Jo sant KA.
Ser man på spec för exvis OC-26, en vanlig effektransistor på "den" tiden, så var gränsfrekvensen omkring 10 - 20 kHz.
50 Hz trafon som användes begränsar även den högre frkvenser än möjligen låg långvåg....
Så även om de tkllades fyrkantvåg från en sdådan inverter så var den långt ifrån vad vi idag kallar fyrkantvåg.
Högre sw frkvenser och snabba stigtider, och när noll i ledningsnotostånd vid utstyrd MOS fet ger försåss störningar, men god verkningsgrad och linte eller ingen värme.
Men tiderna förändras och vi behöver ju inte en del saker numera, då det ju finns bättre batterier.
Optimeringa av en kortvågstation me tanke på låg effektförbrukning är dock en utmaning.
Med ett bra bandpassfitler för aktuellt band kan även de enklate konstruktioner blir brukbara, förutom till test då.
Jo RA200 även om den har många trrevliga egenskaper, inte minst rent nostalgiska, så är väl mottagaren inte någon drömmottagare precis.
Men roligt är det att prova äldre grejer.
Ja kan man då göra något för att minska strömförbrukningen på en modern radio. exvis en IC-706all?
Vi får då tänka på att sändaren är inte mycket att göra åt.
En bra fråga......
Jag tänker mig höra någon som gjort något i den vägen?
IC-7000 där drog DSP som ersätter MF och alla filter, ganska mycket av strömmen, den har oxo ett antal likspänningsomvandlare.
Kan tänka mig att idag finns strömsnålare DSP kretsar...
Minns någon köpare av IC-7000 som minsan skulle ersätta alla likspänningsomvandlare med typer som han menade var bättrre.
Jag tyckte inte det var en bra ide, dels med tanke på garanti, dels med tanke på störningar.
Jag nämnde IC2E handappraten för VHF, där stängdes LF slutseget av när den va briúspärrad. Vilket tog bort hela trömförbrukningen av den förstärkaren vid passning.
Många nyare riggr har ett stort antal SWdioder, var och en kan dra ett antal mA. Förr vnvändes ju stora mångdäckade omkopplare. de drar ingen ström men drar stora mängder kontaktspray och blir med tiden inte roliga....
Moderna riggar har vridreglage som inte är beroende av kolbana, Det gör att vi slipper skrapiga pottar, glappkontakt och dyra kontaktsprayskonton. Nackdelen är, lite mer strömförbrukning.
IC-703 med sina bipolära relär drar lite tröm med antennavstämmaren, smart drag!
Försök med effekt-PIN-dioder fanns i riggar som IC-701, IC-751 , drog mindre ström än de lite större relän de ersatte.
Men det verkar som relän kommit åter. Jag tror att tilverkare av effekt-PIN inte är så vanliga.
effekt PIN i VHF UHF riggar behövde en viss BIAS, och var lite känsliga för körning mot oämndlig SWR och kunde gå sönder. De har numera ersatts med små reläer.
SM4FPD