Ja SM6VJE, att ställa rätt frågor till driftspersonal, är inte lätt, man måste nog veta mer om processen och väldigt mycket om personen man frågar, kunskap som är större och viktigare än att byta kodningen.....
Men tt felsöka egna grejer är en annan sak, vi nämnde kolla spänningar, till det krävs bara en enkel Fluke, men förr klarade man sig med en analog voltmeter. Kanske rörvoltmeter, men vem kan idag läsa av en analog skala på ett universalinsrument typ Simpson 260.
Bara en vanlig termometer är idag svår att läsa av.
Så tiderna förändras, och kunskapen att läsa en analog skala behövs ju heller inte, då ju en siffervisande voltmeter kostar bar några strumpor.
Skulle det en gång krävas att läsa en analog skala så går det att lära sig.
Tittade på Ångloket som står utställt vid Fryksta, vid Frykens södra strand utanför Kil, idag.
Man kan nästan aldrig se sig mätt och förundras.
Detta lok kördes i Kil, (den stora järnvägsknuten) för 30 år sen, men vem kan köra ett sånt idag?
Ingen och därför har det ställts ut att rosta ner.
Lite vad vi talar om när det gäller gamla radiogrejer avstäming etc.
Och tänk vad många mätare med analog skala ett sånt innehåller.
Sm4FPD