Det du beskriver Carl var exakt det jag upplevde en gång i tidernas begynnelse när jag köpte min första amatöradiostation.
En TRIO JR-599, som ju är en föregångare till Kenood och din TS-930.
Med tanke på investeringen för denna mottagare var jag mycket besviken.
Med -20 dB knappen blev det tvärtyst, men även nyttosignaler blev ohörbara då.
Med antennavstämmaren, en Z-match som jag byggde blev det bra.
Efterhand insåg jag att det handlade om intermodulation mellan BNC banden och Imd produkterna hamnade på amatörbanden över 14 MHz.
TS-930 är ju knappast en modern mottagare och bygger till en del på JR-599:an.
Jag är dock mycket förvånad över att just TS-930, genom tiderna höjs till skyarna som varandes en bra radio. Men det handlar nog om att den låter bra, = bred, samt har en skaplig AGC, = lungt fint ljud.
En tid gjordes det experiment med att byta ut alla sw dioder till PIN dioder i dess ingång. ISS-53 som sw diod har vi talat om här förr, och den ger bättre egenskaper. Men hjälper knappast till fullo. Några djupare modifieringar känner jag inte till.
Tänk dig ett "riktigt" solfläcksmaximum med 20 - 40 dB starkare signaler på BC banden Carl!
En yttre bank med bandpassfilter är vad som kärvs, eller en antennanpassare gärna typen Z-match eller S-match som har förselektion.
Givetvis är inte en liten IC-706MKIIIG att jämföra med en stor basstation, TS-930 som kostade minst 4 - 5 st 706
r. Därmemot är det trots detta sällsynt med bred IMD i 706
rna.
de
FPD