Störsändningar från fiskebåtar SM0

Hej Jonas :)

QSL!

Jag hade för mig att anmälningar alltid diariefördes då dessa är "av allmänt intresse" som det så vackert heter.
Det finns ju en massa anmälningar att hitta, men de är som sagt nästan uteslutande avseende kommersiella aktörer.

Men oavsett, anmälningarna måste först och främst komma in. Det funkar ju precis som hos brandkåren.
Inga konstigheter om man skickar in dessa till rätt adress / ringer rätt nummer.

Att ringa 666 till brandkåren fungerar också dåligt ;)

Ha det gott !
 
Last edited:
Christian, av egen erfarenhet vet jag att anmälningar inte alltid diarieförs. :eek:
Och av egen erfarenhet vet jag att kommersiella aktörer har lättare att få gehör för sina klagomål. Men det är ändå inte alltid helt lätt där heller. :)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Du ställde en fråga:


Du fick ett svar:


Sedan triggade du själv igång "världens diskussion" om att inget händer:




Jag håller med om att PTS ibland framstår som passivt. Men att de, som du själv var inne på, agerar mot anarkin på 27,555 ser jag som ett gott tecken.

Istället för att irritera dig på obekräftade rykten, kan du själv skicka ett mejl till PTS och be att få ta del av deras svar. Och du kan göra en egen anmälan, om du är störd. Om tillräckligt många anser sig störda och anmäler detta till PTS, är störningen inte längre obetydlig. Till slut blir det mindre jobbigt för PTS att agera mot grundproblemet (störningen) än att hantera alla anmälningar.

Att klaga här på forumet är säkert mindre verkningsfullt.

73,
Jonas/SM5PHU

Du missade en fråga: " har någon pratat med PTS?"

Tydligen inte. :(
Som jag kan se så ingen annan bryr sig heller att dom stör eller kanske inte.
Det finns säkerligen några här som tycker att det är kul med "surströmmings" snack på banden.

Kanske börjar bli dax att titta på DMR? :))
 
>>>Det finns säkerligen några här som tycker att det är kul med "surströmmings" snack på banden.

Ja sådant snack hörs ju konstant. Det kanske bara var några radioamatörer som var ute och fiskar som du hörde?

Någon nämnde MF 10,5 MHz som är ovanlig. Mer vanligt är 10,7 MHz.
 
Fula fiskar som stör!
Fånga dom!

Nej, men allvarligt talat.
Prata med dom, det har ni väl lov till som radioamatörer på er egen repeater?
 
Hm, är du säker på att det inte diarieförs numera ?

En snabb koll på PTS hemsida under "Diarium" ger hela 1564 ärenden, från 1/1 2014 t.o.m 11/2 2014.

Om det nu bara skulle vara det dom "orkar" lägga ut efter eget tycke antar jag att antalet ärenden är
mångdubbelt fler och att PTS i så fall borde bestå av ett antal hundra handläggande tjänstemän ?

Diarieförda ärenden finns sökbara på denna länk:

Diarium - PTS e-tjänster

Åter igen, jag kan ha fel. Jag har ingen insyn i hur PTS hanterar diarieförningen, men länken innehåller
i alla fall en hel del information. Själva dokumenten i varje ärende måste man begära ut för att få läsa
och vissa delar skyddas av PUL och förblir hemliga för oss av naturliga skäl.

73//
 
Hm, är du säker på att det inte diarieförs numera ?
Ja.

Om du till exempel söker i diariet efter kontakter mellan PTS och SSA, så hittar du för hela år 2013 endast ett enda ärende. Men uppenbarligen har betydligt fler kontakter än så skett. En del icke diariefört material ligger ju rent av utlagt här på ham.se.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Om du till exempel söker i diariet efter kontakter mellan PTS och SSA, så hittar du för hela år 2013 endast ett enda ärende.
Hm är du säker på detta?:rolleyes:
Jag är nog lite busig nu men "föreningen sveriges sändaramatörer" som sökbegrepp i mottagarfältet ger en träff till:D

Diariet upptar som jag fattat det "Ärenden" inte alla "handlingar"

Här i tråden har man pratat om störningar.

Söker man på "tillsyn" eller "tillsyn efter anmälan" får man flera sidor med ärenden.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
....(t.ex. adressen pts@pts.se hamnar hos deras webbansvarige).....

Tänkte bara rätta dig Christian, adressen pts@pts.se går till PTS registrator och inget annat. Oavsett vilket ärende man har till PTS kan man skicka detta ärende till pts@pts.se (registratorn) så vidarebefordras detta till rätt avdelning/tjänsteman samt i det fall PTS anser det även diarieförs.

73 de Teemu SM0W
 
Hoppsan, jag hade alltså missat hälften (ett) av alla (två) ärenden... :)

Diariet upptar som jag fattat det "Ärenden" inte alla "handlingar"
Ja det stämmer. Och min poäng är att det är PTS som efter eget skön avgör om en anmälan eller annan kontakt med yttervärlden ska bli till ett formellt ärende och registreras i diariet. Såhär har en handläggare på PTS Radiotillsyn förklarat saken i ett mejl:

I diariet hamnar det som av PTS bedöms vara föremål för utredning[...]
Bedömningar om huruvida man skall starta en utredning görs av PTS.
Om PTS redan på ett tidigt stadium bestämmer sig för att inte vidta någon åtgärd, är det troligt att en anmälan inte ens kommer så långt som till diariet.

(Nu har jag visst givit mig in i "världens diskussion"...)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det kan ju inte vara svårt att leta fram någon som har anmält det till PTS, om nu någon har gjort det?

Jag menar om nu alla "vet" att det är anmält flera gånger och "PTS bara skiter i det", eller var den uppfattningen tagen ur luften?

Tror "alla" att "någon" ska göra "något" så slutar det oftast med att "ingen" gör "något", och "ingen" är en lat jävel....
 
Tror "alla" att "någon" ska göra "något" så slutar det oftast med att "ingen" gör "något", och "ingen" är en lat jävel....
Ja å han "ingen" är inte bara en lat jävel ... han är som en bläckfisk .. finns överallt å ingenstans ... Tror jag varit anställd på åtminstone 7-8 stora företag de senaste 30 åren och ta mig fasiken om han inte funnits på vartenda ett .. Lönen den sabla skurken, som har så många anställningar uppbär, ja den måste vara astronomisk :D

Tror till och med att fanstyget finns som medlem, till å med styrelsemedlem, i den där föreningen SSA osså ...

/Johan
 
Ja å han "ingen" är inte bara en lat jävel ... han är som en bläckfisk .. finns överallt å ingenstans ... Tror jag varit anställd på åtminstone 7-8 stora företag de senaste 30 åren och ta mig fasiken om han inte funnits på vartenda ett .. Lönen den sabla skurken, som har så många anställningar uppbär, ja den måste vara astronomisk :D

Tror till och med att fanstyget finns som medlem, till å med styrelsemedlem, i den där föreningen SSA osså ...

/Johan

Jaha och där kom den också. Suck!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
Tänkte bara rätta dig Christian, adressen pts@pts.se går till PTS registrator och inget annat. Oavsett vilket ärende man har till PTS kan man skicka detta ärende till pts@pts.se (registratorn) så vidarebefordras detta till rätt avdelning/tjänsteman samt i det fall PTS anser det även diarieförs.

73 de Teemu SM0W

Inte enligt Christer Jonsson på PTS, och han borde väl veta ?

73// :)
 
Inte enligt Christer Jonsson på PTS, och han borde väl veta ?

73// :)

Jag har i princip daglig konakt genom mitt jobb med PTS och det sker genom adressen pts@pts.se.

Jag saxar även från PTS hemsida:

"Kontakt
E-post
Allmän e-postadress (även registrator): pts@pts.se
Källa: http://www.pts.se/sv/Kontakt/ "

Det går däremot även att nå webmaster genom denna adress, liksom övriga funktioner hos PTS. Det är således inte en adress enbart för att nå PTS webbansvariga som du påstod.

:)

73 de Teemu SM0W
 
Inte enligt Christer Jonsson på PTS, och han borde väl veta ?

73// :)




Jaha, och vad har du emot lite humor? Suck!

Skickat från min PC utan något sabla Tapatalk

Det är ingen humor, var och varannan tråd dyker det upp SSA's styrelse som vissa individer har någon agg mot.
Du kan hålla det i berörda trådar.

Eller så kanske du är också och fiskar? :))
Tydligen var det också något fel på tapatalk.
 
Ok Teemu. Det var den information jag fått, och att anmälningar om störningar,
för att hamna rätt direkt, skall gå till RTC@pts.se och inget annat.

Det är väl enklast om mail hamnar rätt direkt utan att hovra runt på bygget en tid först ?


Bästa 73 // :)
 
Back
Top