Störningsprovning?

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Finns det någon som utför störningsprov utan vinstintresse?

(IE om jag vill skicka in en pryl och testa utan att betala en hiskelig slant, kan jag göra det?)

Jag tänkte närmast på olika LED och Xenonextraljus/arbetsbelysningar, men även andra grejor.

En lastbilschaffis jag känner hade problem med en varningsljusramp som störde ut åkeriradion, en kombination som är sällsynt dålig då dom måste hålla ständig radiokontakt och ha ljusrampen på när dom kör extrabreda laster eller andra specialtransporter.

Både åkeriradion och varningsljusrampen är av kända och godkända fabrikat, men tydligen hade dom glömt att testa RFI vid godkännandet.
 
Har man tillgång till en spektrumanalysator och en hyfsat störningsfri miljö (läs ute på landet) kan man göra ganska bra jämförande mätningar själv.

Mät alla driftfall med fordonet igång, varningsblinkers, kaffebryggare, kylväska, blinkande julgranen i vindrutan, iPhoneladdaren, motorn avstängd med tändningen på och tändning av och så vidare.
Vänta även 10-15 minuter på att fordonets dator skall "somna" annars kan det bli lite förvirrande med olika nivåer på grundnivån då även den kan bidra.

Arbetsbelysningar med LED, blixtfyrar och ljusramper är ett gissel, även om rampen i sig kanske klarar gränsvärdena så är det viktigt att den installeras på rätt sätt för att den skall fortsätta hålla sig inom gränsvärdena, gör man en dålig jordning eller använder för klena kablar så ber man om störningar,
i det här fallet är det en bra ide att kika närmre på installationen, använd grövsta möjliga kabel och se till att chassianslutningen verkligen är bra.
Kolla även antennfoten så den har god kontakt med chassi.

Här hittar man bra grejor men prislappen är ju förstås där efter.
Ljusramper - Standby AB
 
Last edited:
Både ljusrampen och radion är monterad av samma erkända firma i branchen, men det hjälper tydligen inte.

Jag har mailat en försäljare av LED/Xenonbelysning som skryter över hur seriösa dom är och att man inte ska köpa kopior på deras produkter och frågat hur dom testar det dom tar in, men tystnaden från dom är lika kompakt som jag hoppas att det är från deras produkter, vilket inte bådar gott..
 
Man måste ha klart för sig att en produkt som klarar gällande emc-norm inte behöver vara helt störningsfri.
En störnivå straxt under "limit lines" är ändå för mycket om mottagaren är placerad endast några meter från störkällan.

Vilken produkt vill du få uppmätt?
Vill du göra en ledningsbunden mätning eller / och utstrålad?

Jag försöker så gott jag kan bistå med mäthjälp av ledningsbundna störningar för att i första hand hjälpa radioamatörer.

/Micke
 
Jag tänkte närmast på mätning av 12/24 volts belysningar med LED eller Xenon, men då gör jag egna (ovetenskapliga) försök själv.

Jag är intresserad av både ledningsbunden och utstrålad, eftersom båda delar påverkar en radioinstallation i samma fordon.

Vilka EMC krav ställs på sån utrustningen? Vad heter normen som sådan utrustning ska klara?

Jag tänkte maila en försäljare och fråga om deras belysningar uppfyller kraven, och då är det ju bra att veta vad man ska hänvisa till som är relevant i deras fall.
 
Det är fullt möjligt och händer inte sällan
att produkter för automotive kan vara väl
godkända "var för sig" bara för att när de
monteras i fordon orsaka störningar på annan
utrustning. Framför allt radiomottagare.

Detta är ett vanligt problem inom fordonsbranschen
och det hela brukar ofta ha en hel del "skylla
ifrån sig mellan delsystemsleverantörerna"
som ingridienser.

Inget EMC-labb lär mäta upp något inskickat
såvida det inte sker på GoodWill eller i samband
med en certifiering.

Det finns en del ganska bra föreskrifter på nätet.
Exvis Ford's EMC manual

http://www.fordemc.com/docs/download/EMC_CS_2009rev1.pdf

Den innefattar en hel del krav och teori, men också
hur mätningar skall genomföras. Dessa delar är
bra och informativa, samt ger en inblick i vilka
problem som man kan erfara.

Litet annat letande på nätet och man kan hitta
konstruktioner som underlättar exvis ledningsbunden
störningsletning.
 
Det kan vara extremt svårt att hantera störproblemen i ett fordon.

I min egen bil stör "datorn" en vanlig repeaterfrekvens på 2m, ingen ide att scanna den repeatern då mottagaren låser hela tiden.

En "fleet management" utrustning till taxi störde både på fm-bandet och på taxi vhf-frekvens.
Dom använde en gemensam antenn för VHF, GSM och GPS.
GPS-antennen var ansluten till datorlådan och i den satt flera switchomvandlare och systemklocka.
Störningarna letade sig upp på GPS-koaxens utsida och strålade sedan ut för att plockas upp av vhf-antennen.
Ingen tanke på denna problematik hade lagts ner på konstruktionen men utrustningen klarade emissionskraven.
Taxiförarna klagade på att man inte kunde lyssna på radio när man hade rast och om man befann sig för lång från centralen så funkade inte VHF-radion.

För att bättre förstå problemet....
En störning på 3,5MHz med amplituden 50dBµV, detta är en godkännd nivå.
Denna signal motsvarar ca S9+15dBm !!!!

Det finns med andra ord ingen möjlighet att klara sig undan denna starka signal men utrustningen är ändå godkänd.
Om man då har en mottagare på detta fordon där antennen i bästa fall sitter 2m från störkällan så funkar det inte.

10dBµV motsvarar S5 på HF, detta är en riktigt svag signal som man generellt inte tar någon som helst hänsyn till.

Man inser att alla apparater som innehåller switchad kraft eller systemklockor måste vara skärmad eller på annat sätt filtrerad för att det ska förbli störfritt men producenterna nöjer sig med att bara precis klara sig under "ribban"

/Micke
 
Ja, här är svaret jag fick från företagets kundtjänst, vilket visar att dom inte har en enda susning om vad det handlar om och vilka krav deras utrustningar ska klara av:

"Hejsan!

Tack för mailet.

Vi gör inga kontroller själva, men skulle vi sälja 10 000 tals lampor varje säsong som krånglar, så skulle vi inte orka finnas kvar :-)

De flesta produkter innehar certifikat och är EMC-godkända. Är det något specifik produkt du är intresserad av så kollar jag självklart upp detta åt dig.

Ha en trevlig kväll :)"

Dom tror alltså att så länge lamporna inte "krånglar" så finns inga andra krav att ställa?

Är det verkligen så illa?
 
De flesta produkter innehar certifikat och är EMC-godkända. Är det något specifik produkt du är intresserad av så kollar jag självklart upp detta åt dig.

De flesta men inte alla ;)


Tyvärr är dom flesta leverantörer alltför okunninga i EMC-frågor.


/Micke
 
Back
Top