Styrning av slutsteg Kenwood TS-2000

SM6VKC

Well-Known Member
Vet någon vilka två stift i "Remote" uttaget på baksidan som ger en slutning vid sändning på Kenwood TS-2000?
Jag ska styra ett ett relä som i sin tur nycklar steget.
Jag vet heller inte hur mycket ström ett relä inkopplat på Remote får dra.

Jag vill ha ett extra relä som styr steget då detta nycklas med alldeles för hög spänning och ström, det är ett äldre steg.

På min Icom använder jag uttaget "Linear" som helt är till för styrning men på Kenwood är jag inte riktigt med på inkopplingen...

/Peter

Hej.

Om jag mins inte fel så är det den 7-poliga kontakten stift 2 - 4 - 5 men kolla manualen säkerhets skull och Meny 28A måste till ON läge.

//6slj

Vet någon vilka två stift i "Remote" uttaget på baksidan som ger en slutning vid sändning på Kenwood TS-2000?
Jag ska styra ett ett relä som i sin tur nycklar steget.

/Peter

Hej Peter.

Om det är ett steg för 23 cm, 70 cm, 2 M, eller 6 M ska du använda uttaget "EXT.CONT". Se sidan 76 och 96 i manualen till radion.

Är det ett steg för HF-delen så är det "remote" som ska användas, se sidan 76 och 94.

Lycka till.

73's / Janne

Hej!

Vi kör en TS-2000 på SK4AO/P, tillsammans med en preamp med reläer, en EME157 från Mini-kits ( Mini-Kits Amateur Radio Kits and Components Australia ). Switchmässigt är det samma problem som med ett PA, dvs för att slippa nyckelknäppar ska reläerna hinna landa i rätt läge innan TX går till. I meny nr 28 finns ställbar fördröjning som ställd på 2 = 25 ms gör att CW går knäppfritt för oss. Läge 1 = 10 ms eller OFF ger knäppar när man trycker ner nyckeln. Med QSK är fördröjningen kortare så då knäpper det igen. Det är beskrivet på s 76, som nämnt ovan. Hoppas att det fungerar trots 2 reläer som fördröjer signalen. Annars får du göra en halvledarlösning, som har mindre fördröjning.

Fast en kompis sa att det klapprade förfärligt (akustiskt!) när vi körde CW! Han var ut och tittade till jyckarna och hängtiden på CW var kortaste, nästan QSK...

/Jan

Back