Störningar/brus 2m

SM6MUY

Well-Known Member
Helger erbjuder ju lite extra tid så tänkte lära mig lite mer python programmering. Efter nån vecka (kvällar o nätter :p) har jag fått ihop ett script som "sveper" min 2m antenn från 0 till 360 grader och mäter signalstyrkan. Jag använder PstRotator och SDRuno så inget konstigheter där. Resultatet är tråkigt men förväntat med tanke på de "manuella" tester jag gjort tidigare. Ca 15 dB mer "brus" i vissa riktningar. Tanken är väl att låta skriptet rulla emellanåt för att ha koll och dokumentera den aktuella störnivån..Och på sikt försöka åtgärda nånting. Men av erfarenhet så dyker genast nåt nytt upp. En del "brus" källor är kända dock...

Allt gjort i windows men går säker lika bra i linux. Som IDE använder jag Spyder som funkar utmärkt :). Har ju ingen erfarenhet av andra ;).

1735602868526.png

Tjusigt! Kul!

Är det ett enskilt svep i bilden eller står den och snurrar så du får nåt medelvärde? Med ett eller två svep i timmen får du en tidsserie i varje riktning som man kan göra rolig signalbehandling på för att leta efter till exempel periodiciteter i bruset. Data i två dimensioner (tid och riktning) eller tre (om man skulle svepa frekvenser för varje riktning! :D) är kul att gräva i och visualisera!

Absoluta nivån är även den relativ i nån mening. Signalkedjan: antenner -> kabel -> LNA -> kabel -> splitter -> RSPdx. Så vet inte var det termiska bruset ligger. Får mätas när det blir strömavbrott i områden nån gång.

Jag tänkar att göra mätningar vid olika tider men kanske inte så ofta som flera gånger per dygn. Då sliter man nog ut rotorn :p. Nu snöar det så ev solpaneler blir nog tysta så typ ett bra tillfälle att mäta.

Det är ett svep i bilden med stegning 5 grader. Vid varje punkt så mäter jag 10 ggr och tar ett medelvärde. Sen skall alla dessa värden ligga inom 2 dB, annars tas 10 nya värden.

Last edited:
Om du ersätter antennen med en 50 ohms last får man reda på
var den termiska brusnivån för last+LNA+mottagare refererat till
LNA-ingången ligger. Den kan inte underskrida kTB eller -174 dBm/Hz i
den punkten.

Sedan går det att normera bort kabelns bidrag.
Kvar blir då antennens ekvivalenta brustemperatur när den är ansluten.

Den beräknas enklast med att bestämma kvoten mellan nivån
med antennen ansluten och med lasten ansluten.

När matarledningens förluster kan försummas blir antennens brustemperatur
Ta = 290*((nivå med antenn ansluten/nivå med last)-1).
Nivåerna måste vara i linjära mått, inte i dB.

Man kan använda metodiken i det bifogade dokumentet med snart 30 år på nacken.
Gällde dock antenner och mottagare i HF-området, men principen är densamma.

1735728617109.png

1735727322752.png

Attachments

Här är ett annat sätt att mäta upp den relativa brusnivån sfäriskt runt sitt QTH är med hjälp av den utmärkt programvaran SkyScanner https://moonbounce.dk/hamradio/skyscanner.html från OZ9AAR. Det är ca 10-11 dB mellan mörkaste blått och rött
Första bilden är 2m uppmätt i 6 graders intervall i AZ och El med antenn = 4X12 el
Andra bilden 70 cm också 6 graders intervall med antenn 4X26 el
1735750948979.jpeg1735750948979.jpeg 1735750990050.jpeg

Jag har nu även fått till plottning av antenndigram. I nedan figur använder jag SK6VHF som signalkälla. Tror att jag är dynamikbegränsad (brus/störningar) i sydväst men annars stämmer det hyggligt med simuleringar. Skall "bara" få till rätt skalning (ARRL typ).

1735800362811.png

Back