Styra rörslutsteg med FT-857 ??

sluggo

Well-Known Member
Hejsa.
Det lär finnas en färdig koppling med kabel att köpa för att kunna driva ett större rörslutsteg med FT-857.

Har med mitt tidigare slutsteg SB-1000 låtit TX GND i CAT uttaget och en direktkabel till + från nätagregatet dra ett relä.
Detta fungerade en tid, men 857 är nu på lagning, eftersom en ytmonterad säkring + en transistor gått sönder.

Hörde ryktas om att det fanns färdiga sådana kablar att köpa.
Hade annars tänkt mig att bygga ett själv med + från agregatet och sedan använda mig av en transistor, där jag enbart matar basen med TX GND ??
Har talat med en kompis om detta, men det kan bli problem med hf och andra ting. Rätt transistor skall det ju oxo vara. Räcker inte enbart att den är pnp. Kan t.o.m. bli så att jag får göra en darlingtonkoppling med 2 transistorer.

Är nu lite försiktig med min burk, när den kommer med posten från Mobinet i mitten av veckan.
Har vi någon "guru" som kan komma med hållbara råd och tips?
Roligast är ju att bygga det själv givetvis, men om det finns färdiga kablar (plug and play) så är det ju enklare och jag riskerar inte att köra sönder CAT TX GND igen.
73 de Erland SM6KTC
 
Skulle rekommendera att du gör interfacet mellan radio och PA optoisolerat.

Genom att använda en effektoptokopplare (t.ex. Clare PLA140, finns på Elfa)
så kan du direkt manövrera strömmar på 100-tals mA från FT-857
nycklingsutgång utan att behöva oroa sig för HF eller switchtider i något mellanrelä.

Du låter bara radion styra en ström på 10 mA
eller så (12V genom ett seriemotstånd på 1000 ohm)
genom optokopplarens styringång så får du en ren och fin slutning på andra sidan.
Sätter du dessutom 1000 pF rakt över utgången så är risken för HF-likriktning minimerad.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne. Bussigt skall kolla på detta.

Bussigt Karl-Arne.
Skall titta på detta.
73 de Erland SM6KTC


[

QUOTE=sm0aom/0]Skulle rekommendera att du gör interfacet mellan radio och PA optoisolerat.

Genom att använda en effektoptokopplare (t.ex. Clare PLA140, finns på Elfa)
så kan du direkt manövrera strömmar på 100-tals mA från FT-857
nycklingsutgång utan att behöva oroa sig för HF eller switchtider i något mellanrelä.

Du låter bara radion styra en ström på 10 mA
eller så (12V genom ett seriemotstånd på 1000 ohm)
genom optokopplarens styringång så får du en ren och fin slutning på andra sidan.
Sätter du dessutom 1000 pF rakt över utgången så är risken för HF-likriktning minimerad.

73/

Karl-Arne
SM0AOM[/QUOTE]
 
Back
Top