Styrning av PA från IC-706MKIIG

SM7IWG

Well-Known Member
Har någon erfarenhet av styrning av slutsteg från IC-706MKIIG?

Har ett Ameritron AL-811 som skall ptt-styras av 706´n, dvs jordas vid sändning.

Relät i steget drar ca 100mA och jag tror inte styrning från 706´n gillar så mycket ström.

Hur har Ni andra löst detta, jag vet att Ameritron har ett färdigt interface men det kostar på och leveranstiden är relativt lång.

73 de SM7IWG CG
 
SM7IWG said:
Har någon erfarenhet av styrning av slutsteg från IC-706MKIIG?

Har ett Ameritron AL-811 som skall ptt-styras av 706´n, dvs jordas vid sändning.

Relät i steget drar ca 100mA och jag tror inte styrning från 706´n gillar så mycket ström.

Hur har Ni andra löst detta, jag vet att Ameritron har ett färdigt interface men det kostar på och leveranstiden är relativt lång.

73 de SM7IWG CG

Hej CG!

Jag kör annan rigg men har löst ett liknande problem igenom att låta riggen styra ett litet relä som i sin tur styr slutsteget så det går i sändning, enkelt och problemfritt i sann smålandsanda!!

73 vi hörs! Håkan SM7WSJ
 
Tack Håkan, det var enkelt och elegant, varför tänkte jag inte på det.......

73 och på återhörande!

CG
 
Jag har använt emitterföljare med PNP-transistor. Kollektor till jord, basen till riggen och emittern till PA-reläerna. Lite avkoppling för HF direkt mellan bas och emitter, och 20 nF mellan bas och kollektor gör att det inte självsvänger, som det gjorde utan.

73! /Jan
 
Jag har använt emitterföljare med PNP-transistor. Kollektor till jord, basen till riggen och emittern till PA-reläerna. Lite avkoppling för HF direkt mellan bas och emitter, och 20 nF mellan bas och kollektor gör att det inte självsvänger, som det gjorde utan.

73! /Jan

Mellan vilka stift har man slutning för kortvågs PA på IC-706?

/
 
Signalen för att nyckla ett externt HF-PA är /HSEND som finns på stift 3 i både ACC 1 och ACC 2. Den får maximalt belastas med 20 mA och har + 8 V i inaktivt läge.

När jag efter ett tag hade tröttnat på reläer, tog jag en FET-optokopplare
(Clare PLA140) och anslöt mellan +8V (stift 1 på ACC 2)och /HSEND med 1000 ohm i serie med LED:en.

Denna optoisolator kan styra över 250 mA och 300 V varför den har klarat både mitt Seltron LPA-1, Collins 30L-1 samt ett och annat hembygge.

Poängen med ett optoisolerat interface är att man blir oberoende av polaritet och jordreferens, och att det hela även blir galvaniskt isolerat från omgivningen.

Monteras det hela i en liten dosa så kan man sätta det på kabeln mellan IC-706 och PA-steg.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top