SA6TUT
Well-Known Member
Hej alla! Efter några dagars väntan har jag fått min tinySA Spectrum Analyser och jag har nu tagit mina första stapplande steg i att jaga rätt på RFI-källor. Här tänkte jag dela med mig av mina resultat efter hand och tar tacksamt emot synpunkter och råd från er andra då jag vet att ni besitter massiv kunskap i ämnet. Alla andra som också jagar RFI-källor med tinySA är naturligtvis också uppmuntrade att använda tråden.
För att enkelt kunna dela resultaten har jag installerat tinySA App på min Windoze desktop.
Som en del av er redan vet så har jag en hel del QRM, särskilt på de lägre banden. Bruströskel på 40m visar ca S7 på min radio.
Skannar 2-32 MHz med min OCF Dipole inkopplad (40m-6m) under några minuter med "Max Hold" aktiverat för att få en översikt. (HF-banden är i stort sett "döda", inte mycket nyttosignaler som hörs).
Nedan har jag satt markörer på de starkaste signalerna
Ett vattenfall kan ju inte vara fel
Man undrar ju vad det är som händer runt 16.94 MHz. Nedan zoomar jag in på det. (Om jag använder radion för att lyssna på frekvensen så brummar det bara med en signal på S9+10 på 17.024 (USB) och en del QSB)
Funderar på att ge mig ut och pejla lite med bärbara loopantennen.
För att enkelt kunna dela resultaten har jag installerat tinySA App på min Windoze desktop.
Som en del av er redan vet så har jag en hel del QRM, särskilt på de lägre banden. Bruströskel på 40m visar ca S7 på min radio.
Skannar 2-32 MHz med min OCF Dipole inkopplad (40m-6m) under några minuter med "Max Hold" aktiverat för att få en översikt. (HF-banden är i stort sett "döda", inte mycket nyttosignaler som hörs).
Nedan har jag satt markörer på de starkaste signalerna
Ett vattenfall kan ju inte vara fel
Man undrar ju vad det är som händer runt 16.94 MHz. Nedan zoomar jag in på det. (Om jag använder radion för att lyssna på frekvensen så brummar det bara med en signal på S9+10 på 17.024 (USB) och en del QSB)
Funderar på att ge mig ut och pejla lite med bärbara loopantennen.