Storleken är utmaningen.

Skulle kunna tänka mig att det är en kons i sig att ställa rätt frågor inför en felsökning...
Absolut.

Det var en bestående erfarenhet från min fartygsradiotid hur svårt det var att felsöka på avstånd och med folk med okänd kunskapsnivå i andra änden.
 
Sedan har vi de som lämnar jättebra information vid fel... (obs ironi).
En av tvättmaskinerna i Brf:en där jag är med i styrelsen. "Fungerar inte" stod det på en lapp.

OK, fick sitta där nere och köra ett helt program. Den gick väldigt långt i programmet innan en felkod till slut dök upp. Hade den som felanmält besvärat sig med att anteckna felkoden hade mycket tid sparats. Nåväl, med felkoden gick det att få en klar indikation ur servicemanualen från Electrolux Wascator. Maskinen klagade på att en sensor gav helt fel värde i en viss situation. Kanske var sensorn felaktig. Den hade en tunn plastslang som gick in till behållaren som innehåller trumman med tvätten. Kunde man kanske ha sån flax att det inte var fel på sensorn utan att det var stopp i slangen från gamla tvättmedelsrester mm? Jodå, så var det och när slangen blåsts ur fungerade maskinen.
Risken med sådana här anvisningar är att någon går helt på servicemanualens text om sensorn och tar för givet att sensorn är kaiko och först byter den. När det sedan inte hjälper börjar man planlöst byta en massa grejer till hög kostnad. Känns igen från diverse bilverkstäder där personalen litar till 100 % på diagnosdatorn istället för att också tänka lite själv.
 
Risken med sådana här anvisningar är att någon går helt på servicemanualens text om sensorn och tar för givet att sensorn är kaiko och först byter den. När det sedan inte hjälper börjar man planlöst byta en massa grejer till hög kostnad. Känns igen från diverse bilverkstäder där personalen litar till 100 % på diagnosdatorn istället för att också tänka lite själv.
Det är just sådant som industrin vill ha, man ska byta enheter som gärna ska vara dyra utan
att förstå varför. På det viset håller man igång försäljningen av reservdelar och utbytessystem.
Om man tänker själv går det att komma mycket billigare undan, och det vill man inte.
 
Bilderna SM6POP visade på avancerade mikroskopiska maskiner för elektronik fick mig att tänka på en apparat som vi fick lära oss använda när jag pluggade fotogrammetri, en Wildt A8. Det har visserligen inget att göra med elektronik, men arbetsmiljön är till viss del liknande SM6POP:s maskiner.
I apparaten monterar man två flygbilder och korrigerar dem noga för att få trigonometriska förutsättningar för noggrann fotogrammetri. Apparaten styr man med bägge fötterna och med tre händer, det senare eftersom man har två stora vevar och en styrspak för att "flyga" i fotomiljön. Man sitter med ögonen pressade mot två okular och med något som liknar basen till en drejskiva förflyttar man en mätpunkt vertikalt med ena foten och när man placerat den på mätobjektet skickar man "punkten" till datorn med andra foten. Innan datorernas inträde var maskinen analogt kopplad till ett stort mekaniskt plottingbord.

Det var rätt kul att kartera med en A8 men ansträngande då det krävde stor koncentration. Jag jobbade på ett litet företag i mitten av 90-talet där man fortfarande karterade med hjälp av flygbilder och A8.
 

Attachments

  • Wildt A8_2.JPG
    Wildt A8_2.JPG
    111 KB · Views: 21
Men sen när man ramlar på DET felet ...

Hade arbetsuppgifter med att meka båtsläp, saltvatten och släpljus är ingen bra kombo.

Lång historia kort, det visade sig efter tiimmar av rengöring och mätande att glödtråden för bakljuset hade gått av och fastnat på glödtråden till bromsljuset....
 
Den "gyllene regeln" i systematisk felsökning; börja alltid med den enklaste orsaken.

View attachment 8960
Jo, och förlängningen av den regeln är att det finns en punkt då hypoteserna om felets orsak blir lite väl invecklade. Börjar man misstänka samband med månens faser eller telepatisk inverkan från omgivningen så är det dags att ta en fika, eller rent av sova på saken.

Man erinrar sig också den princip som brukar kallas Ockhams rakkniv efter den medeltida skolastikern med det namnet: ”Av flera var för sig konsistenta förklaringar bör man välja den enklaste, eftersom den oftast är riktig.”
 
Last edited:
Som tidigare skrivet, rätt ställda frågor till ägaren brukar underlätta och ibland så blir man nästan idiotförklarad när man vis av tidigare erfarenhet ställer frågor som, har du kollat säkringen, sitter antennkontakten i radion, är nätaggregatet påslaget och så vidare.
Faktum är att en del stationer blir kvar fungerande hos ägaren efter att frågor av den kalibern fixat det hela.
Lite beroende på fel så ber jag även ägaren att göra en fabriksåterställning på radion om den inte är från "anno dazumal", det har också löst en hel del problem.
 
Man erinrar sig också den princip som brukar kallas Ockhams rakkniv efter den medeltida skolastikern med det namnet: ”Av flera var för sig konsistenta förklaringar bör man välja den enklaste, eftersom den oftast är riktig.”
"Occams rakkniv" är en oerhört kraftfull metod, och rätt tillämpad leder den snabbast till resultat.

Till sist är dock det en fråga om intresse och vilja att lära sig något om teknik, "systems engineering" och felsökning. Som allmän uppbyggelse visas nedan en klassisk snart 60-årig "passning" ur QST också signerad "Gil":

1669654614415.png
 
Last edited:
Börjar man misstänka samband med månens faser eller telepatisk inverkan från omgivningen så är det dags att ta en fika, eller rent av sova på saken.
Ibland har månens faser och dess påverkan en större betydelse för felsökning än vad man kan förvänta sig.:)

Månens påverkan kan förklara varför man blir lerig istället för blöt om man hoppar över relingen för ett dopp vid ebb. Här hjälper det onekligen att sova på saken tills flod inträffar.

Fullmånens sken kan förklara varför gatlyktorna i ett område plötsligt slocknar.

Det har även funnits långsökta orsaker till problem med slocknande gatubelysning.
Vartannat tunnelbanetåg orsakade vid något tillfälle att gatubelysningen slocknade några minuter då ljusbågen från tågets strömavtagare påverkade ljusrelät.

Ljusrelän har även påverkats genom "ofog av barn och ungdom" där de små experimentlystna lyst på ljusrelät med ficklampor när veckopengen räckt till nya batterier i ficklamporna.

Angående en eventuell telepatisk inverkan så kan man undra om det inte kan vara omgivningens inverkan man känner av när man inför en större mängd väntande personer, vars kroppsspråk antyder en viss otålighet, ska få något att fungera genom systematisk felsökning av en utrustning man aldrig sett tidigare.

För att underlätta felsökning används ibland uttrycken FTFM och RTFM där det sista M i båda uttrycken betyder manual. De inledande F i första uttrycket står för find och det inledande R i det andra uttrycket står för read. De två tecknen i mitten är bara förkortningar för kraftuttryck, så de är inte så viktiga att förklara.

Jag håller helt med detta för om man vet hur en utrustning ska fungera är det mycket lättare att avgöra om det överhuvudtaget är något fel och om det är något fel hur man ska kunna åtgärda det.
 
Angående en eventuell telepatisk inverkan så kan man undra om det inte kan vara omgivningens inverkan man känner av när man inför en större mängd väntande personer, vars kroppsspråk antyder en viss otålighet, ska få något att fungera genom systematisk felsökning av en utrustning man aldrig sett tidigare.
Jag vågade inte skriva det först, men det har hänt att jag misstänkt att vissa användare faktiskt har telepatisk inverkan, eftersom felen bara uppträder när just de använder grejorna. :)
 
Vi hade ett sånt fel på bagagesystemet på flygplatsen. Det gick rätt lätt att ordna, var r, och inte särskilt kritiskt. Det brukade hända med några veckors mellanrum, tog åratal av observationer för att komma fram till vilken kombination av band och väskor som ställde till det för att få en fungerande workaround...
 
Jag vågade inte skriva det först, men det har hänt att jag misstänkt att vissa användare faktiskt har telepatisk inverkan, eftersom felen bara uppträder när just de använder grejorna. :)
Ett effektivt sätt att testa utrustning är att sätta den i händerna på studenter. Vi "som vet" kan använda utrustning på därför avsett sätt i åratal, men efter endast några minuter i händerna på studenter kan röken vara ett faktum.

Intressant att studenterna nästan alltid ökar "rummet av möjliga manövrar" medan vi andra gör det som visat sig fungera och kan inte förstå att man kan göra saker i annan ordning, koppla sladdar fel med mera.

Nuförtiden tillverkar vi laborationsutrustning med omsorg för att vara "studentsäker", men det är ingen garanti då deras uppfinningsrikedom vida överstiger det vi själva kan grunna ut.
 
"Teknologsäker" var ett begrepp på Chalmers.
På ETA-verkstaden var det bara ett fåtal instrument som uppfyllde detta;
HP427A voltmeter var ett av dem.

1669728253513.png
Var man labassistent på Elmät-labbar för tekniska fysiker kunde man ibland
få se vilket oblitt öde som väntade "icke-teknologsäkra" instrument...
 
Nuförtiden tillverkar vi laborationsutrustning med omsorg för att vara "studentsäker", men det är ingen garanti då deras uppfinningsrikedom vida överstiger det vi själva kan grunna ut.
Neeej, hur ska detta gå?:(

Jag trodde skalan gick från "idiotsäker" via "ingenjörssäker" till "militärsäker".

Ok var placerar vi in Studentsäker i förhållande till de andra?

Är det en egen nivå eller ligger studentsäker på samma nivå som någon av de andra?
 
Tage Danielsson skrev den ofullbordade berättelsen Faktorn där företaget Human Industrial Plannings talangscouter hade uppspårat den störste klant som stod att finna. Han blev anställd som "mänsklig faktor" för utprovning av företags produkter innan de lanserades, om inte han lyckades sabba dem var de redo för marknaden.
 
Har för mig att "klanten" på holländska ungefär betyder "kund".
Alltsomoftast så sammanfaller dock "klant" och "kund"...
 
Back
Top