passivt. Men att de, som du själv var inne på, agerar mot anarkin på 27,555 ser jag som ett gott tecken.

Istället för att irritera dig på obekräftade rykten, kan du själv skicka ett mejl till PTS och be att få ta del av deras svar. Och du kan göra en egen anmälan, om du är störd. Om tillräckligt många anser sig störda och anmäler detta till PTS, är störningen inte längre obetydlig. Till slut blir det mindre jobbigt för PTS att agera mot grundproblemet (störningen) än att hantera alla anmälningar.

Att klaga här på forumet är säkert mindre verkningsfullt.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Nu är det ju som så, att PTS är en myndighet. Därför måste all in och utgående mail / post / etc diarieföras.
Det är en spridd missuppfattning att allt diarieförs. PTS bestämmer efter eget tycke och smak vad som är viktigt nog att registreras i diariet. Och det är helt enligt lagen. Däremot har allmänheten rätt att ta del av alla handlingar, även sådana som inte är diarieförda. (Om de inte belagts med sekretess.)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top