SM4FPD
Well-Known Member
Dvs motsatsen mot vad vi är vana vid, att radiosändare stör medisinsk utrustning.
En artikel i ämnet finns att läsa i Tidningen, ELECTRONIC ENVIROMENT #3. 2011.
Artikeln tar upp saken omvänt dvs att den i artikeln använda ambulansens eleketronik stör ut radioanläggningen.
I sammanfattningen kommer man fram till att det bör vara minst 7 meter mellan komradioantenn och den medisinska eleketroniken i bilen.
Hur har man tänkt när EMC kraven sattes?
Att ambulanser blir ledbussar i framtiden kanske?
Med tanke på eventuell copyright vill jag inte vidarebefodra den inskannade artikeln, utan den som vill läsa hela artikeln bör skaffa tidningen.
Artikeln är skriven av FOI.
Man har mätt på ströningspektrat från 30 MHz till 450 MHz.
Vad jag vill komma fram till är att störningar från eleketronik nu börjar bli så allvarlig, och under all kontroll, att denna typ av problem kan inträffa. Dvs att komradion, även om den är digital, TETRA, kan störas ut och man inte får radiokontakt, eller mobiltelefonkontakt.
Man kan tänka sig en skadeplats där flera bilar, brand, ambulans polisbilar står nära varandra, alla fullspäckade med eleketronik som stör, varvid störningsdimman blir större. Artikleln analyserar endast vad som sker i en bil.
Något som vi radioamatörer ofta känner till och har erfaringar om.
Vad kommer att göras åt detta då?
Att kraven på störningar blir hårdare?
Eller att alla komradio går QRO, (igen)
Eller tätare med infrastruktur.
Exemplet är en bra liknelse vid konflikter mellan grannen som stör din radio med sin plasma-TV, tänk om ambulansens medisinska utrustning och komradio inte funkar när de skall hämta honom vid hans infarkt nästa gång.
Stäng av all störanade utrustning om du blir sjuk och skall hämtas av ambulans....
de
SM4FPD
Roy
En artikel i ämnet finns att läsa i Tidningen, ELECTRONIC ENVIROMENT #3. 2011.
Artikeln tar upp saken omvänt dvs att den i artikeln använda ambulansens eleketronik stör ut radioanläggningen.
I sammanfattningen kommer man fram till att det bör vara minst 7 meter mellan komradioantenn och den medisinska eleketroniken i bilen.
Hur har man tänkt när EMC kraven sattes?
Att ambulanser blir ledbussar i framtiden kanske?
Med tanke på eventuell copyright vill jag inte vidarebefodra den inskannade artikeln, utan den som vill läsa hela artikeln bör skaffa tidningen.
Artikeln är skriven av FOI.
Man har mätt på ströningspektrat från 30 MHz till 450 MHz.
Vad jag vill komma fram till är att störningar från eleketronik nu börjar bli så allvarlig, och under all kontroll, att denna typ av problem kan inträffa. Dvs att komradion, även om den är digital, TETRA, kan störas ut och man inte får radiokontakt, eller mobiltelefonkontakt.
Man kan tänka sig en skadeplats där flera bilar, brand, ambulans polisbilar står nära varandra, alla fullspäckade med eleketronik som stör, varvid störningsdimman blir större. Artikleln analyserar endast vad som sker i en bil.
Något som vi radioamatörer ofta känner till och har erfaringar om.
Vad kommer att göras åt detta då?
Att kraven på störningar blir hårdare?
Eller att alla komradio går QRO, (igen)
Eller tätare med infrastruktur.
Exemplet är en bra liknelse vid konflikter mellan grannen som stör din radio med sin plasma-TV, tänk om ambulansens medisinska utrustning och komradio inte funkar när de skall hämta honom vid hans infarkt nästa gång.
Stäng av all störanade utrustning om du blir sjuk och skall hämtas av ambulans....
de
SM4FPD
Roy