Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, verkligen. Det är tydligt att elpriserna kommer att vara mycket höga framöver - även här i SM0. Så det finns nästan inget val. Tack för inspelet om optimerare. Jag är noob på detta, så alla inspel är välkomna. Jag behöver nog ingen optimerare här. Har ungefär 25m2 tak rakt i söder utan skymning någon del av året.Hej, jag tänkte också bygga solceller, skippar optimerarna förstås. I offerten står det: "Anläggningen kommer inte att störa på din radiomottagare" . Så jag kommer att trycka upp den i ansiktet på dom om störningar uppkommer. Om det betyder att det inte kommer att bli nåt problem är väl en annan sak...
Men hur som helst elpriserna gör att jag blir tvungen känns det som.
73 de SM7SJR
Tack Karl-Arne!Väljer man rätt växelriktare och undviker optimerare så blir det inga märkbara problem. Jag har utrett saken för en branschorganisations räkning i samband med etablering av solcellsanläggningar på flygplatser, och i kort sammanfattning är råden:
- Gör en EMC-kontrollplan tidigt i samband med upphandlingen av projektet. I den ska finnas beskrivet hur EMC ska hanteras av alla inblandade
- Störningsfrihet ska finnas inskrivet i köpeavtalet
- Utför en verifiering vid slutbesiktningen innan driftöverlämning
En artikel i QTC om en "success story" i SM0 tillsammans med mätresultat på amatörbanden är "på G".
Det finns en mall i DI-EMCS-80199C som finns på nätet.
En EMC-kontrollplan innehåller följande punkter:
- Vad ska göras, alltså "projektdefinition"
- Vilka aktörer finns i projektet och vad är deras resp. ansvar och roller
- Vilka krav ska den färdiga anläggningen uppfylla
- Vilka åtgärder används för att klara kraven
- På vilka sätt ska kravuppfyllnad verifieras
- Om kraven ändå inte uppfylls, vad avser leverantören att göra åt saken
Det här ser formidabelt ut, men varje moment kan kokas ned till endast några rader. Något som många tyvärr förbiser är den andra och sjätte punkten. Utan att ha dessa reglerade i avtal är det upplagt för "oändliga strider".
Jag är även övertygad om att det finns fler forumdeltagare som kan bidra.
Kanske bara kolla att den inte kan "styras" av främmande makt om den är uppkopplad...Just dom här nissarna använder växelriktare från Huawei och inga optimerare.