Stora äggisolatorer i porslin sökes

SM0BRF

Well-Known Member
Någon som har ett tips var jag kan hitta porslinsisolatorer med hål för 6 mm stållina utan att behöva beställa 500 st från Kina. Jag har hittat isolatorer här som borde funka, men dom verkar vara totalt slut överallt.
 
Måste de nödvändigt vara i porslin?
Hittade de här i polykarbonat, men en kvalificerad gissning är att du redan sett dem ...

 
Ja jag har provat dom med några 100 kp och de håller för det, men jag är skeptisk till att ha plast som utsätts för en sådan last kontinuerligt. Jag är rädd att materialet är "plastiskt". Isolatorerna ska sitta i staglinorna till min mast. Nu använder jag "hemgjorda" isolatorer för den stagnivån. Jag håller på och byter linor på grund av rost för andra gången sedan 1967.
 
Elektroskandia har sådana med E-nummer E06 301 04
De är särskilt utformade för att bryta upp staglinor elektriskt.
 
Hej!
Jag har sökt i mina gömmor, men kan inte hitta äggisolatorerna jag tänkte på. Hoppas det löser sig med de 6 som saknas.

73 de Sm2vki
 
Ensto har porslinsisolatorer för staglinor i sitt sortiment

Den är inte E-nummersatt så du får kontakta dom och fråga om pris och köpvillkor

Kompositisolatorn E0630105 är ganska dyr då den med momsen kan kosta en bit över tusenlappen styck hos elgrossisten.
(Det är fördel om man kan handla via någon som har rabatt på linjemateriel, lista 06)

Det finns andra som säljer porslinsisolatorer för stag men de lämnar förutom priset inga uppgifter om hållfasthet på sina webbplatser.

Prova att söka på "porslinsisolator" eller "stagisolator porslin" och begränsa dig till svenska resultat så får du se om du hittar någon lämplig leverantör.

edit stavfel
 
Last edited:
Nu har jag provat isolatorerna från LG-produkter, som SA7PGB tipsade om. De såg små ut. men det gick bra att montera 6 mm 19-trådig galvaniserad stållina. Jag har provdragit med en spaklyft med uppskattningsvis 400 kp, som är 25% av linans brottgräns, och det gick bra.
 
Har du provat närliggande elverk? Blir en del över vid ombyggnad
Man har raserat många kilometer 10kv-linjer med fina isolatorer härikring. Allt material hamnade i stora djupa containrar för återvinning. Tyvärr finns inte gamla tiders skrotar kvar där man kunde gå och fynda, utan allt åker in i defragmenteringsmaskinerna som finns bakom lås och bom.
 
Forntidens "skrotar" kunde vara guldgruvor för "hypra prylar".
Jag kunde ibland tjata mig till att följa med min far när han hade ärenden
till Värmland och bli "avlämpad" vid Sundbergs skrot i Nykroppa.

Där lämnade bl.a. Marinen sin uttjänta materiel, och när jag en dag hade skolkat från andra ring 1973 kunde jag komma hem med en Hammarlund Super-Pro, dock utan bordslådan och kraftaggregatet, för en femtiolapp.

Ett annat ställe var en skrot i Kolbäck där avlagda Flygvapengrejor hamnade. Mer än en
Arboga-amatör hade "junk-boxarna" fyllda med koaxialkabel och div. flygradiomateriel, som t.ex. SCR-522, vilken kom därifrån.
 
Back
Top