Jag tror att det är mycket rykten och en allmän tro att "PTS inte gör nåt" och "inte bryr sig", särskilt i SM0.
Nu är det ju som så, att PTS är en myndighet. Därför måste all in och utgående mail / post / etc diarieföras.
Då blir varje mail (motsv.) en offentlig handling och tillgänglig för alla, oftast sökbart på pts.se
Jag kan inte hitta en enda ny anmälan gällande SM0 bland de diarieförda handlingarna, vilket helt enkelt betyder
att inga anmälningar kommit in TILL RÄTT ADRESS ! Om man väljer att anmäla störningar via epost är
adressen
RTC@pts.se, alternativt ringer man 08-6785800 under kontorstid. Anmälan till andra epostadresser
kan hamna i princip var som helst (t.ex. adressen
pts@pts.se hamnar hos deras webbansvarige).
PTS har agerat mot bl.a fiskebåtar påfallande ofta de senaste åren på våra amatörband, hur mycket de
får agera mot störningar i den kommersiella sektorn kan jag bara gissa !
Jag antar också att deras resurser kanske prioriteras till "betalande kunder", vilket i och för sig är fel men
fullt förståeligt. Vi bedriver ju endast en hobbyverksamhet och är en ganska liten aktör i sammanhanget.
Deras resurser är inte oändliga.
Slutligen, om ingen anmäler en störning, hur skall då myndigheten kunna agera ?
Dom har ju ett spektrum från 10kHz till XXX Ghz att bevaka och agerar troligen bara på inkommande klagomål.
Tiden då det satt personal på plats runt om i landet som lyssnade och själva letade missdådare på våra
och andra frekvensband är sedan länge länge förbi, tyvärr...
Ha en bra dag !