Strömförbrukning isolertrafo

SM7TOG

Well-Known Member
Hej!
Jag har en isolertrafo som är märkt med max 1500 VA (väger säkert 20 kg) och jag funderar över strömförbrukningen.
Jag mäter med en effektmätare som man sätter i vägguttaget. Med enbart trafon ansluten visar den 16W men 0.45A och dessa värden kan inte vara sanna samtidigt. Jag förstår att det är en induktv last och enkla mätare blir förvirrade. Är 0.45A rimlig tomgångsförbrukning för en sån här trafo?

Den låter också ganska mycket, ett surr som ökar med belastningen men jag tycker att den surrar mycket redan vid tomgång.

Som du nog misstänker är det väl en fråga om att vid tomgång är det ju bara som en induktans, dvs det blir en rejäl fasförskjutning och därmed mindre reell effekt än VA, som man kan räkna fram.

Surret är troligen bobinen som vibrerar på kärnan, eller själva lindningen som rör sig lite i bobinen. Om trafon inte har nån sorts isolationsproblem är det inte mycket att göra åt eller oroa sig för...

En 1500 VA 1:1 fulltransformator brukar anses ha en
verkningsgrad av i häraden 95%, med ungefär hälften av varje tomgångsförluster (järn) och fullastförluster (koppar).

16 W indikerad aktiv effekt i tomgång verkar därför ganska lite, men
beror nog på att enklare effektmätare har svårt att hantera laster med
|cos φ| nära 0. 3 % av 1500 VA skulle vara 45 W, vilket är mer troligt.
Beloppet av magnetiseringsimpedansen blir c:a 230/0,45 eller dryga 500 ohm, med något 10-tal ohm realdel, vilket är högst rimligt.

Man kan annars läsa Elektromaskinlära, och där får man lära sig hur man både dimensionerar, karaktäriserar och verifierar transformatorer av olika slag. Ett användbart kompendium från mitt eget Alma Mater är detta:

Ett genomräknat exempel finns på sidan 65 och framåt.

Last edited:
Surret är, till viss del, så gott som helt ofrånkomligt, och beror på att transformatorjärnet i kärnan ändrar dimension på grund av magnetfältet:

Wikipedia - Magnetostriktion

Äldre transformatorer, lindade för 220V, kan väsnas lite mer pga nutida spänningar i nätet, nominellt "230V" men ofta över 240V och inte sällan närmare 250V :oops:

Har man en vridtrafo tillgänglig så kan man lätt studera en tydlig ökning i "knarret" från transformatorn när spänningen ökas över den nominella, och kärnan närmar sig magnetisk mättning.

:)

Tack för svaren. Jag funderar på om den skulle kunna göra nytta som strömförsörjning till schacket. Jag har ju inte jordade uttag i schacket men trafon har "mittjord". Frågan är bara om det tillför något förutom surr och strömförbrukning? Schacket är igång i stort sett 24/7 och drar redan sen innan ca 350W i tomgång... (med samma effektmätare som nämndes nyss, det mesta är datorer...)

Vad säger ni, skulle det vara en fördel på nått vis att ha den inkopplad? Nackdelar?

Jag har funderat i liknande banor. Jag ser framför mig att man då väljer att jorda mittpunkten på sekundären i en "privat jord", och att detta blir den radiostationsjord man använder, dvs ingen hopkoppling med gulgrön eller nolla eller nåt annat. Isolationsfel i en apparat bör då kunna detekteras med säkringar i "faserna" och/eller en jordfelsbrytare, så visst personskydd får man. Det gäller väl att hålla ordning på alla perifera apparater som kan vara kopplade till radiostationen, så att inget drivs av 230 "före trafon" och riskerar att förbinda det lokala systemet till PE via "signaljord" som också är anslutet till apparathöljen.

Även jag sitter på en del tyngre järnstycken och har valt att låta dem stå kvar i förrådet.

En, 2.7KVA, drar närmare 90W i tomgång, och närmare 2A med strömtång. Den aktiva effekten är således lägre än den reaktiva. Man kanske skulle kunna kompensera med lämplig kondensator och räta upp det hela, men det gör ju inget direkt för att minska kostnaden för transformatorn då vi konsumenter endast betalar för den aktiva effekten.

Sen är frågan om en isolertransformator tillför något?

Om man jordar mittuttaget och kompletterar med jordfelsbrytare så är det kanske en fördel vid labb då beröring av en fas endast ger genomgång vid 115V..

Jag testade att köra schacket på trafon. Den surrar så hela golvet vibrerar redan vid 100W uteffekt... Så jag skippar den :-)

Jo de kan vibrera hemtrevligt :)

Ofta är kapslingen tillverkad av stålplåt vilket förvärrar det hela när magnetismen ryker och drar i väggarna. Hittar man en aluminiumlåda så reduceras vibrationerna avsevärt.

Kommer man över en magnetstabb så kan man känna magnetfältet uppemot en meter från kärnan.

de är egentligen magnetiska underverk, lämnar konstant spänning och dämpar transienter och störningar ofattbart bra. De ska tom ge ut sinus om man matar dem med fyrkantsvåg, men jag är faktiskt skeptisk. (Har dock aldrig provat)
Nackdelen är att verkningsgraden är låg och det blir mycket värme.

Fördelen är att fötterna får det skönt en frusen vinterdag :)

Last edited:
Jo de kan vibrera hemtrevligt :)

Ofta är kapslingen tillverkad av stålplåt vilket förvärrar det hela när magnetismen ryker och drar i väggarna.
Min 1.5kW isolationstrafo vibrerar rätt ordentligt. Skruvar jag av locket (järn) blir den helt tyst.

Det gäller väl att hålla ordning på alla perifera apparater som kan vara kopplade till radiostationen, så att inget drivs av 230 "före trafon" och riskerar att förbinda det lokala systemet till PE via "signaljord" som också är anslutet till apparathöljen.
Just så, hos mig är gränsen tydlig då det är ett eget rum som är naturligt avgränsad. Jag skulle aldrig rekommendera en lösning med olika jordsystem i samma rum, förr eller senare kommer en förlängningssladd på fel ställe. Skall man bygga om ett rum med annat spänningssystem skall det finnas ett syfte, i mitt fall mätteknik och elsäkerhet vid labbarbete. Då halva rummet är radiorum så blev oxo den delen inordnad i samma balanserade elsystem.

Att bara ha en radio på en bänk med antennsladd ger ingen anledning till att byta elsystem. Ett elsystem som skiljer sig från resten av huset kräver ständigt "underhåll" så att det kräver att ägaren kan hantera driften. Då många instrument har ena polen ansluten till nätjord, gäller det att man håller koll på vad som händer vid olika kopplingar. En UPS som ansluts i fel elsystem kan ge intressanta fenomen har jag fått notera, så UPS-systemet fick raskt flyttas till andra sidan utanför rummet. krångla inte till det som inte behöver vara krångligt.

Jag är helt enig med -MCD om att det är onödigt att krångla till sådant som kan vara okrångligt. Ska man börja titta på kraftförsörjningen, så kanske det är bäst att definiera problemet, innan man börjar lösa det.

Personskydd är ju en sak. Där finns vedertagna metoder/krav för allmängods, och den som jobbar med mer exotiska saker har förhoppningsvis egen koll på vad som kan göra slut på festen (och undviker det...).

Störningar via kraftförsörjningen kan vara ett lite annorlunda problemkomplex. Den vanliga skyddsjorden i ett ordinärt hem är väl knappast "ren", på något sätt, särskilt inte om man bor i flerfamiljshus, eller eljest "tätt grupperade" bostäder, och fasledare/nolla kan även de bära störningar med högfrerkventa komponenter. Störningarna kan ju direkt eller kapacitivt kopplas till ens utrustning (genom nätaggregatet) och störa mottagningen. För egen del upplevde jag bästa förutsättningar i mitt ojordade shack när jag helt enkelt körde allt på batteri, med all nätkraft galvaniskt bortkopplad. Det är ju inte alltid det går att genomföra, men skillnaden var påtaglig.

Back