Stora VHF & up tester

Nästa stora test ska jag nog vara aktiv.

//Christer


NZB: Ursäkta Christer, skulle citera dig och ställde mig fel.
Råkade RADERA i ditt inlägg. Kanske borde ha en "vanlig" inloggning
inte admin att köra på. Ber om ursäkt... / Tommy
 
Hej alla testkörare. Vart tog alla vägen??? nil LA, 1st OH, 4st SM i loggen, tyvärr är
det tydligen känt på kontinenten, knappast några körde sina antenner norrut. Mycket
dryg test med hyfsade conds, hörde PA,SP,OK,ON, men som sagt,finns det inget att
köra mot norr stannar de flesta antenner icke att vårt håll, tyvärr.Kan bara hoppas
att det blir på de andra "stora" tester fler från SM.

73 de SM6ONH Gerhard
 
NZB: Ursäkta Christer, skulle citera dig och ställde mig fel.
Råkade RADERA i ditt inlägg. Kanske borde ha en "vanlig" inloggning
inte admin att köra på. Ber om ursäkt... / Tommy


Helt ok .. det är lätt att vara för snabb på musen !!! humm.. det där lät visst lite fel.

//Christer
 
Stor test och samma problem igen, se nedan från DX-clustret.

DB0MDX 432200.0 VHF where are the oz/sm stns in IA1932 01 May

Christer SM6V har sänt in den första loggen
http://ham.se/vhf/nac04/0405/ssa.htm
Nog verkar det ha varit conds, han körde i alla fall OK2, 814 km !
Var var alla vi andra....
(Skyller själv på att jag har beredskap och inte ville åka upp på ett berg )
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Missa inte ÅRETS STÖSTA VHF test !
Har just uppdaterat kommande tester på http://ham.se/vhf
4-5 September går årets största VHF-test. Börjar 14z på lördag och går 24 timmar.
DL stationerna kör mycket på vår NAC så nu kan vi köra lite när hela Europa kör samtidigt.
/ 73 Tommy SM6NZB.
 
"Stora tester" och aktivitet

Hej,

Trots tidigare nedslående försök på de stora testerna är det inte otroligt att
det blir aktivitet från SK0UX den 4-5/9. Ytterst tveksamt om det blir 24 timmar dock.
Det blir långtråkigt att sitta i 24 timmar och som bäst få ihop hälften av antalet
qso i en normal NAC. :eek:

Det är intressant att tyska stationer efterlyser aktivitet i SM. När jag senast försökte
mig på en 24 timmars test på 144Mhz så hördes DL0PR med god signal varje gång
jag lyssnade efter den under testen. Det var också det enda som hördes från Tyskland
den testen. Det är nog lite av ett moment 22, de beamer inte norrut eftersom
det inte finns någon aktivitet här uppe. Samtidigt tycker i alla fall jag, kanske fler,
att de stora testerna är mindre kul eftersom man får färre OZ och DL i loggen
än under en NAC.

Hoppas på god aktivitet i SM den 4-5 September, då kanske vi kan locka några
antenner norrut?
73:s /Hans SM0MXO
 
Hej!

Jag håller med Hans, vi har provat några gånger på SK4AO även om det är ganska många år sen nu. Nu för tiden blir det på sin höjd några QSO för skoj skull och för att aktivera banden.

För några år sen var det ett skandinaviskt fönster på söndag förmiddag, som uppmuntrades med en egen klass i de nordiska testerna som går parallellt med reg1-testerna. Kanske dags att aktivera det igen, eller är det redan aktivt?

Tanken var nog att de nere i Europa som jagar har kört de närmast sig, och med samlad aktivitet här i norden skulle det uppmuntra dem att vrida hit. Är vi igång flera samtidigt tror jag chanserna att de vrider hit ökar. Vi måste upp till den kritiska massan får att få självgående aktivitet, och att komma dit fordrar lite energi.

Vi kanske hörs 4-5 sept, knappast hela testen dock...

Jan, op SK4AO
 
Hej, jag tyckte också att det var bra med ett 6 timmars "fönster" på söndag morgon...
Kommer inte ihåg riktigt men var det inte 06-12 lokaltid..
Ofta blev det långa QSO tidigt på morgonen...
Det är en baggis att göra SM resultat för en 6-timmars test nu i september...

Vad tävlar vi om ? Jag kan lägga "en rikskupong" till bäste Privat station (SM) !

/ 73 Tommy SM6NZB

PS På RS-04 pratade OZ7IS och jag om FD contest på Juli testen... Vore jättebra om även LY och ES
hade FieldDay contest samtidigt... Åtekommer till detta.. DS
 
Hej!
Jag drar mig till minnes att det blev lite diskussion kring det här även på VHF-mötet på Åland i juni.

Synpunkterna som kom fram där är att poängsystemet söder om Norden är en del av boven i dramat varför så få beamar norrut, det är för glest mellan stationerna jämfört med G, ON, PA, DL, F etc.
Poäng per km utan Locator-bonus gör att t.ex. en PA-stn får mer poäng "lokal" på samma tid än den skulle få beamandes mot Skandinavien.

Jag pratade en gång med DJ8MS om "problemet" och han kunde berätta att även han har problem att få stationer att rikta mot nordöstra DL, det är alltså inte bara nordiska stns som "inte drar".

Förutom ekorrhjulet med dålig nordisk aktivitet så tror jag också att NAC-testerna varje vecka gör att många i Norden prioriterar annat eftersom "testsuget" kan mättas på tisdagar och torsdagar.

Men visst, aktiviteten kanske skulle öka om man räknade in "Stora" VHF-tester i slutresultatet för NAC och klubbtävlingen? Kanske tillsammans med SM/OH-testen? Eller kombinerade alltihop och korade stormästare i varje distrikt?

Tommy! En gemensam FD-test i Norden och Baltikum+Ryssland(?) tycker jag låter som en utmärkt idé som du och Ivan borde jobba vidare med att få till stånd.

73 de Ronny SM7RRF / SM7D
 
Även jag kommer vara aktiv från JO57WQ denna test, vet inte om jag kommer ha tillgång till kluster eller inte.

Vet även att SM6YOU (sm6u?) antagligen kommer att vara aktiv /P från JO67AQ

MVH Christer SM6V
 
Kolla på http://vhfcontest.org !
välj nere till vänster: Claimed results och sen MO :

SK7MW LEDER !

1. SK7MW JO65MJ 632 309534 Pwr: 1000 Ant: 4x 8el,2x17el
2. DL0RTA JO30EM 875 306486 Pwr: 750 Ant: 4x9el vert. stacked
3. S59DEM JN75DS 635 252194 1kW
4. S59DEM JN75DS 635 252194 Pwr:1kW Ant: (2+1)x15el + 4x4el.
5. S55M JN65XM 639 252040 1500W-102el. of Yagis odx sk7jm 1112km
6. TM8MB JN35KV 562 245594 Pwr: 1000 Ant: 2x9el YAGI 2x9el YAGI
7. S50C JN76JG 623 234000 Pwr:1500W into 4x10,2x20,2x15,2x15 odx SK7JM 1032km, See you in IARU UHF, more at http://lea.hamradio.si/~s50c
8. OM3KII KN09CE 636 234000 www.om3kii.sk
9. OK5Z JN89 688 209000 Pwr:750 Ant: 2x12,2x9,4xDL7KM,2xDL7KM
10. HA5KDQ JN97LN 600 208802 Pwr: KW Ant: 300ele.in 5grups.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hej, det är svårt att få in loggarna på vhfcontest.org
hitills är det bara SK7MW som gått in direkt.
Det som felar mest är

PSect= här får det bara stå "single" eller "multi" eller "check"
PBand= här skall det stå "144 MHz"
SPowe= här skall det inte vara TOMT utan tex "1000"
Se nedan hur MW har skrivit:
Jag tror att även Logger kan göra en godkäng logg om man fyller i rätt....

[REG1TEST;1]
TName=REG 1 4-5sep 2004
TDate=20040904;20040905
---klipp--
PSect=Multi
PBand=144 MHz
STXEq=IC-756pro II
SPowe=1000
SRXEq=MGF-1801
SAnte=4x 8el,2x17el

/ 73 tommy
 
OK, nu har jag fått upp min gamla 15el yagi och kört 2m-testen. Finns det något program för att överföra pappersloggen till elektroniskt format så här i efterhand?
SM5E Sture
 
Du kan använda logger och köra ofline test, inga problem. Tror säkert att detta går med Taclog med.

//Christer

Lånkar på ham.se/vhf
 
Back
Top