Super vertical 8 antenna från Vertical-Array

Jag ber om ursäkt för att jag inte har erfarenheter av de där antennerna, och särskilt inte någon form av jämförelse dem emellan, och att jag ändå lägger mig i och svarar. Ingen av de där antennerna är lika effektiva som en halvvågsdipol. Sannolikt styrs ditt val av annat än att få ett optimalt antennsystem, utan det handlar om dina förutsättningar att köra radio öht. Jag gissar att den längre antennen är aningen bättre. Om man med nödvändighet måste satsa på en vertikal, skulle man kunna överväga en vertikal "aluminiumpinne" på ca 7-10 m med en anpassningsenehet i botten. Alternativt ett metspö med en FK1,5 tejpad emot metspöet. Anpassningsenheten kan vara en automatisk typ Icom AH-4 eller ett hembygge med reläer och separata anpassningskretsar för olika band. Eftersom det behövs en sluten krets för att ström ska flyta behövs någon form av radialer/jordplanstrådar. Jag använde ett tag en sådan antennlösning med bara tre stycken kvartsvågsradialer. Fungerade bra. Att mata med öppen högohmig stege är också ett bra alternativ, men det är ju inte alltid det är möjligt. Lycka till med antenner och radiokörandet, vad du än väljer! /Sture
 
Jag har inte heller erfarenheter av just de där två..men flikar ändå in med mina funderingar.

Ifall vertikalantenn verkligen är det enda sättet att komma ut…kan man även fundera på om man verkligen behöver såpass många band?

Ifall man är nödd att rigga en i mitt tycke sämre lösning med en vertikalpinne…kanske man kunde nöja sej med ett eller två band denna skall arbeta på.
Ifall den monteras lågt eller tätt inpå ngt annat blir det såpass stora förluster ändå att det ej längre är hela världen att köra med koax och en tuner inne i shacket.

Finnes möjlighet att rigga horisontal dipol ändå…fast kanske inte 20-30meter lång, går det att få till förkortad variant på halva den längden som tar ett par band utan tuner och som ändå slår valfri vertikal.

Du är måhända inte född igår och vet detta redan men det kan finnas andra med liknande funderingar tänker jag.
 
En vertikal på ca 7 meter har bra strålning mot horisonten på 30m, 20m, 17m och 15m. Kan man få upp en 10 m lång vertikal "pinne", så har den bra strålning mot horisonten på 40m, 30m, 20m och 17m. Allt under förutsättning att man anpassar i botten och matningspunkten samt att det finns returvägar för antennströmmen i jordplanstrådar.
 
Jag har en Diamond CP-5.
En väldigt otrevlig konstruktion med avstämda förkortade resonanta jordradialer där det lätt tränger in vatten i spolarna.
CP-6 har samma konstruktion och antennen är väldigt smalbandig.
Jag skulle välja Vertical Array, jag tror den är bättre.
 
Ibland kan det kanske vara värt att offra antennverkningsgrad mot enkelhet i montage och drift. Jag provade en antenn som kan beskrivas som "Terminated Folded Dipole", vilken tar c:a 6m aktiv höjd och ett enkelt jordplan. Min uppfattning är att det funkar rätt bra och det blir rätt hanterbara SWR (utan ATU). Olika byggtips finns på "nätet". Alternativet är en "TFD" som är en dipol med samma konstruktionsidé, men den kräver runt 30 m markstrip och en mast på minst 6m för mittpunkten. Den här antenntypen ("terminerad") kostar energi i utjämningsmotståndet, men är bredbandig och inte en "dålig antenn" enligt min mening och den kan vara en bra variant för att öht få till en aktiv QTH. Bägge modellerna är rundstrålande såvitt jag förstått.
 
Jag har kört med en Lannabo vert-dip i ett par år och den går som tåget. "Bara" 5 band, 20-10 m men är väldigt enkel och få grejor som kan krångla. 5 vertikala dipoler som matas med samma kabel (i mitten). Bra VSWR på alla band. Dock kanske lite smal för att täcka hela banden. Men med tuner så funkar det bra. 10m hög så vädligt ranglig men med enklare stag står den fint. Men tar annars väldigt liten yta. Har varit beskriven så kan byggas av den händige. Häng på lite ferriter på koaxen vid matningen också.


1633461816517.png

1633462462102.png
 
Ibland kan det kanske vara värt att offra antennverkningsgrad mot enkelhet i montage och drift. Jag provade en antenn som kan beskrivas som "Terminated Folded Dipole", vilken tar c:a 6m aktiv höjd och ett enkelt jordplan. Min uppfattning är att det funkar rätt bra och det blir rätt hanterbara SWR (utan ATU). Olika byggtips finns på "nätet". Alternativet är en "TFD" som är en dipol med samma konstruktionsidé, men den kräver runt 30 m markstrip och en mast på minst 6m för mittpunkten. Den här antenntypen ("terminerad") kostar energi i utjämningsmotståndet, men är bredbandig och inte en "dålig antenn" enligt min mening och den kan vara en bra variant för att öht få till en aktiv QTH. Bägge modellerna är rundstrålande såvitt jag förstått.
Är det en sån här konstruktion Du menar?
 
Finns i en QTC för några år sedan. Tror att numret finns för nerladdning.
Staffan -DOI syns på framsidan.
 
Finns i detta nummer:


Skrivits lite om antennen tidigare i forumet:


Vad jag kan se på bilderna i QTC så är mitt-delen på antennen något ändrad. Jag har köpt min av Staffan. Min ser ut så här:

1633552930423.png

Jag dubblerade dock alla klämmor så blev stabiliteten ännu bättre. Och skulle nån gå av så håller det ihop i varje fall. Kabeln går genom delrinet i mitten och den säkrade jag med buntband först runt kabeln och sen ett genom det första buntbandet och sen genom hålet. Sen tätade jag inte med silikon vilket Staffan skrev i manualen. Den fäste inte på delrinet. Körde med annan typ av tätmedel stället.
 
Tack för QTC-länken.
Hur jag än letade......några år sedan, jovisst:) tiden går fort.

Finns det några VSWR mätningar att finna på antennen?
 
Back
Top