Störningar från bergvärmepump?

SM0BRF

Well-Known Member
För några år sedan ställde jag frågan här om någon hade erfarenhet av en "modern" bergvärmepump med tyristorstyrning när det gällde störningar, men fick inga svar. Jag har en pump som är av typen TILL/FRÅN (som ett kylskåp). Den fyller 18 år i dagarna och risken är stor att den snart ger upp. Nu för tiden verkar det bara finnas pumpar med tyristorer.
Någon som har erfarenhet nu?
Jag har ställt frågor till tillverkarna, men utan vettiga svar.

En fråga som även jag är intresserad av. Skall byta vår "gamla" Nibe 1230 under året (Även den 18 år). Den stör inget vad jag kunnat se. I värsta fall kan man ju hänga på nätfilter (3-fas) om det skulle bli problem men såna är ju inte billiga om de skall klara lite högre strömmar...

Det sitter nog frekvensomriktare i många bra moderna pumpar. Inga av dessa har dock tyristorer utan IGBT normalt. Sak samma, det ger störningar. Ofta tar störningarna också sig vidare via rörledningar och andra strukturer så det kan vara svårt att avstöra. Ett nätfilter skulle jag se till att montera direkt om kortvågen anses viktig. Det skall sitta direkt vid pumpen. Sedan skulle jag sätta en halvmeter ferriter på alla kablar in och ut samma för alla rör, i båda ändar... Inget av detta är särskilt dyrt i sammanhanget. Det kostar mer att höja masten!

Tillverkarna vet nog bara att de uppfyller CE kraven. CE nivåerna är höga i amatörradiomått så det säger inte så mycket. Förutom frekvensomriktare sitter det ju en dator i alla värmepumpar så det finns mer elektronik som kan störa.

Angående nätfilter, välj ett som inte har Y-kondensatorer eller väldigt små kondensatorer mot PE. Annars är risken att JFB trippar. Kolla Schaffner eller Würth t.ex.

För några år sedan ställde jag frågan här om någon hade erfarenhet av en "modern" bergvärmepump med tyristorstyrning när det gällde störningar, men fick inga svar. Jag har en pump som är av typen TILL/FRÅN (som ett kylskåp). Den fyller 18 år i dagarna och risken är stor att den snart ger upp. Nu för tiden verkar det bara finnas pumpar med tyristorer.
Någon som har erfarenhet nu?
Jag har ställt frågor till tillverkarna, men utan vettiga svar.
Jag såg att NIBE F1245 är en ON/OFF-pump (störningsfri) som min 1215 och 1230. Jag har trott att det var en inverterpump. Den säljs fortfarande. Den har en massa onödigt lull-lull vilket märks på priset, men det är inte i nivå med inverterpumparna. Tittar man på prestanda så är en inverterpump marginellt bättre, men det är så lite att det aldrig går att räkna hem. IVT och andra har jag inte kollat.

Varför inte renovera den gamla med en ny kompressor?!

Du kommer garanterat att bli idiotförklarad av försäljare. Men du har ju haft en värmepump som varit störningsfri och slipper då risken att få något nytt och fräscht som säkert stör. Jag har hört från flera i VP-branschen att inverter som BRF skrev bara är marginellt bättre. Men det har blivit ett sådant där buzz-word och det är osäljbart om det inte står "INVERTER" på apparaturen. Och vad annat är det egentligen som är utslitet på en äldre VP? Minns att det fanns något som hette växelventil (rörkrökarnas variant av transferrelä) och till det fanns renoveringssatser. En cirkulationspump är väl enkel att byta om det behövs.

Det har väl blivit samma sak med kyl/frys. Finns det ens nya som inte är reglerade med frekvensomriktare? På förra stället hade jag ett sådant och det störde faktiskt inte radio men däremot blev det klassiskt "frekvensomriktaroljud" (pipande) vid vissa pådrag och det var fruktansvärt irriterande även om ljudet inte var starkt. Man hade ersatt den stora varma grejen (kondensor, eller var det förångare) som tidigare satt på baksidan och var en simpel helt passiv sak med något som såg ut som värmepaketet i en bil. Det hade också en liten varvtalsstyrd fläkt och det var den som väsnades vid vissa varvtal. Idiotisk högteknologiskt lösning som innebar rörliga delar och att hela skiten sätts igen med damm. Är väl ett resultat av hysterin kring A++++++-klassning och teknikdiarré.

Samma här, värmepumpen närmar sig de 20 år.
Frågan är vad som händer sen.
Byte av kompressor vore ju smart tycker man, har för mig jag läste något om det för en tid sen, att det skulle bli mer kostnadseffektivt.
Den dagen......

För tre år sen slog åskan ned c:a 150 m härifrån.
Mycket kraftigt nedslag.
Värmepumpen skadades, bla en Mos fet i en CPU utgång som styr olika reläer och kontaktorer.
En motorventil där VDR:en var blåsta men den gick att laga.
En fördel, att jag grundligt kunde lära mig allt om hur den funkar.
Anläggningen kompletterades sedan med ett rejält åskskydd, anslutet närmast VP.

Sen dess har inte åskan varit i närheten ens......

Nå till saken, en modernare VP med inverterstyrd kompressor, dvs fullproppad med ännu mer elektronik, hur tål den åskan?
Dvs ytterligare en faktor, utöver detta med störningar, att tänka en gång extra vid val av reparation eller utbyte.

Invertern borde vara rätt lik en solcellsinverter, bara betydligt lägre effekt. Dvs rätt stor chans att den är väl avstörd, om den inte kommer från Kina förstås, då är den säkert uppkopplad och möjlig att nå från landet.

Ja skall man köpa uppkoppling till nätet, dvs internet?
Vore väl bra att kunna se hur VP mår medan man är på resa....eller?

Intressant att följa tråden ifall någon får en inverterpump och kan rapportera om störningar

SM4FPD

Nu är jag inte expert på värmepumpar men jag har haft en del att göra med andra kylanläggningar... Det går utmärkt att byta kompressor men ofta tvingas man då konvertera äldre system till annat köldmedia. Men om ekonomi är en parameter...
* Det är skatt numera i koldioxidekvivalenter vilket gör att det blir dyrt++ t.ex. R23, 10 kg flaska har gått upp från några tusen till 85000+moms.
* Många köldmedia är helt förbjudna.
* En del gamla köldmedia inte får fyllas på i äldre system. I vissa fall bara regenererat.
* Torkfilter behöver bytas.
* Oljan behöver ofta bytas
* kapilärrör / expansionsventil kan behöva bytas.
* Verkningsgraden blir inte lika bra som tidigare, kanske inte arbetar optimalt på samma temperaturer som innan, och ifallet frysar kanske inte kommer ner till samma temperatur som innan.
* Om gasen läckt ut kan kompressorn skära, läckan behöver alltså hittas, risken är att det kommer fler läckor och då skär kompressorn igen och man börjar om.

Är det dyra större system så är det värt det, men är det system som kostar 20000sek så kommer man snabbt upp i det på service, eventuellt med kortare återstående livslängd och sämre verkningsgrad. Är pumpen 5 år gammal och man hittat läckan och kan fylla på med samma media då är det ju inte lika dyrt och komplicerat!

Back