Studiomikrofon BM-800

SM4FPD

Well-Known Member
För en tid sedan såldes mikrofons i fråga på Kina sajter.
En snygg sak som kallas studiemik, förmodligen för den har 48 V fantommatning.
Den säljs även för amatörradiobruk, modifierad för obalanserad inkoppling.
Här kan man läsa hur G4IZH modifierar, http://www.g4izh.co.uk/bm800-microphone-mods.html här syns oxo vad jag menar hur den ser ut.
Jag kom över en av någon som inte fick den att funka. Kanske är den trasig kanske för att den skall ha balanserad matning med fantommatning 48 V.

Min fråga till forumet är om någon provat sig på en modifiering??

Man kan ju tänka sig en mellanbox med 48 V och övergång till obalaserat sam ev filter.
Alternitivt att man bygger en ny förstärkare.

Mikrofonelementt sitter i en sådan mikrofon med riktverkan radiellt till höljet. Men på bilder ser man folk som talar axiellt mot mikrofonen.
Det gäller att veta vad som döljer sig inuti.
I de Knseiska annoserna talar man om en kondensatormikrofon, i verkligheten är det en lite störe eleketretkapsel.
Varför man nämner att den är så bra då den ahr neodym magneter är en bra fråga, sådant finns ju i dynamnisk mickar.

Nån som labbat med en sådan???

SM4FPD
 
Här kan man läsa hur G4IZH modifierar, http://www.g4izh.co.uk/bm800-microphone-mods.html här syns oxo vad jag menar hur den ser ut.
Jag kom över en av någon som inte fick den att funka. Kanske är den trasig kanske för att den skall ha balanserad matning med fantommatning 48 V.
SM4FPD

Ja, utan fantommatning till en aktiv mikrofon av denna typen så lär det inte komma så mycket till ljud ut.

Man kan ju tänka sig en mellanbox med 48 V och övergång till obalaserat sam ev filter.
Alternitivt att man bygger en ny förstärkare.
SM4FPD
Absolut, antingen bygga helt om eller behålla micken som den är och bygga en låda med +48V injektor och den balanserade utgången görs lättast om till obalanserad med hjälp av en liten LF-trafo,
tänk på att en del amatörradiostationer faktiskt kan ha möjlighet för balanserad mic signal in, eller är det bara Flexradio som har det på nån modell?


Mikrofonelementt sitter i en sådan mikrofon med riktverkan radiellt till höljet. Men på bilder ser man folk som talar axiellt mot mikrofonen.
Det gäller att veta vad som döljer sig inuti.
I de Knseiska annoserna talar man om en kondensatormikrofon, i verkligheten är det en lite störe eleketretkapsel.
SM4FPD

Japp, i schemat du hänvisar till ser man att den högra "utgången" från mikrofonkapseln inte är ansluten, som den är så får du njurkarakteristik.
Väljer du att istället koppla ihop den med vänstra anslutningen fås rundupptagande egenskaper och i det fall man önskar den populära bipolära varianten så blir det en mer intrikat koppling och det medges inte med aktuell krets.

En fantastiskt bra mikrofon och likaledes fantastiskt bra kringutrustnings förträffligheter skjuts snabbt i sank om du placerar hela rasket i en akustisk mardröm.
Tanken är främst att minimera verkan av yttre ljud, och dämpa reflexerna, allt kretsar kring att lyfta fram nyttosignalen i LF-form,
det är mycket bättre med en budgetmic och en micskärm än en snordyr mick och ett kalt rum.

Gör det enkelt: https://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen_le.htm
 
Det verkar inte var ett mikrofonelement med två membran som schemat säger.
Utan en helt vanlig eleketret, stormembranstyp, 16 - 32 mm finns, utan FET inbyggd, därav den första FET:en i förstärkarekortet.
Mikrofonen har sålts i en mängd olika versioner, och kan heta andra saker.

Vad gäller rumsakustik så är deet vanligt med njurformad upptagning, och med dynamiska mikar.
Men de felsta billigare mikrofoner hr olika riktverkan vid olika frekvens.
Ofta ingen riktverkan vid låga frekvenser, därav blir det ofta burkigt av rumskustiken.

En sån här mic har mer rak frkvenkurva i båda riktningar, dvs den dämpade upptagningen från sidorna är lik den framifrån, och därmed blir akustiken med ungefär samma frekvensområde som ljudet rakt framifrån.

Oavsett typ av förstärkarsteg, med blnserad eller oblansera utgång så bör ljudkvaliteten vara densamma.
Balanseingen och 48 V fantommatning ger inte bättre ljud.
Fantommatningen är mer avsed där man har långa ledningar och därmed mindre upptag av störningar som brum etc.
Som amatör, både radioamatör och ljudmatör, har vi sällan mer än 10 m mikrofonsladd. Så där är fantommatning inget vi behöver.
Men branchen framhäver att 48 V system är proffsigt och ger helt annat ljud....

Roy SM4FPD
 
Fantommatningen är mer avsed där man har långa ledningar och därmed mindre upptag av störningar som brum etc.
Som amatör, både radioamatör och ljudmatör, har vi sällan mer än 10 m mikrofonsladd. Så där är fantommatning inget vi behöver.
Men branchen framhäver att 48 V system är proffsigt och ger helt annat ljud....
Du menar att balansering minskar störningar. Fantommatningen är till för att driva ett riktigt kondensatorelement. Men du har helt rätt i att det inte behövs något av det till en elektretmik med ett par meter kabel.
 
Ja balansering av mikrofonmatningar är i örsta hand för att minska störningar.
Vid inspelningar i studio och schen, etc blir ju kablarna långa, 5 - 50 m.
Förr balanserades alltid mikrofoner i proffsammanhang. Då med transformatorer i båda ändar.
Tranformatorerna var så beskaffade att man kunde skicka likström till mikrofonförstärkaren, som fanns i kondensatormickar.
Trnsformatorerna var oxo ett oöverstigligt hindre för HF, förr var ju Radio Moskva så starkt att den gick in så gott som alla ljudutrustning.
Även OMEGA kunde höras i judutrustning.
Brum, när man lägger långa miksladdar på okända ställen kan det finnas många elkablar, ofta med större strömmar, som ger brum.
Brummet fasas bort med balanseringen.

Numera använder man eleketronik för att balansera minkar, trafos är dyra......
Risk för HF är däremd kvar...... Men BC stationer och starka mellanvågstationer som radio Moskva är ett minne blott.

Elgitarrer brukar av någon anledning ha högohmiga mikrofoner, därmed oco högohmigt in i förstärkaren.
Med 5 - 10 sladd kan sladden bli känslig för beröring, det kan fnassla om man flyttar eller trampar på sladden.
Det finns fortfarande de som hävdar att högohmiga gitarrmikar, (pick upp) krävs för att få bra ljud....

Något som säger att balansering ger bättre ljud finner jag inte. Särsklit inte som balansering från början hade minst två transformatoer och sådan är ju knappst Hi Fi.

Miksladden till en amatörradiosändare har genom tiderna varit högohmig, och inga problem med det.
Numer gäller lågohmig och eleketret mikrofoner.

Ser vi på G4IZH:s modifiering så gäller ej balansering. Men ha filtrerar... bas avskärning och diskantavskärning.
Ahn använder ett FET steg som liknar det som finns i mndre billiga eleketreter. Och ett buffertsteg. Samt för att matas med den 9 v fantommatning som finns i dagens mikrofoningångar.
En möjlighet är att sätta ett litet 9 V batteri inne i micken, och kanske en omkopplare för filtren. Ifall man vill bruka micken till annat.

Min fundering var egentligen om någon labbat med micken i fråga?

SM4FPD
 
Back
Top