Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sverige hade ett häftigt störsystem under kalla kriget för att störa ut Rysslands Loran variant, "System Fredriksson"Jo GPS-störare och mobiltelefon-störare finns ju att köpa.
Men de har kort räckvidd.
Med lite mer effekt går det då att störa ut större områden, kanske via riktantenner för att inte röja sig.
Att störa så att folks GPS visar fel, dvs det som kallas spoofing, måste ändå vara svårare.
Intressant saker och tydligen forskas det i saken, kanske för att få fram vem som gör sånt här.
Men försök att störa ut de gamla navigeringsystemen gjordes oxo.
Intressanta fakta!
SM4FPD
Kartorna som du länkar till baseras på rapporter från trafikflygplan, som befinner sig på kanske 10000 meters höjd.Frågan är hur ryssarna stör ut GPS täckningen i Skåne och Stora Bält som vi sett flera gånger?
Jo, men borde inte problemet täcka ett större område i så fall?Kartorna som du länkar till baseras på rapporter från trafikflygplan, som befinner sig på kanske 10000 meters höjd.
Man hade en mast nära Timrå/Sörberge som syntes bra med sin röda mast belysning från gamla E4, jag tittade ofta på den när jag var liten på 1970-talet och åkte mellan Sundsvall och Härnösand.Sverige hade ett häftigt störsystem under kalla kriget för att störa ut Rysslands Loran variant, "System Fredriksson"
Vid E4 söderut från Södertälje, strax norr om Järna låg en sådan "System Fredriksson"-anläggning.
...
fick FMV riva och frakta bort masterna.
1994 så kraschade flygplanet SE-GUO när det flög in staglinor eller mer troligen topplinorna i RT-02 masten i Roslagsbro.Vid E4 söderut från Södertälje, strax norr om Järna låg en sådan "System Fredriksson"-anläggning.
Dess blotta existens och vad den ev. användes till var kvalificerat hemligt och man talade inte
gärna om saken inom varken FV och FMV. I slutet av 80-talet bilpendlade min dåvarande chef på Televerket Radio,
örlogskaptenen i reserven Åke Ohnback, från sin bostad i Hölö och såg masterna dagligen.
Detta var under den stora NMT-900 utbyggnaden och man sökte aktivt nya stationsplatser.
Han kontaktade en bekant på FV och förhörde sig om möjligheterna att inplacera sig där.
Svaret blev att det inte alls fanns några master där, och när han stod på sig och sade att de
faktiskt gick att se från motorvägen varje dag gav man inte med sig.
Efter detta etablerades NMT-900 på andra platser efter motorvägen.
Några år går, och "System Fredriksson" ska avvecklas. Någon på FV hittar en notering om
att Televerket hade visat intresse, och kontaktar honom igen, nu med ett erbjudande att inplacera
NMT-basar. Svaret blev då "men du sa ju att masterna inte fanns, och hur ska vi kunna bygga i något som inte finns?"
Inga andra nappade på att inplacera sig, och när markägaren sedan inte ville förlänga markarrendet fick FMV riva
och frakta bort masterna.
SÅ kan det gå.