Många bilder på ånglok här, ( = lika gamla analoga mätinsrument)
Vad jag tänkte på med att dagens generation inte kan läsa av analoga skalor så menar jag jut sådana där man måste interpolera, dvs uppskatta vad som står mellan skalstrecken, använda spegelskala och veta vilken skala som gäller vid en viss mätning.
Som KA menade, när det gäller flyginstrument, så är de utformade just för att de skall gå att uppskatta utan att behöva tänka. Horisontmätaren, exvis en kul som rullar, är knappast en analog mätare med skalor.
Höjdmätare var däremot kluriga att läsa av, man behövde både ställa in lufttryck och veta vilket varv den var inne på, genom att förstå den lilla visare, ersättas idag med siffervisande .
Kul med hastighetsmätare på bilar, själv minns jag min morbros Volvo PV, måste ha varit tidigt 60 tal, jag var väl 10 år eller så, hastighetmätaen visa ett rött streck som en liggande termometer. Jag funade länge hur den funkade, tidigare hade jag klurat ut hur en vanlig hatighetsmätare funkade. Men den här, var nåt nytt...... Jag insåg att om det skulle vara en röd remsa som lindas upp så skulle det blir för hög friktion för mätverket,
Till slut insåg jag att den bestod av en rulle, som en tom papphylsa från en hushållspappersrulle. Målad med en spiral med rött. Och en smal springa i vilken den syns.
På min bil finns en siffervisande hastighetsmätare i mittdisplayen, tydligen avsedd för passageraren, men jag tycker den är lättläst bara en kort blick så vet jag hastigheten noga.
Nej ångloken kommer att avvecklas här efterhand.
Behövs inte då FLUKEN är bäst....
Min mikrometer graderad i tum är det få som kan läsa av.....
Däremot har jag en mekanisk siffervisande mikrometer, som funkar utmärkt.
SM4FPD