Stormskador

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej!

Hoppas att ni inte lidit för stora skador efter senaste dygnens oväder, En del grejer ligger ned här men tack och lov så klarade EME antennen sig undan med bara några småskador.

Massvis med skog, plåtar, mindre skjul ligger sönderblåst .Vad jag hört ännu så länge så har en amatörkollega i grannskapet fått 2 träd över huset medans en annan vikit versatowern.

Jag har ju tillgång till både egen el och batteribackup så jag kan hålla igång stationen även utan ström från elbolagen men lyssnade mest på räddningstrafiken då jag var tvungen att vara hemma och ta hand om mina 2 barn när min sambo var ute och jobbade (vård) på vägarna i natt. (dom var livrädda! träd föll åt alla håll).

Hade hon varit hemma så hade jag i stället varit ute med såg och traktor och röjt vägar.

Något som känns konstigt är att larmnummer 112 klappade ihop i JKPG,s län och då börjar man genast att tänka på om Radioamatörerna borde ha en frivillig beredskaps organisation där någon station i varje kommun klarar att vara igång med egen el?. Det kanske är det här som KRIS övningen syftade på.

Kanske mer ämnat för FRO och civilförsvar men tanken infinner sig ju.

73! hoppas att ni inte förlorat för stora värden! Håkan SM7WSJ
 
Från och med 2006-01-01 är varje kommun skyldig att klara av sitt arbete,
även vid ett långt kraftbortfall. (Dvs även att kunna kommunicera från
kommunkontoret med sina medarbetare på fältet, på något sätt.)

Kommunerna får hälften av sina kostnader betalda av staten, för att köpa
utrustning till att klara detta. Det kan vara elverk, det kan vara radio,
eller annat som behövs.

Det som är viktigt för en kommun är naturligtvis att vad de än skaffar
som reservsamband fungerar, när det behövs. Det får till exempel inte
bero på om någon eller några personer inom länet är bortresta, eller ej.

Därför tror jag att enskilda radioamatörer kan göra sambandsnätet finmaskigare,
eller ge det högre datakapacitet, men "ryggraden" i kommunens
reservsamband tror jag bara kan skötas av radioamatörer, om de skriver
"kontrakt" med kommunen, så att inte alla är bortresta samtidigt.

SM7WSJ said:
Något som känns konstigt är att larmnummer 112 klappade ihop i JKPG,s län och då börjar man genast att tänka på om Radioamatörerna borde ha en frivillig beredskaps organisation där någon station i varje kommun klarar att vara igång med egen el?. Det kanske är det här som KRIS övningen syftade på.
 
Back
Top