Storleken är utmaningen.

SM6POP

Foliehatt
Sitter i labbet och felsöker i en FT-897 en fredagskväll som har haft en för stark signal från datorns ljudkort in i mikrofoningången vid körning av FT8.
Så långt från rör och CW man kan komma men även det här har sina utmaningar och det är storleken på komponenterna.
Jag har inte lokaliserat felet än men huvudmisstänkt är det första förstärkarsteget efter mic-ingången som är trissan på bilden i mikroskoskopet som är 1,8mm x 1,15mm.

Till vänster på bilden är spetsen på en knappnål så efter en kväll på lokal eller flera koppar kaffe blir det problem att löda på det här kortet.
Trissan sitter på undersidan kortet och det var bättre förr eller kanske bättre nu med rätt optik då kortet går att plocka ut genom att lossa en bandkabel och några anslutningskontakter till skillnad mot när man som tidigare i stationer huvudsakligen uppbyggda med halvledare slipper kabelbuntar och komponeter som står på kortet och är lödda på undersidan.
Det gula som är runt trissan är kaptontejp för att skydda närliggande komponenter då jag skall ta bort den med varmluft.
 

Attachments

  • 20221119_204210 (1).jpg
    20221119_204210 (1).jpg
    1,7 MB · Views: 50
Last edited:
Jonglera med en Hammarlund i knäet är inte mkt bättre det…på tal om vad som vart bättre förr eller inte.
Man nöds ha ett lågt bord typ nattduksbord med hjul eller en gammal kontorsstol man knäcker ryggstödet på som objektet får ligga på så man sittandes kan se över kanten och ner i radion iaf.

Imponerad av alla er som behärskar att löda flugskitar :hattenav:
 
Jag kan inte dennna radio, men felet är rätt typsikt efter att radion varit kopplad till olika saker.
Det vanligaste vid sådan fall var enligt mina erfarenheter t man bränt av jorden till tillbehörskontakter och mikrofonkontakter.
På jordledningen sitter ofta numera, med avsikt att klara av AMC krav, små avkopplingar, i form av en ynkligt liten drossel, ja även på jord, stift 2 på DIN kontakter.
Varför detta sker är en bra fråga, men det händer.
Möjligen kan man ha kommit åt plus med jorden.
Åska, transienter vid ihopkoppling, då ju ofta jord får vara återledning inte bara via den svarta DC sladden, utan konstiga omvägar.
Jord på mikjacken, via en drossel når efterhand i radion chassiet, så att bara motståndsmäta jordpinnen till chassiet, i mick och tillbehörskontakter kan möjligen ge ett svar.

SM4FPD
 
Ingen drossel i den här radion på mickingången.
Orsaken som jag berörde i mitt första inlägg är att radion var kopplad direkt till datorns ljudkort in i mickingången och med volymen på datorn högt uppskruvad vid körning av FT8 så en allt för hög signal in den vägen.
Felsökningen som sådan är inte "rocket science" så det felet hittar jag men som sagt är nästan allt ganska litet i den radion.
Radion är ganska liten till formatet och mycket skall in på main unit kortet så många komponenter är hyfsat små vilket gör själva lödjobbet lite utmanande. Lödning under mikroskop är lite besvärligt för mig första stunden då mikroskopet inte behövs så ofta, rörelsen av kolv eller pincett stämmer liksom inte med hur man upplever rörelsen rent kroppsligt. Lite som att klippa sig själv och titta i en spegel.
 
Ganska litet, ja de är nog inte en överdrift... eller blir det underdrift?
Jag minns tidningen Radio & Television på 60 talet, där annonserades något som kallades mikromanipulator.
Vad det var för konstig grej funderade jag många ggr på, och varför sådan behövs.

Idag när det verkligen behövs en sån så finns dom inte....
De är knappst mekaniska nuförtiden, allt går ju att pilla en elektronik i. Vare sig de behövs eller ej.
Ja kanske då om man söker, men då är de avsedda att tillåta en kirurg att operera någon fjärrstyrt.

Det är i alla fall en sån du behöver.

Mikromnaipulator = en maskin som växlar ned händernas rörelser med en faktor, exvis 20 ggr.
Du har spakar att styra med och verktygen, pincetter, nålspets etc rör sig 20 ggr mindre än händerna.
Kanske blir billigare att köpa en ny radio....

Men jag vill nog mena att en mikrofoningång brukar tåla rejäl spänning, istället för normalt 10 mV så bör knappst 10 V in skada mikrofonförstärkrsteget. Men vem vet,

Du fixar säkert detta lycka till

de
SM4FPD
 
En sådan här kanske, på prislappen står det 20 miljoner så det blir nog mer än en ny radio innan den lönar sig men man blir nog först som kan skryta med en sådan i radiolabbet. Går jag bet på någon reparation så är den andra monitorstolen ledig till dig Roy;)

robot.jpg
 
Sysslar dagligen med sådant på arbetet, felsökning reparationer och modifieringar. "di är så rysligt små".. för att citera en viss Lindeman på kärnkraftverket. Rätt verktyg, bra instrument optiska mikroskop m.m. Det enda jag inte ger mig på vid manuellt lödarbete är BGA, till det har vi maskiner som automatiskt sköter detta. Tyvärr börjar synen svika lite så med ett par år kvar till pensioneringen har jag nog bytt till andra arbetsuppgifter inom elektroniktillverkningen.
 
Men det räcker om du köper den med en monitorstol. då bör priset bli rimligare.
Har du kollat om det blir modulation om du kör in signal i tillbehörkontakt, för modulering?
den brukar mata in efter första mikrofonsteget.
SM4FPD
 
mikromanipulator
Det begreppet fick man läsa om många gånger men man undrade ofta vad det var för något.
Jag fick aldrig stifta bekantskap med en "mikromanipulator" trots att jag ständigt jobbade med små komponenter.
Ner till 0402 kunde jag löda med förstoringsglas i lampan, men givetvis klagade jag högljutt.
Vissa konstruktioner som använde riktigt små komponenter hade ovanligt mycket tom yta på kretskorten, varför kunde man fråga sig.
 
Det sitter en
Har du kollat om det blir modulation om du kör in signal i tillbehörkontakt, för modulering?
den brukar mata in efter första mikrofonsteget.
SM4FPD
Det sitter en M62364 (A/D D/A-krets med förstärkarsteg) i radion som CPU styr volymen med och det är flera in och utgångar på den som styr volymen på allt i ljudväg som som skall sändas. Allt fungerar som det skall som till exempel subtoner och annat men just ljudet från micken har en egen krets i den. Felet sitter troligen i första förstärkarkretssen eller möjligen i A/D D/A-kretsen men att den ic-kretsen är trasig är långsökt då den sitter senare i kedjan så huvudfokus ligger på förstärkakretsen eller dess kringkomponenter. Jag skall mäta mer i förstärkarsteget och hittar jag inget där så är nästa steg är att köra in en 1000Hz ton i radion via mikrofoningången och titta på den efter varje steg i kjedjan fram till ett lågpassfilter som sitter efter A/D D/A-kretsen. Det som är lite fix före är att dra fram lite trådar från undersidan då allt sitter på den sidan av kortet.
Kretskortsbanorna till detta går inuti kretskortet så det blir svårt att felsöka när det inte sitter inkopplat på plats då inga mätpunkter finns på ovansidan. Här sker det hela på ledig tid då jag har ett ordinarie jobb som hjälpmedelstekniker och tränare i vårt lokala U-16 lag i hockey så det tar sin tid men så småningom så kommer jag i mål om hälsan står mig bi.
To be contiued.
 
Last edited:
"Det är säkert en kondensator eller en transistor, enkelt och tar säkert bar tio minuter". bara man har en lödkolv....
Ja så kan det låta från folk som vill ha något lagat.
Men att veta vilken kondensator som skall bytas kan ta 50 ggr längre tid.
Att sätta sig in i hur det fungerar tar även det massor av tid, liksom att försöka hitta metoder att mäta och felsöka.

"Jaså var det bra den lilla kondingen, den syns ju knappast, och det kostar flera timmars arbete", låter det sen....

Ja det är inte lätt att vara felsökare.

Eller när man kommer med saker där batterierna har läkt, och förstört små kretskort med dessa små, och ännu mindre genompläterade hål, med grön gegga från batterierna.
Det finns faktiskt datumstämpling på batterier, man kan hitta 2015 på ett geggigt batteri.
Jag tänkte föreslå en dag batteribyrardagen, exvis 1 dec varje år, då husets alla saker med batterier skall kollas upp.
Köp aldrig AA utan att läsa av bäst före datumet, bör ligga fem år fram i tiden.

Läser liknande felsöknings-saker om Husbilar på forum, där kylskåpet ofta är problemet.
Att förstår hur de funkar med gnisttändning etc är svårt.
TV slänger man bara och köper nytt, liksom kyl frys diskmaskin.... Såg att idag kostar en kyl 9000 kr......

SM4FPD
 
Alltid när det är nått elände så är det kunder inblandade :)
Jag åkte på ett jobb en gång där en tryckpress hade stannat. Operatören pekar på startknappen och säger att den är trasig. Hur vet du det, undrade jag. Svaret: Maskinen går ju inte att starta.
Det kanske är rimlig logik, men jag kollade i proppskåpet först och konstaterade att en fas var borta. Därefter funkade startknappen igen :)
SM5TOG/8S9J
 
Å jag fick lära mig att börja felsöka kablar o annat som rör sig. Särskilt intermittenta fel.
/Jan
 
Inom industrin exvis styrningen av en martinugn, gick ofta trycknappar sönder, faktiskt, även glasen på mätinstrument, som skulle visa temperaturen i den förvärmda luften.
Ibland var trycknpappr så trasiga att man låste dem med en tändsticka, när det inte räckte tryckte man hårdare med rejäla handskar, en skik kunde tjäna som hjälp att få knapparna att fungera. Att funktionen från trycknappar ibland är förreglade med någon viktig funktion finns ofta inte i medvetandet.
Om man inte fick upp temperaturen , så knackade man på mätarnas glas, ja så gör ju folk med barometern, så då msåte väl oxo en temperaturindiktor behöva knackas på.
När tempen ändå inte går upp får man knacka hårdare, när sen reglerteknikern kom och bytte glaset hade ett nytt skift kommit.'

Våld är ett bra sätt att få fart på grejer.

de
SM4FPD
 
En sådan här kanske, på prislappen står det 20 miljoner så det blir nog mer än en ny radio innan den lönar sig men man blir nog först som kan skryta med en sådan i radiolabbet. Går jag bet på någon reparation så är den andra monitorstolen ledig till dig Roy;)

View attachment 8949
Kommer på ETA-auktionen om nåra år ;)

"Bör inte saknas i något hem "
 
Karl Arne sade: Den "gyllene regeln" i systematisk felsökning; börja alltid med den enklaste orsaken.
Nja en sanning med lite modifikation, ofta får man börja med ägaren, föraren eller operatören, dvs människan bakom, eller framför.
Det kan vara svårt, då duger inte ens den finaste Fluke....

Men att börja kolla spänningar (dvs det enklaste) är både enkelt och kräver en enklare Fluke, och kan ge användbra svar.

SM4FotPeDahl
 
Jag har både arbetslett och undervisat i "systematisk felsökning" i samband med internutbildning. Det allra viktigaste är att ha skaffat sig en helhetsbild av vad som står på innan själva felsökningen börjar.

Detta innefattar:

- Prata med den som felanmält
- Fråga hur felet upptäcktes och vad man gjorde innan
- Verifiera att det finns ström
- Börja med den enklaste orsaken till att det upplevs att inte fungera

Man kan inte ana hur många som intalar sig att en driftstörning måste ha komplicerade orsaker, och sätter sig i sinnet att försöka hitta dem.

Ett klassiskt exempel som jag tidigt kom i kontakt med var när fel på en mottagare misstänktes; och oerfarna personer började rota runt i signalvägarna utan att först ha kontrollerat ifall den gav en ton från sig om frekvensen = 0 ställdes in i telegrafiläge,
och i så fall hur denna ton lät. Fellokaliseringsinsatsen kunde ofta reduceras från 5 timmar till 5 sekunder på detta vis.

Bara för att ett system i stort är komplext, är enskilda systemdelar och deras problem sällan komplexa. Men många lever i tron att det måste vara så, förmodligen beroende på bristande kreativitet och fantasi. Uteslutningsmetoden ger oftast det snabbaste resultatet när något misstänks i ett komplicerat system.

I dag har dock de flesta system någon form av inbyggd självdiagnostik, där konstruktörerna har tänkt åt underhållspersonalen. Då tvingas en felsökare att följa ett fastlagt schema, och i en överväljande del av fallen så fungerar det. Undantaget är när något som inte förutsetts inträffar, och felsökaren tvingas att tänka själv. Där "skiljs fåren från getterna" ganska påtagligt.
 
Skulle kunna tänka mig att det är en kons i sig att ställa rätt frågor inför en felsökning...
 
Back
Top