Störningar kortvåg, 5-10 MHz

SM6MUY

Well-Known Member
För nån vecka sen dök det upp nya störningar :(. Det är en bredbandig signal som börjar (lite svagt) på 4-5 MHz och går upp till ganska exakt 10 MHz. Eller därefter blir den väldigt svag. Den gör uppehåll en kort stund lite oregelbundet. Detta med ett intevall av några sekunder.

Som sagt dök den upp som gubben ur lådan och finns där 24/7. Kan det vara nån PLC eller liknande ?

En kortare fil i AM-läge



SDRUno:
1645438605463.png

Kiwi:
1645438981850.png
 
Ok, tack. Kan det vara såna som man pluggar i stick-kontakten för att ersätta ethernetkablar i hemmet ?
 
Rättelse, den fortsätter över 10 MHz så det verkar väl som det är Homeplug eller liknande...bläää...sånt borde förbjudas. Vad är det för fel på wifi ?
Plötsligt tappade man lusten att DX:a på kortvågen...

1645442366931.png
 
Last edited:
Sådan teknik borde aldrig ha blivit tillåten, dom har iofs börjat med notchfilter för bla amatörbanden vilket kanske förklarar att
störningen hoppar över 30 meters bandet.
 
Det verkar vara lugnt där. Även runt 40m bandet. Signalstyrkan varierar vilket kanske inte är så konstigt. Runt 4.5 MHz är den dock ganska stark. Så visst amatörbanden är förskonade. Men det är tydligen inte menat att man skall kunna lyssna på nåt annat....Återigen så blir "etern" en terminering för det som borde "hålla sig i kablar" men omedvetet/medvetet läcker ut...
 
det är tydligen inte menat att man skall kunna lyssna på nåt annat
Ja det var exakt så jag kännde det när jag blev drabbad.
Mitt senaste PLC-elände slog ut delar av 6m men har nu nästan tystnat helt av sig själv.
Jag la ner massor av timmar på att leta upp störkällan men blev till slut "stoppad i dörren"
Att man ska bli drabbad och sedan få stå ut med eländet under lång tid är inte rimligt anser jag.
Sådana problem måste lösas genast. Dom som har köpt en ny Home Plug har ju ingen aning om följderna.
 
Mina grannars PLCer låter som bifogat. Inspelat lite under 17m-bandet. Lyssnar man på amatörbandet är det tyst. Eller åtminstone under störnivån från allt annat skräp. Sen kommer det tillbaka ovanför bandet.
Notchfiltren i PLCerna görs helt med mjukvara. Som en SDR.
Det finns gamla inlägg om PLC-störningar, men en del länkar har gått av.
En färsk inspelning i AM-läge. Signalstyrka S9. Kommer från ett hus minst 200 meter bort:

När vi har haft strömavbrott och närmsta hus med ström har varit 2-3 kilometer bort har man hört PLCer. Så det strålar ut effektivt. Otroligt att det får säljas.
 
Fanns det inte någon forskning på vad dessa störningar åstadkom i form av en global stördimma?
 
Fanns det inte någon forskning på vad dessa störningar åstadkom i form av en global stördimma?
Det finns en hel del skrivet i ämnet, främst från flygsäkerhetsmyndigheter och från NATO. Problemet är att myndighetsintresset är ganska svagt och ännu okoordinerat, och att hittills har "marknaden" haft högre prioritet.
 
Det finns en hel del skrivet i ämnet, främst från flygsäkerhetsmyndigheter och från NATO. Problemet är att myndighetsintresset är ganska svagt och ännu okoordinerat, och att hittills har "marknaden" haft högre prioritet.
Kan tänka det. Kan man kommunicera (cw! ;) ) med bråkdelar av en watt, så torde ju en störningsspik på låt säga 10.113 MHz vara hörbar långt utanför närområdet...
Låter man tankarna vandra lite så kan man ju tänka sig vad som händer när låt säga 100 000 nätaggregat ligger där samtidigt ...
 
Så, efter flera år av homeplug störningar så har jag bestämt mig för att ta tag i problemet. Nu ligger de 15-20 dB över bruset och jag misstänkar att även om amatörbanden är skonade så ökar brusnivån även där något. Jag vet var jag skall börja men vad skall man erbjuda ? En wifi-extender som denna ? Det är bara wifi och ren ethernet (RJ45) ? Inget via elnätet ? Jag gissar att anledningen till att man använder homeplug är att man vill ha trådat. Med en extender enl nedan så får man "tråd" ut förutsatt att man har en router med wifi. 100Mbit men via homplug så får man väl knappast så mycket mer ? Eller finns det andra lörsningar ? (dra CAT kabel förstås men antar man valt bort det)


1719671471442.png
 
Jag skulle säga att idag är en wifi-brygga 100ggr bättre än de där power line bryggorna. Mycket är idéer och okunskap om man envisas med att hålla kvar vid dessa..

"Räckvidden" är dessutom väldigt kort, man bör hålla sig på samma fas för att få någon som helst hastighet över huvud taget.

Nej det är ett rejält otyg dessa.
 
Vad man ska erbjuda beror ju på boendesituationen.
Här hos mig är lägenheterna fulla med armeringsjärn och väggarna överlappande mellan rummen.
WiFi fungerar dåligt och då har folk valt homeplug eller ska man säga att någon smart försäljare har erbjudit homeplug.
Detta är överspelat nu sedan flera år och anmälning till ESV. Det verkar nu bli vanligare med WiFi Mesh system.
När jag skannar WiFi så hittar jag flera sådana nät och någon verkar ha 8st devices i sin mesh trots att det bara är max 5 rum.

Om det handlar om en trävilla så skulle jag satsa på ett WiFi mesh system.
 
Här finns nog uteslytande trävillor så det är nog ett sånt som kommer ifråga. Och ett meshat system är nog overkill !? Jag har en nod som täcker hela huset på 200kvm och delar av trädgården också. Då är ändå placeringen i ena ändan av huset. Men har lite störningar från andra nät. Som sagt så vet jag ju inte än om det är en eller flera fastigheter i området men har väl ett huvudspår. Vad vedebörande använder som måste "trådas" är ju frågan men tänker mig en lösning utan att lägga ner en förmöghet och att användaren inte heller skall behöva göra det för mins skull enklast möjligaste variant...En wifi extender kan köras som wireless adpater och således kan man koppla nåt som kräver trådat nätverk om jag fattat det rätt. Förr var det ju digitalboxar mm men antar att de kör wifi nuförtiden. Har ingen box själv så vet inte...Allt annat borde ju gå att köra via wifi tycker man. Jag håller själv på att avveckla mina CAT kablar till förmån för fiber och wifi. Trots att man kör skärmat (i flera lager) så fungerar det inte på längre sträckor. De läcker helt enkelt för mycket....
 
Back
Top