Stora prisskillnader på riggar i Sverige och andra länder

Pris på riggar

När det gäller stationer och dess priser så är det väl så att man är sig själv närmast.
Dvs kan man köpa en station i t.e.x Finland till ett mycket bättre pris eller i USA för halva priset. så skall man göra det. Allt prat om garantier med mera tycker jag faller utanför mitt intresse. Hur kan jag tycka så? Ja köper man en station för halva priset eller liknande så har du ganska många tusen lappar att reparera för om nåt skulle gå sönder.
 
Det är upp till var och en att köpa sin radio var man vill, men visst är det bra att ha våra återförsäljare i Sverige. Jag med flera har råd att köpa våra radio i Sverige och få garanti och fin service:D

Mvh Janne;)
 
Så det du säger är att det finns en naturlig förklaring till de sänkta priserna?

Å det betyder i sin tur att vi inte ska förvänta oss en höjning av priserna till den nivån som var innan julrean igen i slutet på januari?


Hur gör andra efter sin rea:confused:


Mvh Janne;)
 
Marknaden för amatörradiostationer är ju väldigt liten i Sverige. Det är nog ganska hopplöst, för en importör, att kunna förhandla sig till några fantastiska priser. Dessutom blir ju fraktkostnaderna högre när man beställer mindre partier (Jag gissat att det inte kommer hit containervis med amatörradioprylar).

Sedan är det ju självklart att det går att hitta billiga grejor om man går andra vägar. Själv har jag köpt en hel del prylar (både komponenter och större enheter) mycket billigt från Kina. Men då gäller det ju att hålla tummarna och hoppas att det är riktiga prylar man får. Det är ju lönlöst att försöka reklamera.

Själv har jag aldrig köpt någon ny radiostation och (hmmm.....) har aldrigt köpt något från SRS (Jag bygger ju grejorna själv), men om jag skulle köpa något nytt så skulle jag verkligen överväga att köpa det i Sverige. Det kan vara värt en hel del slantar att kunna få bra support. Det handlar ju inte bara om garantireparationer utan även om annan hjälp som man kan få som kund.

Även om jag köper stationen för halva priset i USA så är det ju en stor investering (tycker i alla fall jag) så det gäller ju att inte kasta pengarna i sjön.
 
Man får väldigt fin support från SRS och det kostar inget:) Har fått många goda råd och hjälp från SRS, så jag förstår inte varför några vill trycka ner SRS.
Jag fortsätter att handla där och är mycket nöjd med SRS:)

Julrea är Julrea!!!


Mvh Janne;)
 
Julrea

Det är ju synd att du måste få en massa support på dina grejor.

köper du fel grejor?

Dock tror jag inte att det är någon som trycker ner SRS, snarare att man anser de svenska handlarna överlag.

Nu är det lördags kväll har du rättstavningen på?

// Lasse SM4IVE
 
Marknaden för amatörradiostationer är ju väldigt liten i Sverige. Det är nog ganska hopplöst, för en importör, att kunna förhandla sig till några fantastiska priser. Dessutom blir ju fraktkostnaderna högre när man beställer mindre partier (Jag gissat att det inte kommer hit containervis med amatörradioprylar).

Sedan är det ju självklart att det går att hitta billiga grejor om man går andra vägar. Själv har jag köpt en hel del prylar (både komponenter och större enheter) mycket billigt från Kina. Men då gäller det ju att hålla tummarna och hoppas att det är riktiga prylar man får. Det är ju lönlöst att försöka reklamera.

Själv har jag aldrig köpt någon ny radiostation och (hmmm.....) har aldrigt köpt något från SRS (Jag bygger ju grejorna själv), men om jag skulle köpa något nytt så skulle jag verkligen överväga att köpa det i Sverige. Det kan vara värt en hel del slantar att kunna få bra support. Det handlar ju inte bara om garantireparationer utan även om annan hjälp som man kan få som kund.

Även om jag köper stationen för halva priset i USA så är det ju en stor investering (tycker i alla fall jag) så det gäller ju att inte kasta pengarna i sjön.

Helt rätt!!!

Det klart man köper sina radio o s v i Sverige, garantireparationer och den fina hjälpen man får från tex SRS:) Visst kan man handla om man är på besök i USA, det kanske även jag gör nästa gång vi reser till USA:D
Fint med trevlig support från våra återförsäljare

Mvh Janne;)
 
Last edited:
Hej!
Håller med alla som säger att man bör köpa i Sverige. I varje fall allt som är dyrt och tekniskt komplicerat.

Jag själv har köpt en antenn från utlandet, men den kan jag förhoppningsvis själv laga om något går sönder. Värre vore om jag hade köpt en transceiver i utlandet och den inte fungerade när den kom eller går sönder senare. Då kan den vinsten man gjorde på ett billigt inköp utomlands, snabbt förvandlas till en förlust.

/Markku
 
Jag köper helst utomlands ännu så länge...

Tjenix.
Nej som det ser ut i dag och har gjort under många år, så köper jag helst inte här i Sverige numera.

Detta har inget att göra med företagen i sig, utan på grund av det pris som måste tagas ut i Sverige.
Osolidariskt?? Javisst är det ! Det stör mig inte om någon tycker så....jag har träffat på så mycket osolidaritet i arbetslivet, så jag vet hur det är....plötsligt har man stått där ensam när det börjat osa hett om öronen.

Livet är ju sådant tyvärr...??? !! Jag bjuder gärna om jag slipper att ta ur min plånbok.

Det är ganska genomgående hos människor att det är så tror jag (tänk efter)

Frågeställningar: angående solidaritet
1. Varför bygger frikyrkorna makalöst stora och flotta kyrkor, med natursten och annat, istället för att ge pengarna till de fattiga? (några undantagna)

2.Varför ogillar folk fackföreningen, trots medlemskap ej ha varit på ett enda medlemsmöte någonsin??

3. Varför luras svenska staten på så mycket skatt på sprit och tobak?? Man kan väl solidariskt köpa 40% dyrare i Sverige?? (jag köper ogärna här numera)

4. Varför går så otroligt få föräldrar till samtal i skolan när de inbjuds till detta??

5. Kommer med ytterligare frågor om jag beds därom.

Om någon vill betala 6500:- istället för 4000:- för en radio så är det väl inget att belasta dem för...
Jag ger hellre 2000:- extra till mina barnbarn eller skickar pengarna till behövande.

Våra företag i Sverige skall gå med mycket vinst, det är helt ok för mig. Speciellt om de producerar och ger andra arbeten.

De får inte gå så bra så att de tveklöst ger fallskärmar på mellan 600000-1000000:-/mån. till folk som slutar.

Till sist till alla goa svenskar:
Håll i din plånbok...Alla vill ha den.
Erland
 
Lugnt och fiiiint...

Tjenix.
Nej som det ser ut i dag och har gjort under många år, så köper jag helst inte här i Sverige numera.

Detta har inget att göra med företagen i sig, utan på grund av det pris som måste tagas ut i Sverige.
Osolidariskt?? Javisst är det ! Det stör mig inte om någon tycker så....jag har träffat på så mycket osolidaritet i arbetslivet, så jag vet hur det är....plötsligt har man stått där ensam när det börjat osa hett om öronen.

Livet är ju sådant tyvärr...??? !! Jag bjuder gärna om jag slipper att ta ur min plånbok.

Det är ganska genomgående hos människor att det är så tror jag (tänk efter)

Frågeställningar: angående solidaritet
1. Varför bygger frikyrkorna makalöst stora och flotta kyrkor, med natursten och annat, istället för att ge pengarna till de fattiga? (några undantagna)

2.Varför ogillar folk fackföreningen, trots medlemskap ej ha varit på ett enda medlemsmöte någonsin??

3. Varför luras svenska staten på så mycket skatt på sprit och tobak?? Man kan väl solidariskt köpa 40% dyrare i Sverige?? (jag köper ogärna här numera)

4. Varför går så otroligt få föräldrar till samtal i skolan när de inbjuds till detta??

5. Kommer med ytterligare frågor om jag beds därom.

Om någon vill betala 6500:- istället för 4000:- för en radio så är det väl inget att belasta dem för...
Jag ger hellre 2000:- extra till mina barnbarn eller skickar pengarna till behövande.

Våra företag i Sverige skall gå med mycket vinst, det är helt ok för mig. Speciellt om de producerar och ger andra arbeten.

De får inte gå så bra så att de tveklöst ger fallskärmar på mellan 600000-1000000:-/mån. till folk som slutar.

Till sist till alla goa svenskar:
Håll i din plånbok...Alla vill ha den.
Erland

Bra om ingen låter det gå prestige i detta nu.

Inget företag eller person är nämnd, ej heller glömd.
Ingen kritik till någon heller...eller hur??
Bara lite frågeställningar och hur livet kan vara där ute i kylan...

Vad gör jag om alla företag som säljer amatörradio i Sverige måste stänga undrar säkert någon..??
Jag köper i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Australien är billiga, eller Kanada o.s.v.

Ingen sorg för detta från min sida.
Vem skall reparera då?? Massor med tekniker här i Sverige står redo att göra detta, kanske de blir dyra..?? Men ALLA apparater går inte sönder, så det behöver inte drabba just din plånbok..

Vi kan bilda en reparations FOND där alla hams av solidariska skäl lägger 21:-/mån. ???;) 20:- till fonden och 1:- till ex. Frälsningsarméns soppkök.

Finns ju många concept på att lösa problematik och alla sätt är bra utom de dåliga.

Ha det gôtt. Kul att spåna lite ibland.:D
Erland
 
Det var mycket du kom med Sluggo, kloka ord?! Visst skall man hålla i sina pengar "plastkort", men visst är det väl roligt att köpa sig tex en ny fin radio eller slutsteg. Då gör man det med kontant betalning, det känns mest rätt:)

Men som du skriver finns det mycket konstiga saker, man är tvungen att vara med i fackförreningen, annars blir man "mobbad". Folk har det för stressigt och hinner inte med, så är läget idag. Alla kan inte åka till utlandet och köpa sprit och tobak, det kostar väl även att åka iväg för att handla sprit och tobak.
Företag i Sverige skapar jobb, helt rätt! då måste vi ju även handla av dessa företag! Handlar vi utomlands så blir det fler arbetslösa.

Jag fortsätter att handla av våra återförsäljare av amatörradio:)


Mvh Janne
 
Det gör du rätt i Janne :)

Det var mycket du kom med Sluggo, kloka ord?! Visst skall man hålla i sina pengar "plastkort", men visst är det väl roligt att köpa sig tex en ny fin radio eller slutsteg. Då gör man det med kontant betalning, det känns mest rätt:)

Jo jag kommer att handla som tusan framöver när vi får bättre tider. Är ganska fullsmackad med grejer för tillfället.;)

Inte ska du betala kontant?? Företaget skall väl ha åtminstone 20% ränta (ej fallande)
De ser nog helst att du lägger en del slantar i ränta.:cool:

Plastkort ?? Har bara VISA när jag åker utomlands och köper tobak,sprit och radioprylar.

Men som du skriver finns det mycket konstiga saker, man är tvungen att vara med i fackförreningen, annars blir man "mobbad".

Tjaa vad gör man inte mot de som är osolidariska?? MOBBAR ??

Jag har ju utpekat mig själv och min plånbok som osolidarisk :D Då får man bli mobbad ett tag, det går över.

De som förstår min mening med det hela mobbar mig INTE tror jag.:D

Folk har det för stressigt och hinner inte med, så är läget idag.

Njaäää, det blir många som får ledigt nu för tiden..?? I alla fall i Göteborg. Ingen stress;)

Alla kan inte åka till utlandet och köpa sprit och tobak, det kostar väl även att åka iväg för att handla sprit och tobak.

Tur att inte ALLA åker, då blir det trångt på bron eller färjan.
Visst betalar det sig om man röker och gillar dyr Wiskey och Cognac:)

Företag i Sverige skapar jobb, helt rätt! då måste vi ju även handla av dessa företag! Handlar vi utomlands så blir det fler arbetslösa.

Jodå...det kan bli synd om dem och det är inte meningen. Men visst kan jag gå in till Scan eller bonden och köpa kött, likaså köpa mjöl på Västsvenska Lantmän om de bara släpper in mig...de är ju företag som producerar har jag för mig:cool:



Jag fortsätter att handla av våra återförsäljare av amatörradio:)

Det tycker jag att du gör rätt i Janne. Du är en "helylle gubbe" med solidaritet. Du är väl med i facket? Jag är det trots sjukpension sedan 1995. Jag är verkligen solidarisk.


Mvh Janne
***************

Mvh Erland
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
 
Naturligtvis skall var och en agera på det sätt som han/hon tycker är rätt. Vet man vad man vill ha för pryl och är säker på sin sak så köper man ju där man får det lägsta priset.
Men om JAG skulle få för mig (och få råd) att köpa lite nya amatörradioprylar så skulle jag nog gärna lägga en extra slant och köpa i Sverige.
Inte för att jag är speciellt rädd att råka ut för dyra reparationer, utan snarare för att få någon att fråga om råd. Grejorna har ju blivit så komplicerade att det kan vara en stor fördel att ha en kunnig handlare att fråga om hjälp när man villat bort sig i menyerna.
Det vore ju ett elände att köpa en fin rigg lite billigare och sedan inte vara säker på att den funkar fullt ut bara för att man inte kan få någon hjälp.

Jag är inte med i facket..... :eek:
 
Tjena TJC :)

Naturligtvis skall var och en agera på det sätt som han/hon tycker är rätt. Vet man vad man vill ha för pryl och är säker på sin sak så köper man ju där man får det lägsta priset.
Men om JAG skulle få för mig (och få råd) att köpa lite nya amatörradioprylar så skulle jag nog gärna lägga en extra slant och köpa i Sverige.
Inte för att jag är speciellt rädd att råka ut för dyra reparationer, utan snarare för att få någon att fråga om råd. Grejorna har ju blivit så komplicerade att det kan vara en stor fördel att ha en kunnig handlare att fråga om hjälp när man villat bort sig i menyerna.
Det vore ju ett elände att köpa en fin rigg lite billigare och sedan inte vara säker på att den funkar fullt ut bara för att man inte kan få någon hjälp.

Jag är inte med i facket..... :eek:

Hej på dig TJC.
Kul att du dyker upp.

Bra och balanserat tycker jag och visst kan det vara så som du skriver. Jag kanske oxå köper mig ngt i radioväg i Sverige.

Skulle vilja ha en FT-767GX eller en TS-950(xx) vad den nu hette.

Inte hittar jag en sådan som lönar sig att ta hem från EU eller längre bort.

Jag gör väl så att jag oxå handlar där det just för tillfället verkar bäst och plågar min tunna plånbok minst;)

Och du TJC...om du inte är med i facket bryr jag mig inte om, det finns alltid skäl att de som inte är med står utanför.

Besvikelse, övertygelse, totalt ointresserad, ideologi m.m. som inte jag har med att göra. Vi lever ju i en demokrati Tack o Lov.

Jag tänker inte lägga någon börda på dig för detta, det har jag inte rätt till.
Ha de bra och simma lugnt ;)
73 till dig/ Erland KTC
 
Märklig livssyn ni redovisar, det är alltså OK att förakta och aktivt mobba de som utnyttjar föreningsfriheten ... :confused:
Dessutom finns det tydligen vanliga konsumenter och riktiga konsumenter beroende vad man betalar med ... :confused:
 
Hej

Märklig livssyn ni redovisar, det är alltså OK att förakta och aktivt mobba de som utnyttjar föreningsfriheten ... :confused:
Dessutom finns det tydligen vanliga konsumenter och riktiga konsumenter beroende vad man betalar med ... :confused:

Hejsan.
Ja vilken livssyn det kan finnas i samhället, därför ställer jag återigen frågan om detta kan vara rätt. Föreningsrätten är oerhört viktig.
”Tjaa vad gör man inte mot de som är osolidariska?? MOBBAR ??”

Hur man betalar kan vara lite olika, det som står nedan får stå för skribenten.
”Då gör man det med kontant betalning, det känns mest rätt ”

Hälsningar/ Erland
 
Hejsan.
Ja vilken livssyn det kan finnas i samhället, därför ställer jag återigen frågan om detta kan vara rätt. Föreningsrätten är oerhört viktig.
”Tjaa vad gör man inte mot de som är osolidariska?? MOBBAR ??”

Hur man betalar kan vara lite olika, det som står nedan får stå för skribenten.
”Då gör man det med kontant betalning, det känns mest rätt ”

Hälsningar/ Erland

Hej Erland
du och undertecknad verkar ha samma uppfattning när det gäller inköp av olika produkter.
Jag har uteslutande köpt mina Nya Riggar i USA ,varför betala dubblapriset?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Om man köper för halva priset så kan man reparera för dessa pengarna, Nu är ju risken minimal att stationen går sönder. så den så kallade supporten som någon nämt tidigare kan ju knappast vara värd ~10-15K kronor.
Även om man skulle trassla bort sig i menyer, så får man väl ta till manualen:D

Ett lustigt påstående som någon skrev att betala kontant var det enda raka.
JAAAA det är det men jag såg inte att du Erland skrev något om att du handlade på avbetalning bara att du använde plastkort:D Men det kan ju vara så att i vissa delar av sverige har de inte fått plastkort för vanlig betalning utan bara som kreditkort.......

Mvh Lars SM4IVE
 
Det här måste var en av de mest urflippade trådar nånsin. Börjar det inte bli dags att moderera lite?

Frågan den handlade om i från början var:
Vad det stora priskillnadernar mellan Sverige och övriga länder i EU beror på? Det har även i den frågan kommit fram att SRS är generalagent för hela norra EU vilket gör frågan än mer intressant.

Sen väcktes frågan hur det det kan vara mer än 40% på julrean när vi tidigare hört hur små marginalerna är. De flesta tar nog förgivet att inte nåt säljs med förlust. Och som svar till detta har vi fått veta att långa produktionskostnader och billigare frakter gör att trots kronan blivit svagare så går det ändå att sänka priserna. Om priset går upp till "normalnivå" eller inte efter jul har inte besvarats. En fråga hur prisbilden mellan SM och EU, framför allt norra EU känns på sin plats här, för jag antar att det inte kan skilja alltför mycket i frakt....

Observera att detta inte är i någon ambition att slå ner på någon. Det här är bara frågor som en konsument har rätt att ställa. Jag tycker det är konstigt om man ska ses som osolidarisk eller elak för att man reagerar på pris och hur de varierar mellan olika geografiska områden och hur företag argumenterar. Om det som kommer fram för mig känns märkligt och inkonsekvent så tänker inte jag stå med mössan i hand och säga "tack goe herrn för jag får köpa era produkter". För mig är det viktigt att jag känner förtroende för produkten, för affären i sig och att företaget inte företaget kommer med dubbla eller otydliga budskap.

Med en stilla förhoppning att tråden hittar hem igen, eller att en moderator gör det.
 
Det är en väldig skillnad i frakt om man beställer tio apparater elelr 100 st, Exvis är markanden i England c:a tio ggr större än i våra länder, liksom i Tyskland.

Marknadsföring kostar pengar, det är väl ingen som kan säga emot. Ju mer konkurens ju mer måste satsas på markandasföring.
Pritillbud är en form av marknadsföring.

Vad som händer efter ett tillbud är en företagshemlighet. Men brukar vara förutsägbar liksom att efter regn kommer sol.

Exvis kan en utställning på SSA årsmöte kosta mer än ett julpristillbud. Annonser kostar. Så hela året bjuder på utgifter för att kunna sälja, egentligen sjkälvklart och behvöer inte dikuteras.

De småfirmor som säljer billigt åker ofta snålskjuts på den marknadsföringen, liksom snålskjuts på reservdelslager, tillbehvörslager, kunskapsbank etc.

Ang kunskap och läsa manualen så är det verkligt dåligt med detta. Och säkert lägger vi på SRS ner 20 - 30 timmar varje dag på Gratisupport.

Något som fullständigt förtvivlade köparre i billigare länder på alla vis försöker få här, vi får vara med om serienummerförfalskning, byte av serienummer, lån av serienummer och faktura av kompisar, och allt jävla mygel. Så tydligen är närservice, närsupport, och delar något man vill ha men ibland inte betalar för. Delar till alla fabrikat försöker man mygla ut från SRS.
Det finns de som verkligen borde skämmas, men det finns förstås de som fixar saker själva oxo.
 
Back
Top