Störningar på 7,6 - 9,4 Mhz

Lars S

New Member
Hej alla,

Jag jobbar till vardags med säkerhet (IT & kameraövervakning) och företaget jag jobbar på gör även varularmsinstallationer. Dessa går som standard på 8,2 MHz men arbetar i krångliga installationer på frekvenser mellan 7,6 - 9,4 MHz. Vi har hundratals installationer i Sverige men även en del utomlands.

Nu till saken.. Den senaste tiden har installationer runt om i landet (och i både Danmark & Norge) börjat larma mellan 17-18 varje dag (max effekt 17:15-17:50). Installationer på olika lokaler och även olika tillverkares larmbågar som jobbar i nämnt frekvensområde fellarmar. Vid en analys på plats har vi fått in en ganska stark signal på 9,075 MHz som låter som en datasändning / morsekod.. Några idéer om vad detta rör sig om? Effekten är ju såpass stor att signalen kan tas in i princip hela Sverige. Vi fick även in radiosändningar på 7,6 & 9,4 men dessa sändes även utanför tiden då larmbågarna störs ut.
 
Det jag får in på 9,075 MHz just nu är inte någon "morsekod", det är mer en kontinuerlig störning.

Kan det vara Broadband over power lines (BPL) eller liknande för det skulle kunna förklara varför det hörs över hela landet?
 
Last edited:
Tack för svaren! Morsekod var teknikerns beskrivning men det lät som en datasändning, startade runt 17:15.. innan dess var det mest brus..
Jag har kontaktat PTS som ska kolla på det då det slår mot en globalt utbredd teknik som finns i oerhört många butiker. På PTS sade man att störningen skulle kunna vara OTHR som Roland nämnde men det förklarar kanske inte varför det är mellan 17-18. Det är hur som helst under utredning.
 
Det finns en mycket stark FSK-sändning på 9075 kHz. Jag har mätt fältstyrkan med en kalibrerad magnetisk loopantenn utomhus på gården och signalnivån toppar på 65 dBuV/m vilket är starkt. Från 2 - 30 MHz finns ytterligare c:a 10 signaler i samma härad. De flesta är China Radio International med sina megawatt-sändare. Men just i det bandet du anger 7,6 - 9,4 så är signalen på 9075 den i särklass starkaste. Alla andra signaler är minst 20-30 dB svagare.

Man kan väl tänka sig att elektroniken i larmbågar som i själva verket är avstämda loop-antenner (?) skulle kunna plocka upp en sådan stark signal och därmed störas. Å andra sidan är 60 dBuV/m ingen jättesignal när vi talar om vilka nivåer en produkt skall tåla för att klara skyddskraven i EMC-direktivet. Dock kanske frekvensbandet som er utrustning arbetar på är undantaget immunitetskraven precis som vilka radiomottagare som helst.

Anledningen till att störningarna dyker upp mellan kl 17-18 kan också förklaras med att vågutbredningen mellan sändaren och de områden som störs är mest gynnsam just då. Det kan bli ruggigt starka signaler när allt samspelar. Annars tycker jag nog också att OTHR låter mer troligt. Det finns ett antal sådana stationer som hoppar runt på div olika frekvenser och signalnivån från dessa är ofta betydligt starkare än den redan starka FSK-signalen jag hör. Just nu upphörde visst 9075 kHz signalen.
 
Tack Bengt för ett intressant och matnyttigt svar! Då hade vår tekniker alltså åtminstone rätt i att den signalen var betydligt kraftigare än resterande som han hittade. Det stämmer att larmbågarna i princip är avstämda loop-antenner och vid interna diskussioner så brukar vi använda uttrycket antenner istället för larmbågar.

Jag har fått svar från PTS nu på kvällskvisten och man säger bland annat följande: "Runt 8,2 MHz finns enligt internationell frekvensplan radiokommunikation inom sjöfarten, civilt och militärt, i hela världen. För att titta närmare på frekvensplanen behöver du veta aktuella frekvenser noggrannare, med tre decimaler på MHz eller hellre i kHz. En normal radiokanal för radiokommunikation på kortvåg är endast några kHz bred = 0,003 MHz bred. På 9,075 MHz kan jag just nu (fredag kl. 16:00), i Stockholm, höra en relativt stark radiosändning som är en klassisk maskin/dator-sänd textöverföring (fjärrskrift) via kortvågsradio, typ telegram, väderprognoser m.m. 9,075 MHz ligger, enligt internationell frekvensplan, inom frekvensintervallet 9,040 – 9,400 MHz, som är avsett för fast kommunikation, alltså mellan två fast belägna platser på land."

Tekniken tillåter att vi använder ett smalare frekvensomfång men det utesluter en del billigare produkter som ofta används av kunderna sedan innan, när pris är avgörande så blir ju kvalitet och funktion lidande. Vi har lite jobb framför oss, det är en sak som är säker.

mvh
 
Nu i kväll.
7950kHz OTHR
8123kHz digitalt typ DMR
8156kHz digitalt typ DMR
8170kHz digitalt typ DMR, väldigt stark!!
ytterligare 6st digitala
8215kHz OTHR

Den starka sändaren på 8170kHz ligger ju farligt nära 8200kHz där larmsystemet jobbar.
 
Jag har svårt att tänka mig att ett larmsystem skulle kunna ha en sådan känslighet för yttre signaler att det kan
påverkas av signaler som utbreds via jonosfären.

En fältstyrka av runt 10 mV/m skulle krävas för att få till en signal av -30 dBm (1 mikrowatt) från en loop-antenn med rimliga dimensioner.

Larmsystem arbetar med induktiva närfält som måste vara ganska starka för att systemen överhuvudtaget ska fungera.

Enligt PTSFS 2014:5 så tillåts en magnetisk läckfältstyrka från sådana apparater i frekvensområdet 7,4 till 8,8 MHz av 9 dBuA/m
vid ett avstånd av 10 m.

Läckfält avtar med exponenten ^-3 så på 0,5 m avstånd kan man räkna med ett nyttofält på i häraden 20mA/m.
Denna fältstyrka motsvarar en fluxdensitet uttryckt som fjärrfält av c:a 5 mW/m2, eller en elektrisk fältstyrka av c:a 0,3 V/m eller 110 dBuV/m.

En radiosändare på, säg, 1000 km avstånd behöver en uteffekt av ungefär 10000 kW för att kunna skapa en
motsvarande fluxdensitet via jonosfärisk vågutbredning.

Jag är därför av meningen att orsaken till driftstörningarna nog får sökas i orsaker som inte är radiotekniska.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den senaste tiden har installationer runt om i landet (och i både Danmark & Norge) börjat larma mellan 17-18 varje dag
Vad har dessa lokaliteter gemensamt och hur kan en störning vara så utbredd att samtliga larmar vid samma tillfälle?
Det måste väl ändå bero på en stark utifrån kommande signal.
 
Om det är s k radiofrekventa larmbågar så kan de mycket väl störas ut av starka radiosignaler. Jag har EMC-provat en sådan konstruktion som arbetade med mycket svaga signaler och som byggde på principen att detektera en resonanskrets t ex i form av en bricka. Produkten var hyperkänslig för RF långt utanför arbetsfrekvensen vilket åtgärdades med filter. Men det hjälpte så klart inte för signaler som låg inom passbandet.
 
Det verkar som larmbågar kan vara känsliga, tydligen har man kunnat störa ut sådana med hjälp av
vanliga smartphones som alstrat signaler där larmbågarna är känsliga. FOI har rotat i saken och
det finns att läsa på nätet. Funkar det så att larmbågen sänder på ISM-frekvensen 13,56 MHz och
"taggens" kretsar ger upphov till en signal vid ca 8 MHz som larmbågen känner av? Just 13,56 MHz
känner jag igen från passagesystem med taggar.
Enklast är väl att orsaka en massa falsklarm tills butikspersonalen tröttnar och stänger av systemet.

Komplettering: De vanliga taggarna påverkar tydligen den utsända signalen på samma frekvens. Nördinfo-PDF om hur det fungerar...
 
Last edited:
Förvånande att bågarna lyssnar på kortvåg där det finns så mycket skräpsignaler. När jag höll på med liknande system i början av 70-talet, låg retursignalen på ca 6 GHz. Den tidens "spetsteknologi" :-).

/Roland
 
FSK-signalen på 9075 kHz har klockan 18 SNT en fältstyrka också här på ca 60 dBuV/m mätt 20 meter upp med en halvvågsdipol. Starkt, men inte mer. Den borde inte störa annan utrustning. Riktningen är antingen 60 eller 240 grader.

/Roland
 
Back
Top