Stora prisskillnader på riggar i Sverige och andra länder

göran

Active Member
Hur kan det komma sig att man kan köpa kortvågsriggar till nästan halva priset, på vissa märken, i våra grannländer, bl.a. i Tyskland och Finland, om man jämför med de svenska återförsäljarna.
Är det någon som kan svara på varför det skiljer så mycket i pris. Då dessa riggar har samma garantier och märkningar som de svensksålda riggarna, och i och med EU så är det helt fritt fram att köpa en på postorder över internet, dvs ingen tull, skatt eller andra avgifter tillkommer. Samma som att du skulle beställa en på postorder inom Sverige.
Vissa av dessa företag har dessutom försäljning över internet till många länder, tänker då i första hand på en finländsk amatörradiofirma som säljer till många länder över internet.
Vore tacksam för ett bra svar på min fråga.

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Ett prisexempel för att illustrera detta med stora prisskillnader på riggar är Yaesus FT-8900R, HF/2m/70cm transceiver mobile, som kostar hos en känd finlänsk amatörradioförsäljare 329 Euro, cirka 3000 Skr. Samma station i Sverige hos olika återförsäljare kostar cirka 5900 kr.

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Det verkar vara lite för stor skillnad för att vara rätt. Vilken finsk firma gäller det? Eller lägg en länk?
73 de SM5DXV Sture
 
En orsak kan vara att sverige har så mycket som 25% moms. Alltså en sak som kostar 40 000 får du betala 50 000 för i Sverige.
 
Ja, det verkar ju vara bra priser ... och det exempel du ger med FT8900R är ju extremt stor skillnad. Men i övrigt verkar de ligga en 20-30% lägre! Bra att konkurrensen sätter tryck på priserna ... och hoppas våra svenska företag hänger med, istället för att slås ut.
Några detaljer dock:
- Bander.com anger en växelkurs vid köp av euro som kan vara svår att få! Skulle gissa att växelkursen på kortbetalningar (VISA m.fl) gör att man tappar 2-3% mot det ungefärliga värde Bander.com anger.
- Den inom EU lagstadgade 2års-garantin ndg Internet-handel verkar de inte känna till utan har ibland 1 år och ibland 2 år. (Jag har inte kollat upp vad som gäller vid leverans till-från vid garanti.)
- Kanske har de svenska företagen lite gammaldags prutmån i sina priser. Idag förlorar man nog kunder på det.
- Sedan tillkommer förstås trygghetsfaktorn och närhetsfaktorn att handla hos förteag inom räckhåll och av företag som är etablerade och välrenommerade sedan många år.
- Lite fraktkostnad tillkommer förstås från Finland. (Vilket det kanske också gör i Sverige många gånger?)
Men summa summarum verkar det vara mycket billigare att handla från exempelvis denna finska firma. Någon eller några tusenlappar på en transceiver, det är alldeles för stor skillnad!
Sture
 
Eller att euron har bättre kurs mot Yen jämfört med den svenska kronkursen?

Handlar man inom EU slipper du sådant som tull m.m. Grejerna får ju fraktas tullfritt mellan EU-länder utan att tullen lägger sig i och kollar.

Sen kan man fråga sig, t ex garantier hur gör du när riggen går sönder? Visst har man rätt till garanti, Men jag tror risken är att reparationen kan ta VECKOR iställer för dagar, då riggen måste skeppas till återförsäljaren, i Finland. De varnar just för detta i villkoren.

Hur gör du om du t ex ångrar köpet och vill lämna tillbaka? Villkoren säger t ex att man får betala frakt + 10% i "refund", dvs du får 90% av dina pengar tillbaka. För de kan ju inte sälja riggen igen som "ny" nu längre och vill ha viss kompensation för detta....
 
Såg det sen. 22% moms i finland med.
Fraktkostnaden ingick däremot. Det står klart och tydligt att priset du får är med all frakt och moms/skatter.
 
Hur fungerar det med garantier på riggar, man måste väl skicka riggarna till det land man köpt riggarna från. Då har vi det stora problemet, får jag det till.

73 de Janne

MEMBER OF SK6SJ FOR EVER.....
 
Ja, så är det nog säkert för jag tror att på de flesta märken så har generalagenten och tillverkaren gjort upp att generalagenten i respektive land tar hand om garantin.
Alltså får inte generalagenten kredit av tillverkaren för eventuella garantikostnader och med det kan man inte tvinga en Svensk firma att laga något på garanti på en produkt köpt i annat land.

Det är mer än moms och valuta som gör skillnaden. I sverige har vi väldigt höga personalkostnader.
För att tjäna en "vit 500"ing så måste man göra en vinst på ca 2300 Kr.
Det innebär ju då att om man ska ha 10 000 på fickan i månaden så måste man sälja till vinst för 46 000 i månaden. En jädrans massa riggar med andra ord.

73 Magnus
 
Det är väl inte så konstigt att priserna är höga i Sverige? Med tanke på att Sverige har en liten marknad och skyhöga skatter så måste ju företagen ta betalt för att gå runt. Iallafall om dom skall överleva i längden. Man kan ju inte sälja saker som man inte tjänar nåt på. Det går ju bra om man har ett litet företag med stora företag med massa anställda kan ju inte "ge" bort det dom säljer.

Det är tyvärr en ond cirkel för ju mer vi handlar utomlands ju mindre säljer dom svenska företagen och ju mindre rabatt får dom från leverantörerna. Utlänska företag säljer mer = större volymer = mer rabatt från tillverkarna = Lägre pris till kund.

Det spelar ingen roll på vilken marknad man kollar på för det gäller i princip allt, inte bara amatörradio. Kollar man tex. i USA så är priserna på elektronik hälften än vad dom är här, mycket beroende på den stora marknaden och konkurensen.
 
I Tyskland är priserna mycket lägre än i Sverige, och även om man lägger på 25% moms istället för 16% som gäller i Tyskland så är det en tydlig skillnad. Fraktkostnaden från Tyskland är också väldigt lågt. Att skicka 3KG från tyskland kostar 200:-. Det man skall tänka på är att försäkra sig om att man har beställt rätt i början, att skicka tillbaka godset med vårt stolta Postverk :rolleyes: kostar en förmögenhet.
 
Prisskillnaden beror även på efterfrågan. Desto fler apparater ett land säljer desto billigare priser får man från tillverkaren, vilket även efterspeglas på slutsumman = billigare.

Om man tittar "over there" på andra sidan atlantviken i USA är priserna i princip hälften eller ännu mindre än så, detta beror främst på att försäljningen är så stor. Ska man köpa riktigt dyra prylar lönar det sig att köpa en resa till USA och handla där. Jag gjorde så en gång och samma som prylen hade kostat här i sverige fick jag pryl, flyg och hotell i en vecka för. Kombinerad semester och köpresa ;-)

Ska man dit å handla rekommenderas att åka till Dayton mässan, där är det kohandel med riggarna, om någon på mässan sänker priset, följer andra, till följd att timmarna innan mässa stänger ger man i princip bort riggarna. 2003 köpte jag en FT-857 för 499.95 dollar = 3500 kr, vilket i Sverige då kostade runt 10.000.

Dedär med garantin är oftast en stötesten dock. I regel har man bara garanti i 1-2 år och "oftast" händer det inget under den tiden, skulle det hända finns ju ofta duktiga amatörer här i Sverige som kan reparera riggar.

73 de Teemu
SM0WKA - SM0W
 
Går det dåligt för ICOM Sverige?

Kronan har försvagats men ändå kan ICOM Sverige sänka priserna
med 10% på IC-756ProIII , 33% på IC7400. 47% på IC-706MkIIG.
Snacka om marginaler vid köp av amatörradio stationer i Sverige.
Nu kan man börja fundera på att köpa från Svenska levearntörer.
Men man skall kanske akta sig för att betala i förskott i dessa tider.
 
Det brukar vara Jul-priser varje Jul, men visst verkar det lite konstigt. Men det är väl bara bra att vi kan köpa billigt i Sverige:)


Mvh Janne;)
 
Vad är "ICOM Sverige"?
Jag förmodar att du menar Swedish Radio Supply AB som är genaralagent för ICOM i norra Europa.
Att det heter ICOM uk i England och ICOM eu i Tyskland beror på att de är delägda av ICOM Jpn.
Var har du fått informationen som föranleder den branskade rubriken?
SRS har ingen kvartalsredovisning, och årets bokslut blir offentligt först i mitten av nästa år. Att bara hugga tomma påståenden ur luften gör man inte ens i veckans affärer, om än med brasklappen frågetecknet, kommer sådana saker att utmynna i dåliga rykten som ingen har fördel av.

ICOM produkter köps från Japan i euro, och upp till fyra månader före leverans bestäms leveransens storlek och det hela betalas. Därför kommer inte dagliga variationer i valutornas värden att påverka. det blir snarare ett årsmedelvärde. Vi måste därmed ha en bra vetskap om försäljningen under årets gång vilket fungerar bra efter många års erfarenhet.

Att SRS har julerbjudanen är en tradition sedan 30 år tillbaka tiden. Detta är inget konstigt alls.

Man kan jämföra med en annan bransch för entusiater som foto och systemkameror, där säljs under 2008 115 000 st, dessa motsvarar priset på amatörradiostationer, dvs c:a 4000 - 100 000 kr. Detta är 100 - 150 ggr större marknad. Trots det liknar priserna amatörradio, exvis kan en systemkamera, D80 kostade 13 000 kr för två år sedan och 6000 kr idag. Att produkter som varit framgångsrika under åren blir billigare att producera är inget konstigt, en väl inkörd produktion efter en tid ger bättre priser. Gäller för allt Datorer, Foto, TV etc.

En stor del av priset på en produkt är frakt, frakten har sjunkit i pris den senaste tiden, särksilt båtfrakt.

Amatörradio är 5 - 10 procent av SRS försäljning och om det skulle gå dåligt med HAM kommer det knappast att medföra några åtgärder. SRS kommer även i fortsättningen att ha råd med försäljning, annonsering, teknisk support, service, garanti, lager, tillhandahålla tillbehör och reservdelar till amatörradio.

Vad menar du med att "akta sig för förskottbetalning", SRS ägnar sig inte åt att förskottsdebitera eller lura våra kunder!!!!!! Även sådant här kan sprida dumma rykten. Jag vill att du rentvår mig och SRS i den här frågan.

Jag tor att de flesta tar emot julerbjudandet med glädje istället för att sprida dumma rykten.
Den som köper en pryl, kamera eller radio gör det ju för att han vill ha saken.

Att man kan bli frusterad över att priset sjunker efter att man köpt en sak är något vi måste vänja oss med i alla brancher. Det gäller bara att inte låta frustrationen gå ut över någon. Utan vara nöjd med att äga det man önskar sig.
 
Ja visst är det så, jag tycker det är väldigt bra med Julpriser:) Man kanske passar på att köpa just den där radion man vill ha, det är väl rea överallt på andra ställen. Så jag tycker det var ett barnsligt omoget inlägg av "AdamStockholm" inget att bry sig om. Men förklara dig gärna för SM4FPD, det vore bra:)


Mvh Janne;)
 
Att produkter som varit framgångsrika under åren blir billigare att producera är inget konstigt, en väl inkörd produktion efter en tid ger bättre priser. Gäller för allt Datorer, Foto, TV etc.

Så det du säger är att det finns en naturlig förklaring till de sänkta priserna?

Å det betyder i sin tur att vi inte ska förvänta oss en höjning av priserna till den nivån som var innan julrean igen i slutet på januari?
 
Back
Top