Strålkastere med rörelsedetektor

SM1HOW

Well-Known Member
Strålkastare med rörelsedetektor

Har i många år haft en 150W halogenstrålkastare med PIR detektor som har tänt vid minsta sändning på HF, 2m eller 70cm. När halogenröret gick sist så tröttnade jag och köpte en separat rörelsedetektor och LED strålkastare från CO
(den med inbyggd detektor var slut) och den har hittills aldrig tänt vid sändning!
Dessutom drar strålkastaren bara 20 W.

/-HOW
 
Last edited:
Jag har varit tveksam till LED strålkastarna ur störningssynpunkt, men ÅAS så om dom inte tänds av RF så är dom ju normalt inte på när jag kör radio, och går dom igång så hör jag ju att någon kommer :D

Jag har ju LED lampor inomhus på några ställen och har inte upptäckt några störproblem.
 
Sonen var på IKEA och köpte ramper med LED för att monteras i bokhyllor m.m. Det följde med en liten kontrollbox för att styra färg och styrka.

De högre kortvågsbanden släcks praktiskt taget ut när han har dem på. Nu vet jag om det så det är bara ge order om mörkläggning ;)

Men det är ytterligare en spik i vår hobbys kista :(
 
Last edited:
Det borde kanske rapporteras till ESV som störande/felaktig produkt?
 
Jag avkopplade nätkabeln med två 4,7 nF Y-kondensatorer till skyddsjord där den var ansluten till halogenstrålkastaren, det avhjälpte den oönskade tändningen när jag använde medelhög effekt. Med slutsteg på 80 m fick jag emellertid dra ur proppen vid tiduret.

Lennart
 
Jag har en sån här LEDBERG LED ljuslist, 3 delar - IKEA liggandes tänd i shacket på bordet i mellarummet mellan hf radio och dator , även under radiogrejerna och det är inga problem för mig. Funderade på att köpa en justerbara men visningsexen inne på Ikea verkade glappiga och halvkassa så jag köpte inte den varianten, det var nog tur
 
Varför så ofta OfT i detta forum?

Sonen var på IKEA och köpte ramper med LED för att monteras i bokhyllor m.m. Det följde med en liten kontrollbox för att styra färg och styrka.

De högre kortvågsbanden släcks praktiskt taget ut när han har dem på. Nu vet jag om det så det är bara ge order om mörkläggning ;)

Men det är ytterligare en spik i vår hobbys kista :(

Den här tråden handlar om "Strålkastere med rörelsedetektor".
Hade det inte varit lämpligt att starta en ny tråd angående LED ramper som stör?
 
Varför så ofta OfT i detta forum?

Sonen var på IKEA och köpte ramper med LED för att monteras i bokhyllor m.m. Det följde med en liten kontrollbox för att styra färg och styrka.

De högre kortvågsbanden släcks praktiskt taget ut när han har dem på. Nu vet jag om det så det är bara ge order om mörkläggning ;)

Men det är ytterligare en spik i vår hobbys kista :(

Den här tråden handlar om "Strålkastere med rörelsedetektor".
Hade det inte varit lämpligt att starta en ny tråd angående LED ramper som stör?
Det är ju en helt annan produkt.
 
Den här tråden handlar om "Strålkastere med rörelsedetektor".
Hade det inte varit lämpligt att starta en ny tråd angående LED ramper som stör?
Det är ju en helt annan produkt.

Den LEDe går under många namn och i många skepnader ;)

Visst, om du blir upprörd och har svårt att hantera det hela :)

Tråden skapad, hoppas att skadan blev minimal!
 
Last edited:
Back
Top